‘ΆΘΩΝΟΣ aRT sPACE’

Παπαμάρκου 25, Περιοχή Πλ. Άθωνος, τηλ. 6942 860 890

Είναι ένας νέος χώρος τέχνης,  για την εφαρμοσμένη της πλευρά της τέχνης, στην καρδιά του Ιστορικού Κέντρου της πόλης της Θεσσαλονίκης (Περιοχή Πλατείας Άθωνος, από όπου και το όνομα).

Η «γκαλερί» αυτή αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα και φιλοξενεί έργα τέχνης Ελλήνων δημιουργών. Στόχος του είναι να φέρει την τέχνη της πόλης για την πόλη στην  καθημερινότητα, δίνοντάς της όμως μία άλλη διάσταση, βάζοντάς την σε χρηστικά αντικείμενα. Μότο της το: « Η Ελληνική τέχνη κυκλοφορεί παντού στον πλανήτη μέσω των χρηστικών αντικειμένων που την φέρουν και όχι μόνο μέσω εκθέσεων».

Σε αυτήν ο επισκέπτης μπορεί να δει και απολαύσει στην πρωτότυπη μορφή του το αυθεντικό καλλιτεχνικό έργο και ακριβώς δίπλα του κάποιες εκδοχές αυτού σε χρηστικά αντικείμενα, όπως κούπες, πιάτα, θήκες, ρούχα, μπλούζες, σουβέρ, μαγνητάκια, μπρελόκ, τσάντες κτλ, ως ποιοτικά αναμνηστικά της πόλης της Θεσσαλονίκης, ως μοναδικά δώρα.

Με δεδομένο το μικρό τιράζ κυκλοφορίας, και όχι βιομηχανοποιημένο αυτό ξεχωριστά μοναδικό αντικείμενο, οι τιμές είναι πολύ φτηνές.

Λίγα λόγια για τη «Μεγάλη Περιήγηση» στους Ιερούς Τόπους

 

Οι Ευρωπαίοι ταξίδευαν στους Ιερούς Τόπους ήδη από το 1095, όταν η Δυτική Ευρώπη ξεκίνησε τις Σταυροφορίες για να εξαπλωθεί η επιρροή του Χριστιανισμού στην Εγγύς και Μέση Ανατολή.

Με πρωτοβουλία των Σταυροφοριών, οι μετακινήσεις προς την Ιερουσαλήμ και τη Μέση Ανατολή συνεχίστηκαν σε βάθος χρόνου, καθώς αναπτύχθηκαν τα ταξίδια με την επωνυμία «Grand Tour».

 

Η «Μεγάλη Περιήγηση» στους «Άγιους Τόπους» είναι παρόμοια με τις Grand Tour ταξιδιών στην κλασσική Ιταλία και Ελλάδα. Μόνο που οι αποστολές στους Ιερούς Τόπους απαιτούσαν πολύ περισσότερο χρόνο και πλούτο για να χρηματοδοτήσουν το ταξίδι και διπλωματικές συνδέσεις για να ταξιδέψουν στη Μέση Ανατολή.

Οι περισσότεροι ταξιδιώτες ήταν είτε ευρωπαίοι μελετητές που προσπαθούσαν να αποκτήσουν γνώση είτε αριστοκράτες που ήθελαν στις διακοπές τους να αναζητήσουν τη γοητεία της Ανατολής ή άνθρωποι που συνέλεγαν αρχαιότητες για τις συλλογές τους ή για λογαριασμό τρίτων.

Τα ταξίδια αυτά ενισχύθηκαν και από την αυξανόμενη συμμετοχή των ευρω-δυτικών υπερδυνάμεων στο εμπόριο και από τις νέες διπλωματικές τους επιδιώξεις για όλη τη Μέση Ανατολή.

Με πρόσχημα την επίσκεψη στους τόπους όπου έζησε και δίδαξε ο Χριστός, οι «ταξιδευτές» καθοδηγούνται από την ίδια επιθυμία για ξένους πολιτισμούς, θησαυρούς και αγαθά. Η χερσόνησος της Βαλκανικής βρισκόταν επάνω σε μία από τις πιθανές διαδρομές των «Grand Tour πέρα ​​από την Ευρώπη».

 

 

Όπως ακριβώς συνέβη με την Ελλάδα στο φαντασιακό των Ευρωπαίων, το ίδιο συνέβη και με την άποψή τους για την ευρύτερη Μέση Ανατολή.

Η Ελλάδα  αντιπροσώπευε (τότε) τον ιδανικό κλασσικό πολιτισμό. Η Ελλάδα ήταν ένα σύμβολο της δόξας του κλασικισμού και της έναρξης του δυτικού πολιτισμού.

Αυτή η Ελλάδα, ως εικόνα, αντιμετωπιζόταν και ως το σύνορο, ως «ένα κατώφλι προς την Ανατολή».  Συμπεριελάμβανε την ενδιάμεση διαδικασία μετάβασης, ήταν το «σκαλί» σύνδεσης με τους πολιτισμούς της Εγγύς Ανατολής και της Ανατολικής Μεσογείου.

Για ορισμένους Ευρωπαίους, η Ελλάδα έγινε περισσότερο ιδανικό ή ουτοπία, παρά φυσικός προορισμός. Ομοίως, όλα τα έθνη πέρα ​​από την Ελλάδα, όλα τα έθνη της Εγγύς Ανατολής τυλίχτηκαν στη φαντασία τους από ομίχλη και την ιδεολογία του Οριενταλισμού (Orientalism).

 

Η Μεγάλη Περιήγηση στη Μέση Ανατολή οδήγησε σε εξωτικές εικόνες μη-δυτικών λαών, εικόνες που κυκλοφορούν σε όλη την Ευρώπη, προωθώντας φαντασιακά τη δημιουργία μιας μη ευρωπαϊκής ετερότητας που με τη σειρά της καλλιέργησε τη δυτική περιέργεια για όλα τα ξένα πράγματα.