Αργυρώ Μουντάκη: Πες το μόνο στη μαμά!

1. Μιλήστε για το βιβλίο σας «Πες το μόνο στη μαμά» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διάπλαση. Σε τι ηλικίας παιδιά απευθύνεται και τι διαπραγματεύεται;

Το «Πες το μόνο στη μαμά» είναι η ιστορία ενός παιδιού που κάτι έχει πάθει και που αυτό το κάτι του έχει αφήσει σημάδια, σημάδια όμως που οι μεγάλοι δεν βλέπουν αλλά μόνο τα παιδιά…ακούν. Και αυτό που ακούν είναι κουδούνια κάθε φορά ο Κωνσταντίνος κρέμεται στο μονόζυγο. Ο Κωνσταντίνος, δεν έχει μιλήσει σε κανέναν για το συμβάν μέχρι που καταφέρνει η Ελεάννα, ένα συνομήλικο κορίτσι, να του αποσπάσει του μυστικό. Από εκεί και πέρα ξεκινάει ένας δρόμος προσπάθειας να ενσωματωθεί ο Κωνσταντίνος με τα άλλα παιδιά αλλά και να απαλλαχτεί από τα περίεργα κουδουνίσματα. Στο τέλος
αποδεικνύεται ότι η λύση για κάθε πρόβλημα είναι τα παιδιά να τα λένε όλα στη μαμά τους, γιατί η μαμά ακόμα κι αν δεν μπορεί αμέσως να λύσει ένα πρόβλημα μπορεί όμως να βρει τον τρόπο να το λύσει. Επίσης το βιβλίο μιλάει για την αλληλεγγύη ανάμεσα στα παιδιά, τη σημασία της ενσωμάτωσης όλων των παιδιών στην παρέα, και δίνεται μεγάλη έμφαση και στο να ξέρουμε ότι με πραγματική προσπάθεια, κόπωση και επιμονή μπορούμε να καταφέρουμε ό,τι βάλουμε στο μυαλό μας και να γίνουμε ό,τι θελήσουμε! Δεν χρειάζονται πονηριές, κόλπα και μαγικά φίλτρα! Και όλα αυτά περιγράφονται αλληγορικά μέσα από μία διασκεδαστική ιστορία φιλίας παιδιών και
ποδοσφαιρικών αγωνιών!

2. Τα παιδιά διαβάζουν σήμερα ή είναι τα πρώτα τους χρόνια εθισμένα στο διαδίκτυο με τα παιχνίδια;

Ξέρετε, αυτό εξαρτάται από την οικογένεια, από τους γονείς αλλά και το περιβάλλον, μεγαλύτερα αδέλφια, παππούδες, φιλικές οικογένειες. Σίγουρα το σχολείο δεν σχετίζεται με αυτό, τάμπλετ και κινητά δεν επιτρέπονται στα σχολεία μας. Αν τα παιδιά βλέπουν τους γονείς να διαβάζουν, ή διαβάζουν μαζί παιδιά και γονείς, τότε τα παιδιά έχουν πολλές πιθανότητες να διαβάζουν και μόνα τους, αν όμως βλέπουν συνέχεια τους γονείς με ένα τάμπλετ ή ένα κινητό στο χέρι ως προέκταση του χεριού τους …. την ξέρετε την εικόνα. Πρόσφατα ήμουν σε ένα καφέ με μία φίλη και συζητούσαμε και πρόσεξα στο
απέναντι τραπέζι μία μαμά με το γιό της –γύρω στα 10- να κάθονται απέναντι και να έχουν στερεώσει ο καθένας την ηλεκτρονική συσκευή του σε ένα ποτήρι νερό, οι δύο συσκευές πλάτη ανάμεσα στο ποτήρι.
Για φανταστείτε το …

3. Ποια είναι τα ερεθίσματα σας σαν συγγραφέας όταν γράφετε ένα βιβλίο για παιδιά;

Τα ίδια τα παιδιά, η κοινωνία των παιδιών, παρατηρώ τις συμπεριφορές τους και τις ανησυχίες τους, προσπαθώ να ξαναγυρίσω πίσω κι εγώ σε αυτήν την ηλικία, να ταυτιστώ μαζί τους, και πάνω απ’
όλα προσπαθώ να γράψω κάτι που και η ίδια θα ήθελα να διαβάσω, που θα με κράταγε να το συνεχίσω και δεν θα το εγκατέλειπα ήδη από την πρώτη σελίδα

4. Η ιδιαιτερότητα ενός παιδικού βιβλίου είναι ότι το αγοράζει ένας μεγάλος για λογαριασμό ενός παιδιού. Πώς επιτυγχάνεται ο σωστός συνδυασμός ώστε και ο μεγάλος να το επιλέξει αλλά να ευχαριστήσει και το παιδί;

Νομίζω το καλύτερο είναι η επίσκεψη στο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς, ή σε ένα μεγάλο βιβλιοπωλείο που έχει πολλά βιβλία σε έκθεση ή ακόμα και από το σπίτι τους με το σερφάρισμα σε κάποιο ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο, χαζεύοντας εξώφυλλα και διαβάζοντας οπισθόφυλλα, ψάχνοντας καινούρια βιβλία του αγαπημένου τους συγγραφέα κλπ. Ο γονιός καλό είναι να διαβάζει κριτικές από ανθρώπους που  εμπιστεύεται τη γνώμη τους ή να ρωτάει φίλους που έχουν άποψη για το βιβλίο. Το παιδί έχει τα δικά του πιο απλοϊκά και ίσως και επιφανειακά κριτήρια όμως είναι σημαντικό να τα σεβόμαστε. Για να περάσει από τη φάση του αναγνώστη στη φάση του βιβλιοφάγου πρέπει να το αφήσουμε να αναπτύξει το δικό του κριτήριο. Προτείνω να αγοράζουμε 2 βιβλία τη φορά, στην αρχή. Ένα που θα διαλέγει ο γονιός για το παιδί και ένα που θα διαλέγει το παιδί για τον εαυτό του.
Για να του δίνουμε την ευκαιρία να βλέπει και κάτι διαφορετικό και να κρατάμε και μια ισορροπία σεβόμενοι τις προτιμήσεις του.

5. Ποιο είναι το μήνυμα της παγκόσμιας ημέρας του παιδικού βιβλίου και ποια η αναγκαιότητα να γιορτάζεται;

Το βιβλίο για παιδιά είναι πλέον ένα κομμάτι της παιδαγωγικής διαδικασίας των παιδιών εδώ και 207 χρόνια, από το 1812 οπότε εκδόθηκε η συλλογή λαϊκών παραμυθιών των αδελφών Grimm. Όταν
γιορτάζονται τόσα άλλα πράγματα σε διεθνές επίπεδο, θα ήταν παράλειψη να μη γιορτάζεται και το βιβλίο για παιδιά. Αποτελεί εκτός από παιδαγωγικό υλικό, υλικό και έναυσμα ψυχαγωγίας, καλλιεργεί το ήθος, τη φαντασία, το λεξιλόγιο και την έκφραση, ανοίγει ορίζοντες σε άλλες έννοιες και εικόνες.

6. Γράψτε μας μια ευχή για την παγκόσμια ημέρα του παιδικού βιβλίου.

Να διαβάζουμε βιβλία παρέα οι μεγάλοι με τους μικρούς μας! Γιατί το παρεΐστικο διάβασμα είναι το ίδιο ευχάριστο όπως κάθε τι που γίνεται παρέα!


Η Αργυρώ Μουντάκη συμβουλεύει: Πες το μόνο στη μαμά!, σ’ ένα βιβλίο για το ξεπέρασμα των δυσκολιών, για κορίτσια και αγόρια, με πολλή αγωνία, περιπέτεια, φαντασία αλλά και ποδόσφαιρο. Ναι, και ποδόσφαιρο!

Εικονογράφηση: ΛΕΛΑ ΣΤΡΟΥΤΣΗ

Πόσες φορές μέσα στην ψυχή ενός παιδιού κρύβονται μυστικά και αγωνίες που δεν τολμάει να ομολογήσει ούτε στο πιο κοντινό του πρόσωπο, τη μαμά του; Η Ελεάννα και ο Γιώργος συνεργάζονται για να βοηθήσουν τον φίλο τους τον Κωνσταντίνο να βγει από μια τέτοια δύσκολη κατάσταση. Και, φυσικά, μία είναι η προτροπή τους: να μιλήσει στη μαμά! Γιατί η μαμά πάντα ξέρει τη λύση, κι αν δεν την ξέρει, σίγουρα θα προσπαθήσει να τη βρει.

Η ιστορία του Κωνσταντίνου είναι μια ιστορία που επαναλαμβάνεται με παραλλαγές συνεχώς γύρω μας και αφορά κάθε παιδί: το δικό σας, κάποιον φίλο του, συμμαθητή του, παρέα του στα παιχνίδια και στα σπορ.

Ένα βιβλίο για κορίτσια και αγόρια, με πολλή αγωνία, περιπέτεια, φαντασία αλλά και ποδόσφαιρο. Ναι, και ποδόσφαιρο!

 

ISBN 978-960-567-173-0

Τιμή: 6,50 €