Βασίλης Ανδρέου: “Αν δεν ράψεις τη φουστανέλα του μικρού Ταχτσή εσύ ο συνάδελφος, δεν θα πάει η παράσταση!”

 

-Γιατί χρησιμοποιήσατε τον τίτλο “Ο Μικρός Εγώ”;

Είναι πολύ όμορφο αυτό που ρωτάτε. Δεν θα το αποκαλύψω όμως. Σημασία έχει ότι αυτός ο τίτλος είναι σπινθήρας για όλα τα υποσυνείδητα  και ο καθένας αφού δει την παράσταση κατανοεί και ερμηνεύει με το συναίσθημα και την αίσθηση του αυτή την ταύτιση. Ο ΜΙΚΡΟΣ ΕΓΩ όταν ήμουνα παιδί και τώρα μέχασα? Ο ΜΙΚΡΟΣ ΕΓΩ ο εγωιστής και ηθικά προς τον εαυτό μου και τους άλλους λίγος? Ο ΜΙΚΡΟΣ ΕΓΩ αλλά τόσο μεγάλος και αγωνιστής μπροστά στη φρίκη του κόσμου? Η ιστορία για το πως βγήκε ο τίτλος είναι μαγική, καθόλου εγκεφαλική και την έχει η ομάδα στις καλλιτεχνικές της ρίζες ως φυλαχτό, που διεγείρει αυτόματα τη σχέση με το θέμα και πάει παραπέρα από την ιστορία του Κώστα Ταχτσή και ο κάθε ηθοποιός το χειρίζεται με την ψυχή του.

 

 

-Πως ξεκίνησε η όλη σκέψη να ανεβάσετε ένα λογοτεχνικό έργο;

Ο Γιώργος Μακρής από τα ιδρυτικά μέλη της Αίολος, μου ζήτησε να κάνουμε  παράσταση «Τα Ρέστα», θες από ένστικτο, θες από περιέργεια, μου το ζήτησε. Στην πορεία κατάλαβα πως το θέλησε εκ βαθέων και με συνείδηση και ορμή. Οι ηθοποιοί  της Αίολος είναι απόφοιτοι της δραματικής σχολής Δήλος, στην οποία διδάσκω από το 2010 και μπορώ να πω πως γίνεται αξιόλογη δουλειά με την Δήμητρα Χατούπη και όλους τους άξιους συναδέλφους. Είναι μια σχολή που προωθεί την ομαδικότητα, την αμεσότητα και τη δημιουργία. Δεν είναι εύκολο πράγμα να μπουν οι νέοι άνθρωποι στη διαδικασία να έχουν εταιρεία και λογιστές και παραγωγή. Τα παιδιά αυτά είναι μάγκες και καλλιτέχνες, τους βγάζω το καπέλο και εγώ που τα ίδια πέρασα και περνάω σε ομάδα χρόνια τώρα. Αν δεν ράψεις τη φουστανέλα του μικρού Ταχτσή εσύ η συνάδελφος, όπως έκανε η Φαίδρα μας, χτες δεν θα πάει η παράσταση. Δεν υπάρχει αμπιγιέρ. Είμαστε τα πάντα, τρελλοί χειρονάκτες, με αγάπη και σεβασμό στον άλλο και ας ακούγεται παρωχημένο. Εγώ ξέρω πως είναι η τέταρτη παραγωγή που κάνω μαζί τους και είμαι ευτυχής. Διαφήμιση, παραγωγή, επικοινωνία, διασκευή τα πάντα εμείς. Καλώ όλο τον κόσμο που σέβεται τον συνάνθρωπο του και αγαπά τη ζωή, το δίκιο και την ελληνική λογοτεχνία να τιμήσει όλες τις παραστάσεις μας και να έρθει στον «Μικρό Εγώ», όπως επίσης και να υποστηρίξει όλες τις παραγωγές του Θεάτρου Άλφα.Ιδέα, που μας φιλοξενεί, στο κέντρο της Αθήνας  και του δίνει ζωή με τον Γάκη, τον Μπιμπή και τη Μουστάκα, τον Λευτέρη (Πλασκοβίτη) και όλους τους άξιους θεατρανθρώπους που ζουν και αναπνέουν γι’αυτό. Τιμή μας να είμαστε κομμάτι των χειροποίητων λαικών του παραστάσεων.

 

-Γιατί χρησιμοποιήσατε ταυτόχρονα δύο διαφορετικούς ρόλους για τον ίδιο τον Ταχτσή;

Το 2013 μαζευτήκαμε και διαβάσαμε όλο το υλικό του Κώστα Ταχτσή και άρχισε η διασκευή με σκελετό τα διηγήματά του “Τα Ρέστα” και σιγά σιγά και με ορμή βρήκε θέση και άλλο υλικό από όλα του τα έργα. Κάπου εκεί ένα κερί ανάψαμε μια μέρα, όπως εκείνα που ανάβουν στην εκκλησία έτσι μόνο του σ’αυτά τα δοχεία με άμμο που έχουν, και ήρθε αμέσως ο δολοφονημένος και είπε [ΠΕΘΑΝΑ ΤΟ 1988]. Έτσι ξεκίνησε και ξεκινάει η παράσταση  από το τέλος και την επίσκεψη του Ταχτσή στο θέατρο όπου βγάζει την οικογένεια και τη ζωή του στο κλαρί. Ο «Μικρός Εγώ» του, ο άλλος Ταχτσής που οδηγείται ή οδηγεί το νεκρό είναι εκεί στο τώρα/στο μήπως να γινόταν διαφορετικά το όλο πράγμα/στο αχ γιατί /και στο θα βγούμε μαζί στη ζωή και στη σκηνή. Έδεσε τόσο πολύ αυτό κυρίως με την τελευταία σκηνή που είναι κείμενο του Ταχτσή, όπου συναντιέται ο  Ταχτσής με τον εαυτό του σε απολογία ή συγνώμη. Αυτή τη σκηνή τη βρήκαμε αφού προηγήθηκε η ιδέα των δυο Ταχτσήδων και ήρθε σαν επιβεβαίωση της σκέψης αυτής.

 

-Είστε, για πολλά χρόνια,  ηθοποιός της ομάδας του Στάθη Λιβαθινού. Τι διαφορετικό έχει η σκηνοθεσία που δεν έχει η υποκριτική;

Ο Στάθης Λιβαθινός και η ομάδα από το 2001 είναι η ζωή μου. Αν πάμε και πιο πίσω εγώ είμαι με τον δάσκαλο μου από το 1995, από τη σχολή ακόμα. Ένας κόσμος πλήρης και μεγάλος, ένα θέατρο ζωντανό και με τεράστιο ενδιαφέρον  που μου έδωσε την ευκαιρία να ζω όμορφα. Τον τιμώ το δάσκαλο μου και τον αγαπώ και το ξέρει πολύ καλά. Έχω παίξει πανέμορφα θεατρικά διαμάντια μαζί του και με τίμησε πολλές φορές με την ευθύνη ρόλων-θεμάτων. Αυτός με οδήγησε στη διδασκαλία και στο εκπαιδευτικό κομμάτι, που απο το 2010 με απασχολεί γιατί διδάσκω στη σχολή Δήλο και στο Ωδείο Αθηνών και έχω το δικό μου εργαστήρι. Πολλοί με ρωτούν γιατί δε διδάσκω στο Εθνικό Θέατρο και η απάντηση είναι απλή. Ο καθένας έχει βρει τα δικά του μετερίζια και τους δικούς του τρόπους  και αυτό είναι μια αυτονομία, που σε αυτό το κομμάτι εμένα με ικανοποιεί πολύ.  Ως ηθοποιός τώρα με μεγάλη λαχτάρα περιμένω από τον Μάρτιο του 2018 να είμαι ξανά με την ομάδα και το δάσκαλό μου στο Εθνικό μας Θέατρο, στην παράσταση ΤΙΜΩΝ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ του Σαίξπηρ. Αυτή η τιμή που μου κάνει ο Στάθης Λιβαθινός να παίξω αυτό το ρόλο είναι το μεγαλύτερο μου παράσημο σ’ αυτή τη σχέση της σκηνής με την ομάδα και το δάσκαλό μου. Η σκηνοθεσία ξέρεις τι έχει που ΈΧΕΙ και η υποκριτική? Έχει μαράζι, έχει μοναξιά, έχει ανεμόμυλους, ευθύνη, εμμονή, αυπνία, παρτιτούρα, προοπτική, θέμα, ρίσκο, μελέτη σε βάθος,  επικοινωνία, διάλογο, μεράκι, χιούμορ, αγάπη, νεύρα, απογοήτευση, ανικανότητα, μαγεία, πρόοδο. Η διαφορά είναι η εξής, όλα αυτά στη σκηνοθεσία είναι αγάπης αγώνας γόνιμος, γιατί έχεις την πατρική ιδιότητα, ενώ στην υποκριτική έχεις την ιδιότητα του παιδιού. Εγώ γνωρίζοντας πια αυτές τις δυο όχθες αγάπησα τους σκηνοθέτες μου πιο πολύ και αυτό είναι τόσο όμορφο για εμένα τον ηθοποίο-να κατανοώ και να μην αμύνομαι.

 

 

-Αν  συναντούσατε τον Κώστα Ταχτσή, τι  θα θέλατε να  κουβεντιάσετε μαζί του;

Θα τον αγκάλιαζα όπως ποτέ δεν έχω αγκαλιάσει άνθρωπο κι εκεί είναι η χαρά μου και η λύτρωση μου…, ότι θα με αγκάλιαζε κι αυτός … είμαι σίγουρος.

 

-Μελλοντικά σας σχέδια;

  Αρχίζουν επιτέλους τα έτη στις δραματικές σχολές και έχω αυτή την ευθύνη και το μεράκι για τη νέα χρονιά. Έχω εργαστήρι και τρέχω. Έχω τη ζωή που ρέει. Και κάποια στιγμή μέσα στη χρονιά ο Σαίξπηρ, το Εθνικό Θέατρο και η επιστροφή μου στη σκηνή, γεμάτος πια με συλλογικό πνεύμα, κατανόηση, παραξενιές, πίστη και ένα μεγάλο θέλω. Σας ευχαριστώ .

 

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΔΩ