Ο λυρικός καλλιτέχνης & καθηγητής τεχνικής & ερμηνείας του Τραγουδιού Βασίλης – Δεναχής Κωστόπουλος μιλάει στο art and press!

 

Πότε αποφάσισες να γίνεις λυρικός τραγουδιστής;

 Αυτά τα πράγματα δεν “αποφασίζονται” καθότι η σωστή μελέτη της φωνής είναι κάτι που χρειάζεται εξειδικευμένη καθοδήγηση κι αυτό το λειτούργημα / επάγγελμα δεν είναι όπως τα υπόλοιπα, τα πιο καθημερινά, όπου ακούς παιδάκια λίγων ετών να δηλώνουν ότι, μεγαλώνοντας, θα γίνουν πχ γιατροί ή δικηγόροι. Δεν μπορείς να ξέρεις αν έχεις τέτοιο χάρισμα κι αν δεν πετύχεις σοβαρό δάσκαλο, δεν θα το ανακαλύψεις και ποτέ. Το μόνο που θυμάμαι από την εποχή της εφηβείας μου είναι που έβλεπα στο, τότε New Chanel, σε κάποιο Χριστουγεννιάτικο αφιέρωμα που λεγόταν “Άγια Νύχτα”, έναν ευτραφή κεφάτο γενειοφόρο να τραγουδά με μία άνεση που μου δημιουργούσε την εσωτερική ερώτηση “πως μπορεί εκείνος κι όχι εγώ;”. Τότε δεν υπήρχε ίντερνετ οπότε η πληροφορία ότι αυτός ήταν ο Παβαρότι, ήλθε πολύ αργότερα. Με μάγευε η άνεσή του και το ομοιογενές μανιτάρι ήχου που δημιουργούσε κι αυτό, ενστικτωδώς, ήταν το χαρακτηριστικό που αναζήτησα στον δάσκαλό μου, αργότερα.

Είχες πολλούς δασκάλους;
Αυτή ήταν κι η μεγάλη μου Τύχη. Είχα μία μόνον δασκάλα και, συμπληρωματικά, την καθοδήγηση ενός δεύτερου καλλιτέχνη. Χωρίς υπερβολή, η Λίνα Τέντζερη (μεσόφωνος και πρωταγωνίστρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής) υπήρξε η μεγάλη Τύχη μου καθότι η γνωριμία μας διαμόρφωσε το τραγουδιστικό μου αισθητήριο, τόσο σε ερμηνευτικό όσο και διδασκαλικό επίπεδο.

Η πολυετής προσφορά της σε μένα είναι κάτι που τιμώ υψηλότερα από οτιδήποτε και νομίζω πως με τα χρόνια, άθελά μου ίσως, ξεπατίκωσα τον επαγγελματικό τρόπο ζωής της και τον μετέφερα στην δική μου. Αυτή η αισθητική διαμόρφωση με οδήγησε να εκτιμήσω και να αναζητήσω την σημαντική καθοδήγηση του βαθυφώνου Bonaldo Giaiotti, αργότερα. Προσωπικά, δεν πιστεύω πως στην πορεία του, ένας καλλιτέχνης χρειάζεται πολλούς δασκάλους κι ερεθίσματα.

Αυτό μπορεί να σε μπερδέψει χειρότερα. Χρειάζεται να εμπιστευθείς έναν. Άλλα επιστρώματα μπορεί να προκύψουν κι είναι γόνιμο. Αλλά την βάση της τεχνικής, είναι σημαντικό να την λάβεις ΑΡΤΙΑ από έναν. Από εκεί και πέρα είναι θέμα τύχης κι αισθητηρίου να αποφύγεις τον αυξημένο αριθμό τιποτένιων τεχνικών προσεγγίσεων που προσφέρονται αφειδώς, δυστυχώς.

Γιατί συμβαίνει αυτό;
Δυστυχώς, το Τραγούδι είναι υποκειμενικό. Βασίζεται στην μετάδοση μίας αναπνευστικής και μίας αίσθησης άρθρωσης μέσα στην στήλη αέρα που δημιουργείται που μπορεί να γίνει μόνον βιωματικά, από κοντά και μόνον εάν, αυτός που την δείχνει, την έχει επεξεργαστεί και αποκωδικοποιήσει κατά 100%. Εάν δεν είναι σε τόσο υψηλό ποσοστό τότε ο καθηγητής ανακυκλώνει τα δικά του προβλήματα στους μαθητές του κι εκείνοι, με την σειρά τους, μελλοντικά στους δικούς τους. Έτσι, δημιουργείται μία νέα “γενιά” μετριότητας.

Ποιές είναι σπουδές σου;
 Είμαι διπλωματούχος απόφοιτος της σχολής Μηχανικών Μεταλλείων – Μεταλλουργών του ΕΜΠ, διπλωματούχος υπότροφος (με Α’ Βραβείο) του Ελληνικού Ωδείου, αριστούχος υπότροφος απόφοιτος, του μεταπτυχιακού στην Όπερα, της Βασιλικής Ακαδημίας Μουσικής του Λονδίνου (έχοντας και τον τιμητικό τίτλο Diploma of the Royal Academy of Music για εξαιρετική επίδοση) και υπότροφος της Βασιλικής Όπερας Covent Garden κατά την διάρκεια των σπουδών μου στο εξειδικευμένο National Opera Studio στο Λονδίνο. Θέλω επίσης να αναφέρω ότι το Ίδρυμα Α. Σ. Ωνάσης στήριξε απόλυτα επί 3 χρόνια τις σπουδές μου στο Λονδίνο.

Τι προβλήματα μπορεί να λύσει ένας καθηγητής φωνητικής; Ποιοί άλλοι μπορούν να απευθυνθούν εκεί, πέραν των φερέλπιδων τραγουδιστών;
 Δεν χρειάζεται κάποιος να είναι απαραίτητα φέρελπις τραγουδιστής ώστε να κάνει τεχνικά μαθήματα. Μπορεί να θέλει να βελτιώσει τον τρόπο τραγουδιού του, να θέλει απλά να κατανοήσει τον τραγουδιστικό μηχανισμό, να σταματήσει να κουράζει και να επιβαρύνει τον λαιμό του τραγουδώντας με την παρέα του, σε χορωδίες, ερασιτεχνικά ή και ημιεπαγγελματικά. Μπορεί επίσης ένας δάσκαλος σε σχολείο να μάθει να χειρίζεται το φωνητικό όργανο ορθότερα ώστε να μην κυκλοφορεί μόνιμα με κλειστό λαιμό και φαρυγγίτιδες. Επίσης, άνδρες που είναι “αγγελόφωνοι” (μιλούν μόνον με το κεφάλι κι ακούγεται η φωνή θηλυκή) μπορούν να βοηθηθούν ταχύτατα. Άνθρωποι παράφωνοι, επίσης. Ηθοποιοί, μπορούν να αλλάξουν καθοριστικά την εκφορά τους. Δυστυχώς στις περισσότερες Σχολές Υποκριτικής διδάσκονται τελείως λανθασμένα αναπνευστική / διαφραγματική φωνητική στήριξη οπότε, βάζοντας την φωνή τους σε σωστές τεχνικές “ράγες”, μπορούν να ακούγονται ανετότερα, δυνατότερα κι ευκρινέστερα στο Θέατρο. Άνθρωποι που, με την κακή χρήση της φωνής τους, έχουν αναπτύξει πτυχώσεις / κομβία / κιρσούς / οζίδια / κάλους στις χορδές τους μπορούν να αποφύγουν την χειρουργική επέμβαση, ανατρέποντας τις κακές συνήθειες και βάζοντας στο σύστημά τους νέες αρχές. Όλα τα παραπάνω, προσωπικά, τα αντιμετωπίζω εβδομαδιαία.

Το 2017, σε είδαμε στο διεθνές τηλεοπτικό εκπαιδευτικό πρότζεκτ “Star Academy” να διδάσκεις. Πως ήταν η εμπειρία;
Ήταν μία μοναδική εμπειρία. Πολύ εντατική, λόγω των συνθηκών της (αποστάσεις και πιεσμένοι χρόνοι), αλλά με έκανε να γνωρίσω και την λογική ενός καινούριου κόσμου : της τηλεόρασης. Η φήμη μου ως φωνητικού προγυμναστή με έφερε στην θέση στο show κι αυτήν τη φήμη έπρεπε να αποδείξω και να υποστηρίξω, εξελίσσοντας σε πραγματικό και πολύ συγκεκριμένο χρόνο (και μπροστά σε κάμερες) ταλαντούχους ανθρώπους ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ εκπαιδευτική εμπειρία. Είδα κι αντελήφθην την ευκαιρία να μετάσχω διακριτά, με το όνομά μου όμως κι όχι ως ανώνυμος coach ενός επώνυμου κριτή, αλλά και το ρίσκο του πιθανού μπούμερανγκ της μη καταφανούς εξέλιξης των τηλεοπτικών μαθητών μου, όμως κατόρθωσα (χάρη και στο δικό τους φιλότιμο και ταλέντο) να επιτύχω τον σκοπό μου και τα αποτελέσματα να είναι σε όλους ακουστικά “ορατά” : σε Επιτροπή και σε Κοινό. Εκπληκτική εντατική εμπειρία!

Γιατί εσύ είσαι καλός φωνητικός καθηγητής; Τι περιλαμβάνει ένα μάθημα;

 Ας αγνοήσουμε, προς στιγμήν, τα 17 χρόνια διδακτικής εμπειρίας και τις σπουδές μου. Πρώτα απ’ όλα, σε αυτά μόνον μία δοκιμή σε πείθει. Δοκιμή που την προσφέρω δωρεάν ώστε η κάθε πλευρά να δει τί πρεσβεύει η άλλη. Αυτό στο οποίο δίνω την μεγαλύτερη σημασία είναι οι αρχές της Ευσταλίας, της καταννόησης του Αναπνευστικού Μηχανισμού (ανατομικά αλλά και σε επίπεδο Αίσθησης) καθώς και του τρόπου που η αναπνοή γυμνάζεται. Υψηλής σημασίας θέμα!! Αυτές είναι οι αρχές της Vecchia Scuola Italiana di Canto, Παλαιάς Ιταλικής Σχολής Τραγουδιού, της μητέρας όλων των σχολών κι αποτελούν επαγγελματικό μυστικό που ούτε δείχνεται στην Τηλεόραση ούτε περιγράφεται γραπτώς. Μεταδίδεται από κοντά. Κατόπιν, με οργανωμένες τις προαναφερθείσες αισθήσεις, αρχίζουμε τις τραγουδιστικές ασκήσεις με φωνήεντα. Όσο πιο κοντά βρισκόμαστε στην ανθρώπινη Φύση, τόσο το φωνητικό αποτέλεσμα θα είναι πληρέστερο, ομοιογενέστερο, εκτασιακά αυξανόμενο, σωστά αρθρωμένο και θα ωριμάζει με την πάροδο του καιρού, ενάντια σε αυτό που παρατηρούμε στους συνήθεις τραγουδιστές που με την ηλικία δεν ακούγονται ή ηχούν κουρασμένα.

Ποια θεωρείς ότι είναι τα διδακτικά σου ατού;
Ζούμε σε εποχές Ταχύτητας κι οικονομικής Κρίσης. Είμαι σαφής, αναλυτικός, γρήγορος στην μετάδοση της Αναπνευστικής και Τραγουδιστικής Αίσθησης και πολύ επίμονος, με πολύ εξειδικευμένο “αυτί”. Οι άνθρωποι θέλουν να δουν αποτελέσματα σχετικά γρήγορα ή ακόνη να μπορούν να κερδίζουν χρήματα με την φωνή τους, οργανώνοντάς την χωρίς ατελείωτα χρόνια θερμοκηπιακής στερητικής εκπαιδευτικής λογικής. Δεν υπάρχουν μαγικά ραβδιά αλλά ένας άνθρωπος που θα ακολουθήσει αυτά που θα του πω, θα αισθανθεί θέματα να λύνονται από το πρώτο μάθημα γνωριμίας. Συνεπώς, ένας επίμονος, ακριβής, ξεκάθαρος, αναλυτικός, πολύ πρακτικός για καλλιτέχνης (λόγω σπουδών ΕΜΠ) Βασίλης – Δεναχής Κωστόπουλος είναι ό.τι χρειάζονται.. (γελάει)

Τι όνομα είναι το Δεναχής;

Μικρό όνομα, αεροβάφτισμα λόγω μίας πολύ εντατικής / συγκλονιστικής εμπειρίας, προ 20 ετών. Εορτάζεται στις 20 Νοεμβρίου. Ας μην επεκταθούμε όμως περισσότερο..

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Τα μελλοντικά μου σχέδια είναι να παραμείνω όσο πιο πολυσύνθετος, επαγγελματικά, γίνεται.   Συμμετοχή σε οπερατικές παραγωγές, κονσέρτα, καλοκαιρινά φεστιβάλ, σωστή διεύθυνση του ωδείου που προΐσταμαι καλλιτεχνικά, συνέχεια συνεργασίας με τα, ήδη 6, ωδεία, μαθήματα σε ιδιωτική βάση, διδασκαλία σε σεμινάρια στο ΕΜΠ. Όσο το Υπερφυσικό μου χαρίζει υγεία, θα χαρίζω ποιότητα προσφοράς υπηρεσιών, όπου μου ζητείται.

ΒΑΣΙΛΗΣ – ΔΕΝΑΧΗΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ (Λυρικός Βαθύφωνος – Καθηγητής Ερμηνείας και Τεχνικής του Τραγουδιού) Σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Τμήμα Μηχανικών Μεταλλείων – Μεταλλουργών, με υποτροφία ΙΚΥ), το Ελληνικό Ωδείο (με υποτροφία, τάξη mezzo – soprano και πρωταγωνίστριας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Λίνας Τέντζερη), την Βασιλική Ακαδημία Μουσικής Λονδίνου (με πλήρη υποτροφία, αποφοιτώντας με “Ανώτατη Διάκριση” και αποσπώντας το, σπανίως απονεμόμενο, “Δίπλωμα της Βασιλικής Ακαδημίας Μουσικής”) και το National Opera Studio της Αγγλίας (ως πλήρης υπότροφος των Φίλων Covent Garden, Βασιλικής Όπερας Λονδίνου). Οι μεταπτυχιακές μουσικές σπουδές του ενισχύθηκαν δυναμικά (και στο σύνολό τους) από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης», με προσωπική παρέμβαση του, τότε προέδρου του, Στέλιου Παπαδημητρίου. Έχει συνεργαστεί με : Εθνική Λυρική Σκηνή, Όπερα Μπανγκόγκ, Όπερα Σιάμ, Εθνική Όπερα Ουαλλίας, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Όπερα Θεσσαλονίκης, Όπερα Οξφόρδης, Φεστιβάλ Glyndebourne (Αγγλία), Φεστιβάλ Anghiari (Ιταλία), Φεστιβάλ Berbiguères (Γαλλία), Φεστιβάλ Αιγαίου (Σύρος), 1o Μεσογειακό Φεστιβάλ (Καλλιθέα) κ.ά. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει 42 πρωταγωνιστικούς οπερατικούς ρόλους, κύκλους τραγουδιών κι έργα θρησκευτικής μουσικής. Μιλά 4 γλώσσες και τραγουδά σε 6. Από το 2004 μελετά, επίσης, με τον διεθνούς φήμης Ιταλό βαθύφωνο, Bonaldo Giaiotti. Έχει 17ετή εκπαιδευτική εμπειρία στην διδασκαλία της Αναπνοής και της Τεχνικής / Ερμηνείας του Τραγουδιού. Το 2017 δίδαξε Τραγούδι στο διεθνές τηλεοπτικό εκπαιδευτικό πρότζεκτ “Star Academy” που προβλήθηκε από τον τηλεοπτικό σταθμό “Ε” καθημερινά, μεταξύ 16.3 – 16.7.2017.

Επιμέλεια συνέντευξης Νίκος Ελευθεριάδης