Κωνσταντίνος Μακριδάκης: “Η εποχή μας έχει ανάγκη από μύθους, από ήρωες με ανθρώπινα πάθη και αδυναμίες. Εμείς οι ίδιοι έχουμε ανάγκη από ιδανικά!”

 

·     Mιλήστε μας για την «ΕΥΡΙΔΙΚΗ» του Γάλλου θεατρικού συγγραφέα Ζαν Ανούιγ.

Το θεατρικό έργο «Ευρυδίκη» του Ζαν Ανούιγ είναι μια κραυγή πάνω στον Έρωτα και στο Θάνατο. Η Ευρυδίκη είναι μία ηθοποιός ενός θιάσου και ο Ορφέας ένας πλανόδιος μουσικός. Οι δύο τους, καταπιεσμένοι από τον περίγυρό τους, συναντιούνται τυχαία σε ένα σιδηροδρομικό σταθμό. Τα δύο παιδιά ερωτεύονται και αποφασίζουν να ξεφύγουν από το περιβάλλον που τα καταδυναστεύει. Εκείνη, όμως, ακριβώς τη στιγμή εισβάλλει στον έρωτά τους, το παρελθόν και η ζήλια. Η Ευρυδίκη σκοτώνεται σε ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα και ο Ορφέας, μη μπορώντας να αντέξει το χαμό της, έπειτα από μία συναλλαγή με τον Θάνατο, την ξαναφέρνει στη ζωή, με έναν μόνο όρο: να μην την κοιτάξει για μια ολόκληρη νύχτα. Το σκοτεινό παρελθόν, όμως, και το ακόμα σκοτεινότερο μέλλον, θα τον αναγκάσουν να την κοιτάξει από αγανάκτηση και αηδία για την ίδια τη ζωή.

 

 

·       Γιατί επιλέξατε να ανεβάσετε το συγκεκριμένο έργο;

Η εποχή μας έχει ανάγκη από μύθους, από ήρωες με ανθρώπινα πάθη και αδυναμίες. Εμείς οι ίδιοι έχουμε ανάγκη από ιδανικά.

Κάθε φορά όταν διαβάζω το συγκεκριμένο έργο και κάθε φορά που το παρακολουθώ στις πρόβες, μου γεννιέται μια βαθιά συγκίνηση αλλά και ταυτόχρονα μια αποστροφή και μια κατανόηση προς την ανθρώπινη φύση.

Είναι ένα έργο γεμάτο ποίηση και φιλοσοφία. Μία σύγχρονη ματιά πάνω σε ένα αρχαίο μύθο, είναι ένας συνδυασμός πολύ δυνατός.

 

 

·       Ποιες είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές ανάμεσα στο αρχαίο και το σύγχρονο αυτό δράμα;

Στην «Ευρυδίκη» του Ανούιγ, η Ευρυδίκη δεν είναι μία Νύμφη αλλά ηθοποιός σε ένα θλιβερό μπουλούκι. Ο Ορφέας δεν παίζει λύρα, αλλά τριγυρνάει τα καφενεία με ένα δισκάκι για να βγάλει χρήματα. Η Ευρυδίκη στο έργο δεν πεθαίνει από το δάγκωμα του φιδιού του Αριστέα αλλά από ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Ο Έρωτας τους, όμως, είναι ουσιαστικός, είναι ιδανικός, όπως και στον αρχαίο μύθο. Στον αρχαίο μύθο, ο θάνατος είναι καταστροφή ενώ στο θεατρικό έργο είναι λύτρωση. Ο Ορφέας ηθελημένα γυρίζει να κοιτάξει την Ευρυδίκη, διότι συνειδητοποιεί τη φθορά του έρωτά τους και τη φθορά της ζωής.

 

·       Αυτή η «καινούργια» Ευρυδίκη του Κ. Μακριδάκη σε τι διαφέρει από τις προηγούμενες; Πόσο διαφορετικός είναι ο τρόπος που προσεγγίζεις το κείμενο;

Αυτό που με γοήτευσε στο κείμενο είναι η έντονη θεατρικότητα. Ο τρόπος προσέγγισής μου είναι να παρουσιαστεί το κείμενο με μία κριτική ματιά.

 Άρχισα, λοιπόν, να δουλεύω το κείμενο με την διαδικασία του θεάτρου μέσα στο θέατρο. Συγκεκριμένα, ένας πλανόδιος θίασος παρουσιάζει μπροστά μας την παράσταση «Ευρυδίκη». Η διαδικασία όμως αυτή είναι τόσο δυνατή που συμπαρασύρει τους ηθοποιούς και δεν καταφέρνουν να διαχωρίσουν το θέατρο από την πραγματικότητα.

Από το κείμενο απομόνωσα τέσσερις βασικούς άξονες. Τον Έρωτα, τον Θάνατο, τον Χρόνο και την Τυχαιότητα. Πάνω σε αυτούς τους άξονες χτίστηκε εκ νέου το έργο και αναγνώστηκε μέσα από την κριτική του έργου και των χαρακτήρων.

 

·       Τί θα θέλατε να μεταφέρετε στον θεατή;

Την έννοια του ρόλου και της μάσκας. Κατά πόσο παίζουμε θέατρο στην καθημερινότητά μας και κατά πόσο αυτό μας επηρεάζει.

Μπορούμε να δούμε την αλήθεια κατάματα; Πόσο τραγική είναι η αλήθεια της ανθρώπινης φύσης;

Είναι μερικά από τα ερωτήματα που μου γεννιούνταν από την πρώτη ανάγνωση.

Μπορεί άραγε ο σύγχρονος άνθρωπος να απαρνηθεί ένα ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον και να θανατώσει αυτά που τον λεηλατούν;

 

·       Μελλοντικά σχέδια;

Σίγουρα η «Ευρυδίκη» θα συνεχιστεί και για τη νέα σεζόν. Ετοιμάζω όμως και μία νέα σκηνοθεσία για ένα νεοελληνικό κείμενο που θα ανέβει τον Νοέμβριο.

 

Πληροφορίες για την παράσταση Ευρυδίκη, του Ζαν Ανούιγ – Θέατρο Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Ο Κωνσταντίνος Μακριδάκης ευχαριστεί τον κ. Νικόλαο Σταθούλη για την βοήθεια και την στήριξη του.

Έκθεση Giorgio DeChirico – Παράσταση «Ευρυδίκη» του Ζαν Ανούιγ σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μακριδάκη, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.

 

Ο Giorgio de Chirico «επιστρέφει» στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.

Giorgio de Chirico : (10 Ιουλίου 1888 – 20 Νοεμβρίου 1978)

130 χρόνια από την γέννηση του.

40 χρόνια από τον θάνατο του.

Την περίοδο 1903-5, φοίτησε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με δασκάλους τους Γεώργιο Ροϊλό, Κωνσταντίνο Βολονάκη και Γιώργο Ιακωβίδη.

Λάτρευε το θέατρο και δημιούργησε σκηνικά και κουστούμια για τον Ντιάγκηλεβ, ενώ το 1930 σκηνογραφεί την όπερα «Ορέστης» του Κρένεκ στο Βερολίνο.

Το 1971 σκηνογραφεί και σχεδιάζει τα κοστούμια για την όπερα «Ορφέας» του Γκλουκ, στο Ηρώδειο.

Η «Ευρυδίκη» του Ζαν Ανούιγ, είναι ο μύθος του Έρωτα και του Θανάτου.

Ποτέ δεν ειπώθηκε τόσο ποιητικά και τόσο απελπισμένα όσο μέσα από τα μάτια του Ανούιγ.

Ένας παλιός σιδηροδρομικός σταθμός που κανένα τρένο δεν φεύγει για πουθενά.

Σαν τα έργα του, όπου δεν λείπει ποτέ το τρένο.

Με αφορμή την παράσταση : «Ευρυδίκη» τού Ζαν Ανούιγ, σε απόδοση και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μακριδάκη, στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, στις 31 Μαΐου, (παραστάσεις : 31 Μαΐου & 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10 Ιουνίου 2018.), θα παρουσιασθούν στο φουαγιέ του θεάτρου, μνημειακά έργα του εμβληματικού Καλλιτέχνη.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ 

Ο Κωνσταντίνος Μακριδάκης γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε
στο Ρέθυμνο. Σπούδασε Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του
Πανεπιστημίου Κρήτης και μετέπειτα, στο Πανεπιστήμιο του
Valladolid, της Ισπανίας στο Τμήμα Fililogía y Teatro. Ασχολήθηκε
με την μετάφραση και την επιμέλεια κειμένων, ενώ εξέδωσε την
προσωπική του ποιητική συλλογή «Σκουριασμένα Υλικά» από τις
Εκδόσεις Οδός Πανός.
Το 2015 αποφοίτησε από την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης
«Βεάκη» και συνεργάστηκε σε παραγωγές του Ιδρύματος Μιχάλης
Κακογιάννης, Θέατρο Πόλη, Θέατρο Underground, Θέατρο
Αλκμήνη. Το 2017, ξεκίνησε συνεργασία με την Εθνική Λυρική
Σκηνή στις παραγωγές: «Ριγκολέτο», «Μποέμ» και «Μαγικός
Αυλός».
Φοιτά στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών
με κατεύθυνση στη Θεατρική Πρακτική και σκηνοθετεί την
παράσταση «Ευρυδίκη» του Ζαν Ανούιγ στο Θέατρο της Ανωτάτης
Σχολής Καλών Τεχνών.