Ο Βαγγέλης Μπίκος – “Πρίγκηπας Ζίγκφριντ” μας μιλά για την ¨Λίμνη των Κύκνων”

Ποιο είναι το θεμελιώδες στοιχείο που καταξιώνει έναν καλό χορευτή;

Η κατάκτηση της ιδιότητας είναι θέμα τεχνικών δυνατοτήτων αλλά και θέμα αντίληψης. Ο καλός χορευτής έχει καταλάβει περισσότερο από κάποιον άλλον τι σημαίνει χορός, έχει δουλέψει διαφορετικά. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος έχει αντίληψη, καλό σώμα και σωστή τεχνική μπορεί να γίνει πολύ μεγάλος χορευτής αλλά αν κάποιος έχει αντίληψη του χορού μπορεί να γίνει και πολύ καλός δάσκαλος. Όπως και ένας καλός χορευτής δεν σημαίνει ότι θα γίνει και καλός δάσκαλος, είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Η ιεράρχηση των χορευτών βασίζεται σε τέσσερις βαθμούς. Ο τέταρτος βαθμός ιεραρχίας είναι ο corps de ballet, ο τρίτος είναι ο κορυφαίος και ο δεύτερος είναι ο σολίστ με πρώτο βαθμό τον πρώτο χορευτή.

Υπάρχει κάποιος άλλος βαθμός ιεραρχίας πάνω από τον πρώτο;

Μόνο η όπερα του Παρισιού έχει τους etoile.

Άρα το επόμενο βήμα είναι να φύγεις για το Παρίσι;

Όχι δεν θα ήθελα να φύγω με τίποτα από την Ελλάδα!

Αυτό δε σημαίνει ότι έχεις κατακτήσει τα πάντα, ότι τέλειωσες και ησυχάζεις. Υπάρχουν έργα, τα οποία δεν έχω χορέψει ακόμη, υπάρχουν ρόλοι που δεν έχω ακόμη ερμηνεύσει και θα ήθελα πολύ να ερμηνεύσω. Ούτως ή άλλως κατακτάς μία αρχή και σου δίνονται οι ρόλοι σε μπαλέτα που ανεβάζει η εκάστοτε όπερα και χορεύεις στους ανάλογους ρόλους.

Δεν ήταν ο στόχος μου ποτέ να γίνω πρώτος, η κατάκτηση αυτή ήρθε με πολλή δουλειά και φυσικά με την αντίληψη του χορού. Και δεν είναι κάτι στο οποίο γαντζώνομαι.

Αγάπιος Αγαπιάδης

Η εξάσκηση αυτή και νοητικά και σωματικά σε βάζει σε καλούπια, σου δυσκολεύει τη ζωή;

 

Αναγκαστικά σε βάζει σε καλούπια, είναι αναπόφευκτο. Διαφορετικά αμέσως θα δεις το αντίκτυπο στη δουλειά σου. Θα δεις ότι δεν αποδίδεις, ότι δεν έχεις αντοχή σε κάποιο solo και τεχνικά δεν βελτιώνεσαι. Αν δεν μπεις σε καλούπια, δεν θα είσαι ικανοποιημένος από αυτό που κάνεις, ή δε θα μπορείς να αντιμετωπίσεις την αποτυχία μιας μέρας.

 

Πώς προσεγγίζει ένας χορευτής έναν ρόλο σε ένα μπαλέτο;

 

Ο πρίγκιπας που ερμηνεύω, ο Siegfried έχει  έναν συγκεκριμένο ρόλο. Παράλληλα με την κίνηση πρέπει να δουλευτεί και ένα ερμηνευτικό κομμάτι, το οποίο πηγαίνει ταυτόχρονα. Αυτό δεν μπορείς να το κάνεις έτσι, θέλει πολλή και σκληρή δουλειά. Δεν μπορώ να βγω ξαφνικά στη σκηνή και να πω γεια σας ήρθα, θέλω να χορέψω γιατί ξέρω να κάνω πέντε πιρουέτες και τρία πηδήματα. Πρέπει να αυτοσυγκεντρωθώ για να βγω να χορέψω. Έχω πιάσει τον εαυτό μου να αγχώνεται περισσότερο με την ερμηνευτική προσέγγιση σε ένα ρόλο παρά με την τεχνική.

 

Αρχείο ΕΛΣ

Τι σκέφτεσαι ακούγοντας το όνομα Κωνσταντίνος Ρήγος;

Η πρώτη μου σκέψη είναι ότι αναφερόμαστε στον διευθυντή του μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Γνωριστήκαμε πριν δύο χρόνια στο Όπερα και Μόδα που είχε έρθει να χορογραφήσει πριν γίνει διευθυντής, φυσικά. Ως τότε δεν τον ήξερα, ούτε είχαμε μιλήσει. Τώρα από τον Σεπτέμβρη που έχει αναλάβει, τα πάμε πολύ καλά. Έχει πολλές φρέσκες ιδέες, που κάποιες φορές είναι δύσκολο να υλοποιηθούν σε έναν οργανισμό ο οποίος είναι του δημοσίου και έχει χρόνια τώρα κάποιους συγκεκριμένους κανόνες. Με αυτούς τους κανόνες δεν είναι πολύ εύκολο ούτε να αλλάξεις, ούτε να προσαρμοστείς.

Το καλό με τον Κωνσταντίνο είναι ότι μπορεί και ακούει και έχει πολύ καλές ιδέες τις οποίες τις συζητάμε. Είναι ανοιχτός στο να  προσαρμοστεί σε αυτούς τους κανόνες, είναι τόσο αυστηρός όσο πρέπει. Και μάλιστα η διαφορετική προσέγγιση που έχει κάνει στη Λίμνη των Κύκνων είναι ιδιαίτερη και επιτυχημένη.

Και πέρα από την Λίμνη των Κύκνων,  της οποίας οι πρόβες έχουν στην ουσία τελειώσει και τώρα θα ξεκινήσουμε να το βλέπουμε  τη σκηνή, γενικά είναι μία πολύ καλή συνεργασία.

 

Βασίλης Μακρής

 

Πώς προσεγγίζετε τον ρόλο του Siegfried;

 

Η δική μας Λίμνη των Κύκνων έχει στοιχεία της κλασικής παραγωγής, όμως εδώ ο Κωνσταντίνος  Ρήγος κάνει ένα twist,  όσον αφορά τον ρόλο του Πρίγκιπα. Αυτό το twist είναι βασισμένο στον χαρακτήρα και τον εσωτερικό του κόσμο και αυτή είναι η διαφορά με την κλασική ιστορία όπως την ξέρουμε. Ουσιαστικά, ο πρίγκιπας είναι ένας καταθλιπτικός πρίγκιπας, τον βλέπουμε πολλές φορές  στη σκηνή να είναι μόνος του, χωρίς να έχει  επαφή με το περιβάλλον και ό,τι συμβαίνει γύρω του. Και αυτό που συμβαίνει κατά τη διάρκεια του έργου είναι προβολές του εσωτερικού κόσμου του Πρίγκιπα, καλές και κακές. Οι προβολές αυτές είναι καλές όταν βρίσκεται κοντά στον Λευκό Κύκνο και κακές όταν προσεγγίζει τον Μαύρο Κύκνο. Και στο τέλος καταλήγουμε σε μία μάχη μεταξύ των δύο, την οποία θα δούμε στη σκηνή.

Πάντως ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει σταθεί στον χαρακτήρα του πρίγκιπα, έχει αναζητήσει τα στοιχεία του χαρακτήρα του και το πού και πόσο μακριά μπορεί να φτάσει. Πόσα μπορεί να πει ο έρωτας μέσα στη ζωή του και πώς μπορεί να απορρίψει ο Πρίγκηπας τον έρωτα από τη ζωή του. Δεν ξέρω αν μπορώ να το εκφράσω λεκτικά, αλλά προσπαθώ να σας πω πώς το βιώνω ως χορευτής.

 

Το βίντεο ότι είναι το από το project Incarnation του Βασίλη Μακρή.

Official site Βαγγέλη Μπίκου ΕΔΩ

 

Στέφανος Κυριακόπουλος

 

Instagram: https://www.instagram.com/bikosv/ 

 

 

Αρχείο ΕΛΣ

Πληροφορίες για την “Λίμη των Κύκνων” από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ΕΔΩ 

 

Η κεντρική φωτογραφία είναι της Ολυμπίας Κρασαγάκη.