Ο Πάνος Λουκαΐδης μας μιλά για το «Summer Stock Theatre»

1.Τι σημαίνει «Summer Stock Theatre»;

Ένας θεσμός που ξεκίνησε από την Αμερική έρχετε για πρώτη φορά στο Από Μηχανής Θέατρο. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν ένα σωστό χρονοδιάγραμμα. Χρειάστηκε να λειτουργήσουμε έξυπνα για να αντιμετωπίσουμε την κάτασταση. Καθόλου εύκολο μέσα σε ενα μήνα να στήσεις μια ολοκληρη παράσταση. Δημιουργικότητα και την ευρηματικότητα ήταν τα δύο ισχυρά μας όπλα. Με αντικέιμενα , σκηνικά και κοστούμια που έχουν μείνει από την σεζόν που μας πέρασε, έπρεπε να χτίσουμε μια παράσταση που να χωρέσει μέσα σε ένα ξένο σκηνικό. Με ελάχιστε παραλλαγές. Αυτή ήταν και η ιδέα του «stock». Κανένα στοίχημα δεν προσπαθήσαμε να κερδίσουμε. Τα πράγματα ήταν ξεκάθαρα, και αυτό ήταν το όμορφο. Εχοντας βρέι πρώτα το σκηνικό μέτα απο μια διαδικασία δραμαρουργικής ανάλυσης με την Ειρήνη Πετράκη που αποκρυπτογράφησε το σκηνικό με ευρυματικούς τρόπους, μέ ευκολη πρόσβαση και τοποθέτηση σε ένα θέατρο ρεπερτορίου, ακολούθησε ο σχεδιασμός φωτισμού απο τον Γιώργο Αγιαννίτη και η μουσική επιμέλεια του Άγγελου Καλογιάννη, και μέσα απο την δική μου προσέγγυση πάνω στο έργο του Αριστοφάνη, έδεσαν αυτές οι «αλλιώς» κινησιολογίες και χορογραφίες τις Χρυσίης Λιατζιβίρη, με βοηθό της την Χριστίνα Σκλαβάκη. Ενα σύνολο συντελεστών αποτέλεσε την δημιουργία του Summer Stock Theater. Εχοντας την παραγωγή και την αμέριστη στήριξη του Δημήτρη Μυλωνά, και την Καλλιτεχνική επίβλεψη του Χρήστου Παρίδη, ο Αριστο φάνης παρουσιάζεται αλλιώς σε ένα κλειστό θέατρο, κι αυτό είναι μια πρόκληση στο να αφήσεις το συναίσθημα να λειτουργγήσει έξυπνα.

2.Στα έργα του Αριστοφάνη οι γυναίκες παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο και στις Θερμοφοριάζουσες όλα ξεκινούν και καταλήγουν σε αυτές. Μιλήστε μας για το δικό σας ανέβασμα.

 Το ανέβασμά μας παραμένει πιστό στις αριστοφανικές ιδέες. Οι γυναίκες αναλαμβάνουν δράση και κερδίζουν το χαμένο έδαφος. Αποδεδειγμενα το να ξανακερδίσεις το χαμένο έδαφος, θέλει πίστη. Θα πρέπει το παλίο να σταματήσει να αντιστέκεται στο καινούργιο. Οι γυναικές με ελευθερία στο λόγο εκφράζονται ανοιχτά για τον παραγκωνισμό, την αδικία ακόμα και τον βασανισμό που έχουν υποστεί και εκδικουντε. Μέσα απο ένα ποιητικό ρεαλισμό που εφαρμόζεται σε μια κοινή φόρμα υποκριτικής. Με αυτό τον τρόπο διεκδικούν τον σεβασμό και το δέος που οφείλει να έχει η κοινωνία απέναντι στο όν που χάρη σε εκείνο συνεχίζει να υπάρχει και να εξελίσσεται. Στο μέλλον που οραματίζονται θα είναι πια ισότιμα μέλη της και κανείς δεν θα μπορεί να καταπατά τα αναφαίρετα και ανθρώπινα δικαιώματά τους.

 

3.Τι  κάνει τον Αριστοφάνη τόσο διαχρονικό συγγραφέα και τι έχουν να πουν οι Θερμοφοριάζουσες σήμερα στο θεατή;

 Ο Αριστοφάνης περισσότερο από κάθε άλλον συγγραφέα της εποχής, κατάφερε να μεταφέρει την πιο απλή αλήθεια για την ανθρώπινη κατάσταση και ύπαρξη και φυσικά όλα τα διασωθέντα έργα του είναι πολιτικά και ασχολούνται με προβλήματα που δεν μπόρεσε ποτέ να καταφέρει να λύσει η ανθρωπότητα. Τίποτα δεν έχει αλλάξει στον χαρακτήρα και το ήθος με τα οποία πορευόμαστε. Οι Θεσμοφοριάζουσες λοιπόν, είναι ένα έργο που καταπιάνεται με ένα εξίσου επίκαιρο θέμα. Με αφορμή τον Ευριπίδη που τις δυσφημίζει στα έργα του, οι γυναίκες αποφασίζουν να πάρουν εκδίκηση και να διεκδικήσουν μια ισότιμη θέση με τους άντρες στην κοινωνία. Ανά τους αιώνες έχουν γίνει αρκετά βήματα για αυτό ωστόσο η γυναίκα εξακολουθεί να παλεύει για την εξασφάλιση της θέσης που δικαιούται. Δεν έχει εκπληρωθεί το όραμα για ισοτιμία και η κάθε γυναίκα αγωνίζεται για αυτό καθημερινά. Καθένας λοιπόν μπορεί να ταυτιστεί και να αναρωτηθεί. Άλλωστε ο προορισμός της τέχνης είναι να θέτει ερωτήματα και όχι να δίνει απαντήσεις.

4.Αν τα ίδια θέματα που απασχολούσαν τους πολίτες τότε, τους απασχολούν και σήμερα,  που βρίσκεται η πρόοδος του ανθρώπου;

Μην ξεχνάμε πως ο Αριστοφάνης έζησε μια περίοδο που θα μπορούσε να πει κανείς παρομοιάζεται με την σημερινή δική μας μιας και είχε την τύχη να γνωρίσει την πάμπλουτη, λαμπρή Αθήνα της δημοκρατίας και ταυτόχρονα την κατάρρευσή της μετά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο. Επομένως μπορούμε κάλλιστα να πούμε πως είχε την ευκαιρία να περιγράψει καταστάσεις ανάλογες με αυτές της σύγχρονης Ελλάδας. Ίσως λοιπόν καλύτερα να μην μιλήσουμε για αδυναμία προόδου αλλά για μια επανάληψη της ιστορίας που αναπόφευκτα μπορεί σε κάθε εποχή.

 

 

5.Ποιες προδιαγραφές του «Summer Stock Theatre» έπρεπε να τηρηθούν για το ανέβασμα της παράστασης; Αυτές σας δυσκόλεψαν ή αντίθετα ήταν δημιουργικές;

 Το Summer Stock Theatre παραδοσιακά λαμβάνει χώρα το καλοκαίρι μετά το πέρας της θεατρικής σεζόν και δίνει την ευκαιρία σε νέους ηθοποιούς να αναδείξουν το πάθος και το ταλέντο τους. Έτσι και η δική μας παραγωγή απαρτίζεται αποκλειστικά από νέους, επαγγελματίες, φρέσκους καλλιτέχνες απόφοιτους Δραματικών Σχολών. Ουσιαστικά, το Summer Stock Theatre προϋποθέτει την χρήση των ήδη υπάρχοντων σκηνικών και κοστουμιών του θέατρου. Εμείς λοιπόν για τις Θεσμοφοριάζουσες πήραμε διάφορα κομμάτια σκηνικών από τις περασμένες παραστάσεις της χρονιάς, τα αναμίξαμε και δημιουργήσαμε έναν νέο κόσμο πάνω στη σκηνή που ταιριάζει απόλυτα στην αισθητική της παράστασής μας. Εν κατακλείδι, αυτό που αποκομίσαμε από την εμπειρία του Summer Stock Theatre, πέρα από την πείρα και την αυτοεξέλιξη, είναι πως για να κάνει κανείς θέατρο δεν χρειάζεται τίποτα άλλο, πέρα από το να έχει ένα όραμα και πύρινη θέληση για να το πραγματοποιήσει.
Κωνσταντίνος

 

 

Πληροφορίες για το Summer Stock Theater ΑΡΙΣΤΟφΑΝΗΣ ΑΛλΙΩΣ project