ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ: “ΓΚΑΜΛΕΤ” ΤΟΥ ΓΟΥΙΛΙΑΜ ΣΑΙΞΠΗΡ (ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΚΗNOΘΕΤΗ ΗΛΙΑ ΑΔΑΜ)

gamlet4
Συνέντευξη με τον Ηλία Αδάμ:

Γιατί Γκάμλετ και όχι Αμλετ;

Μία απολύτως ειλικρινής απάντηση θα μπορούσε να είναι: δεν ξέρω γιατί το λέμε έτσι. Αλλά κάνοντας μία απόπειρα να το βάλω σε όρια και να απαντήσω θα έλεγα το εξής: Γκάμλετ είναι ο ρώσικος τίτλος του Άμλετ. Στην παράσταση συνδέεται η ιστορία του Άμλετ με την πραγματική ιστορία ενός άντρα στη Ρωσία που μπήκε σε ένα επαρχιακό μπαρ, γδύθηκε, έμεινε εντελώς γυμνός και άρχισε να φωνάζει στη σερβιτόρα να τον σκοτώσει. Με αφορμή αυτή την ιστορία, αποφασίσαμε να μιλήσουμε για τον πρίγκιπα της Δανίας. Ο άντρας από τη Ρωσία (θα μπορούσε να) είναι ο Άμλετ. Πρόκειται για δύο ιστορίες με έναν κοινό άξονα: την πτώση. Ο Άμλετ –όπως και ο άντρας στη Ρωσία- πέφτει, ή αλλιώς χάνει τον παράδεισο, και βγαίνει στην επιφάνεια κάνοντας μία επίμονη ερώτηση που ζητάει οπωσδήποτε απάντηση: πώς έγινε έτσι αυτός ο κόσμος;

15056295_905815406221388_3408492088439951609_n

Πως σχετίζεται ο Άμλετ με τον Superman;

Ο Άμλετ ρωτάει επίμονα για την κατάσταση των πραγμάτων στον κόσμο, αλλά στη συνέχεια, συγκεκριμένα όταν το φάντασμα του νεκρού πατέρα του του αναθέτει την αποστολή για εκδίκηση, αναλαμβάνει δράση: “The time is out of joint;  o cursed spite that ever I was born to set it right” (Άμλετ, IV). Αναλαμβάνει να φτιάξει, να στερεώσει τον κόσμο που διαλύεται. Ο Άμλετ είναι ο Superman. Φοράει μια μπλε ολόσωμη φόρμα και αποφασίζει να αλλάξει τον κόσμο.  Αντί για σπαθί έχει το πνεύμα του, το χιούμορ του και όλη αυτή την ατέλειωτη διάθεση του να ψάξει όλο και πιο βαθειά, όλο και πιο μέσα, την ουσία των πραγμάτων, μία αλήθεια ή έστω ένα κομμάτι της.

img_7502

Στόχος της παράστασης να γραφτεί το μανιφέστο του Άμλετ;

Ο Άμλετ είναι μία ιστορία εκδίκησης. Αλλά κάτω από αυτήν την κλασσική και χιλιοειπωμένη ιστορία εκδίκησης, ο Σαίξπηρ (που μάλιστα δεν συνέλαβε καν ο ίδιος την ιστορία του Άμλετ- στην πραγματικότητα ξαναέγραψε ένα μεσαιωνικό μύθο που καταγράφτηκε πρώτη φορά από τον Σάξονα τον γραμματικό γύρω στο 1200) γράφει κάτι πολύ μεγαλύτερο. Ο Άμλετ είναι ένας ήρωας που κάνει μία πορεία ανεξάρτητη με αυτή της πλοκής και μιλάει για τον κόσμο και για το πώς θα ήθελε να είναι αυτός. Η εικόνα είναι η εξής: ο Άμλετ πετιέται σε μία ιστορία εκδίκησης στην οποία δεν ξέρει τι πρέπει να κάνει και εκμεταλλεύεται αυτή τη «δημοσιότητα» για να βγάλει μανιφέστο. Στην παράσταση γίνεται προσπάθεια να ιδωθεί ο Άμλετ και έξω από τα όρια της ιστορίας- πλοκής και να ανιχνευθεί τι προσπαθεί να πει ο Σαίξπηρ για την ιστορία του ανθρώπινου πόνου και της αντίδρασης σε αυτόν.

14980723_905815429554719_2083737679475805762_n

David Lynch, Disney, πένθος: τι σημαίνουν όλα αυτά;

Επί σκηνής αφηγούμαστε την ιστορία του πρίγκιπα Άμλετ και ταυτόχρονα ανιχνεύουμε τις προσωπικές μας συνδέσεις με τον ήρωα. Η ποιότητα του David Lynch (όπως αποτυπώνεται στις ταινίες του και στους ήρωές του) χρησιμοποιείται σε σχέση με  την πτώση, τη μελαγχολία, τον εφιάλτη, το Weltschmerz του ήρωα. Παρένθεση: το Weltschmerz είναι γερμανική λέξη που δηλώνει ακριβώς τον πόνο για τον κόσμο, τον πόνο που προκαλείται από τη συνειδητοποίηση της διάστασης της πραγματικότητας από την ιδεατή κατάσταση αυτής. Είναι η κατάσταση στην οποία περιέρχεται ο Άμλετ όταν χάνει τα πάντα και μένει έρημος. Η Disney είναι η λύση, η αντίδραση. Οι ήρωες της Disney, όπως και ο Άμλετ, ματαιώνονται από το κατεστημένο και αντιδρούν: το πολεμούν και προτείνουν έναν καινούριο τρόπο (βλ. Βασιλιά των Λιονταριών, Ποκαχόντας κτλ.). Ο κόσμος που προτείνει ο Άμλετ είναι τελικά ένας κόσμος χωρίς υποκρισία, χωρίς «μεγάλους», χωρίς τις παραδοσιακές σταθερές αλήθειες. Ο Άμλετ κάνει μία διαδρομή νέα, ψάχνει τα πράγματα από μέσα, μπαίνει κάτω από τα τραπέζια και γαργαλάει την ηλιθιότητα και τον καθωσπρεπισμό των ανθρώπων. Παράλληλα αντιμετωπίζει και τα δικά του συμπλέγματα: τα διαλύει σιγά σιγά και όταν είναι έτοιμος ξεκινάει διαδρομή για το καινούριο, το έξω. Αφετηρία όλων αυτών φυσικά είναι το πένθος. Ο Άμλετ όπως είπα και πριν χάνει τα πάντα: τον πατέρα του, τη μάνα του, την κοπέλα του, όλο το λαό της Δανίας. Στο τέλος αλλάζει τον κόσμο. Ο Άμλετ μας λέει ότι η απώλεια είναι η μοναδική κινητήριος δύναμη για αλλαγή. Ο Άμλετ μας λέει ότι είμαστε αυτά που χάνουμε.15037129_905815402888055_2515294854226707612_n

 14991959_905815516221377_7976973327638476978_n

Tι  σχέση έχουν όλα αυτά στην παράστασή σας με την Ελλάδα του σήμερα;

Δεν ξέρω. Μάλλον δεν είναι ζήτημα χώρας ή εποχής. Δεν μπορώ να βρω κάποια σχέση. Ίσως καταλάβω αργότερα. Αυτή τη στιγμή θα έλεγα ότι δεν με ενδιαφέρει μία τέτοια σύνδεση.

gamlet2

Υπόθεση:

Ο πατέρας του πρίγκιπα Άμλετ βασιλιάς Άμλετ πεθαίνει απροσδόκητα. Ο θείος του, Κλαύδιος, ανεβαίνει στο θρόνο και παντρεύεται τη χήρα του αδερφού του Γερτρούδη. Ένα βράδυ εμφανίζεται το φάντασμα του νεκρού βασιλιά και αποκαλύπτει στον Άμλετ ότι δολοφονήθηκε από τον Κλαύδιο, ζητώντας του παράλληλα να πάρει εκδίκηση. Ο Άμλετ αποφασίζει να παραστήσει τον τρελό για να πετύχει το σχέδιό του. Ο Κλαύδιος ανησυχεί για την αλλαγή του Άμλετ και βάζει την βασιλική αυλή (Οφηλία, Πολώνιο –πατέρα της- και Γερτρούδη) να τον παρακολουθεί ώστε να βρουν την αιτία της. Ο Άμλετ στο μεταξύ ανεβάζει μία παράσταση στην οποία παρουσιάζει το φόνο του πατέρα του και ξεσκεπάζει τον Κλαύδιο. Ο Άμλετ είναι τώρα έτοιμος να πάρει εκδίκηση. 4.000 στίχοι και ο Άμλετ δεν το κάνει. Στο τέλος πεθαίνουν όλοι.gamle1-768x111

Επί σκηνής παίζεται το πιο μυστηριώδες και παιχνιδιάρικο έργο του Shakespeare, με τον ήρωα-αίνιγμα που ο Eliot χαρακτήρισε ως τη Mona Lisa της λογοτεχνίας. Διαλυμένοι χαρακτήρες της Disney, πρόσωπα από ταινίες του David Lynch και άλλοι προσωπικοί ήρωες των αφηγητών παρελαύνουν στη σκηνή και μιλούν για το πένθος τους για τον παράδεισο που κάποτε είχαν. Στόχος να γραφτεί από την αρχή το μανιφέστο του Άμλετ.15073379_905815529554709_8874084422622050838_n

14947941_905815456221383_4752484611429242865_n

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία, απόδοση: Ηλίας Αδάμ

Παίζουν: Μαριάννα Λιανού, Δανάη Λουκάκη, Λεωνή Ξεροβάσιλα, Σοφία Πριόβολου, Ηλίας Αδάμ, Κλείτος Κυριακίδης, Θάνος Τσακαλίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Κεσσίδης

 

 

 

Σκηνογραφία, εικαστική επιμέλεια: Στέλλα Αγγελίδου
Σχεδιασμός φωτισμών: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Μουσικός επί σκηνής: Κλείτος Κυριακίδης
Φωτογραφίες: Βασίλειος Παπαγεωργίου
Σχεδιασμός αφίσας: Δάφνη Λασιθιωτάκη

στο Θέατρο Από Μηχανής
από 31 Οκτωβρίου κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 22:00
για περιορισμένες παραστάσεις.

 

 

 

 

 

 

gamlet3