Οικογενειακή Γιορτή- FESTEN: Η επιτυχία του ΚΘΒΕ επέστρεψε στο Φουαγιέ της ΕΜΣ

Η “Οικογενειακή Γιορτή” Festten, η παράσταση που καθήλωσε τη θεατρική Θεσσαλονίκη και απέσπασε εγκωμιαστικές κριτικές σημειώνοντας συνεχή sold out, μετά το ταξίδι της στην Αθήνα – στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2017, επιστρέφει δυναμικά στο φουαγιέ της ΕΜΣ  και κάνει πρεμιέρα την Κυριακή 8 Οκτωβρίου. Οι πληροφορίες λένε πως είναι ήδη sold out οι πρώτες παραστάσεις και θα χρειαστεί η έγκαιρη κράτηση θέσεων για τις επόμενες.
«Η σκηνική ειλικρίνεια ήταν αδιαπραγμάτευτη. Οι θεατρινισμοί απαγορευτικοί. Είχαμε καταλήξει, στο ότι πάμε να φτιάξουμε το δικό μας δόγμα, χωρίς να εγκλωβιστούμε στο “δόγμα του ’95” και την ομότιτλη ταινία του Τόμας Βίντενμπεργκ. Μελετώντας τη μεταφορά του έργου σε διάφορες χώρες του εξωτερικού, έβλεπα πως κυρίαρχο ήταν το τραπέζι, όπου όλα διαδραματιζόταν γύρω από αυτό.  Μόνη εκδοχή που με εντυπωσίασε, ήταν αυτή που ένα τεράστιο τραπέζι ήταν πάνω στη σκηνή, οι θεατές καθόταν γύρω του ως καλεσμένοι και οι ηθοποιοί έπαιζαν πάνω σε αυτό. Εγώ σκέφτηκα να το εντάξω στην τελευταία σκηνή, απαραίτητο για την κορύφωση και τη δημιουργία της ατμόσφαιρας του πρωινού, υπογραμμίζοντας την υποκρισία, τα κρυμμένα μυστικά, την αποσιώπηση και την εσωτερική ένταση και σύγκρουση των ηρώων”, εξηγεί ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Παρασκευόπουλος. 
“Βασική μου αρχή είναι να είναι και να νιώθουν όλοι ισότιμοι, άσχετα με το ποιος είναι ο ρόλος τους, τα καθήκοντά τους στην παράσταση. Κανείς δεν είναι πιο πάνω από τον άλλο. Θέλω να νιώθουν ότι είμαι εκεί και τους στηρίζω. Να ξέρουν, ότι υπάρχω χωρίς να το υπενθυμίζω. Αυτό είναι κάτι, που το κατέκτησα με τον καιρό… Δουλειά μου είναι ως σκηνοθέτης αν εντοπίσω αυτά τα στοιχεία, να φιλτράρω τις τάσεις και τις συμπεριφορές και να κάνω την ομάδα να λειτουργήσει, ως ένα σώμα, χωρίς πρώτους και δεύτερους. Ο στόχος είναι μια καλή παράσταση που τη μοιράζεσαι με τον θεατή. Χωρίς τον θεατή, χωρίς αυτό το μοίρασμα, δεν υπάρχει για μένα λόγος να κάνω θέατρο.

Καθορίζω λοιπόν το πλαίσιο, στο οποίο θέλω να κινηθούν και τους αφήνω ελεύθερους να μου δώσουν τη δική τους ματιά μέσα σε αυτό. Δεν μου αρέσει να μιλώ πολύ, να αναλώνομαι σε πολύωρες συζητήσεις και εξηγήσεις. Λέω «Κάν’το! Δείξε μου!» και πάνω σε αυτό που μου παρουσιάζουν επεμβαίνω, διορθώνω, αποδέχομαι ή απορρίπτω, όπου και σε ότι κρίνω, πως χρειάζεται. Ο Χρίστος ένιωσα πως ο ρόλος τον ταρακούνησε και έδωσε το αποτέλεσμα που είχα διακρίνει ότι μπορεί δώσει, από τότε που τον είχα μαθητή στη σχολή και προσπαθούσα να βρω τον τρόπο να το ξεκλειδώσω και να βγει στην επιφάνεια.

Ο Κωνσταντίνος απαλλάχθηκε επιτέλους, από το να κρίνει τον εαυτό του και βούτηξε επικίνδυνα στον ρόλο, διαρκώς εκτεθειμένος, χωρίς προστασία, όπως και η Τσερασέλα Ιωσηφέσκου ( Η Ρουμάνα ηθοποιός που υποδύεται την Καραπάνου, στο «Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης»). Κάτι τέτοιο, έχω δει λίγους να κάνουν και μία από αυτούς είναι η Αμαλία Μουτούση.  Ο Μάνος, με τον οποίο έχει αναπτυχθεί μια μοναδική φιλία και η  καλλιτεχνική χημεία που μας ενώνει, μας βοηθάει χωρίς πολλές κουβέντες να συνεργαστούμε, δημιούργησε σε αυτή την παράσταση, το ιδανικό ηχητικό περιβάλλον, που ήταν μουσική, σκηνικό και ρόλος. Εκμεταλλεύτηκε, με χειρουργική ακρίβεια, τα κενά και τις παύσεις, σε έναν αντισυμβατικό σκηνικό χώρο, με λιτό φωτισμό και τους θεατές συμμέτοχους και παρατηρητές (ίσως και συνένοχους)”, λέει εκτός άλλων, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Παρασκευόπουλος και εμπεριέχεται στο τέλος της παρούσας ανάρτησης*

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Μια οικογενειακή γιορτή γίνεται αφορμή να διαταραχτεί η επίπλαστη αρμονία που για χρόνια επικρατούσε μέσα στο σπίτι της οικογένειας Χάνσεν. Τιμώμενο πρόσωπο είναι ο πατέρας, ο Χέλγκε, ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας, ο οποίος γιορτάζει τα εξηκοστά του γενέθλια περιστοιχισμένος από τα μέλη της οικογένειάς του και στενούς φίλους. Τα καλά κρυμμένα μυστικά της οικογένειας αποκαλύπτονται, χωρίς όμως στην πραγματικότητα να συγκλονίζουν κανέναν. Η γιορτή συνεχίζεται κανονικά – το γλέντι δε σταματάει. O καλοκουρδισμένος μεγαλοαστικός μηχανισμός αντιστέκεται.

H παράσταση είναι ακατάλληλη.
*

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Αλίκη Δανέζη Κνούτσεν, Μανώλης Δούνιας
Ελεύθερη απόδοση στίχων: Μαγδαληνή Μπεκρή
Σκηνοθεσία: Γιάννης Παρασκευόπουλος
Σκηνικά-Κοστούμια: Σοφία Παπαδοπούλου
Μουσική: Μάνος Μυλωνάκης
Κίνηση: Αλέξης Τσιάμογλου
Φωτισμοί: Στράτος Κουτράκης
Α΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Άρης Νινίκας
Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Χιώτης
Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Ρίζος
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Δανάη Πανά
Βοηθοί φωτιστή:  Ιφιγένεια Γιαννιού, Αθανασία Λάζου, Σταματία Σαπατόρη
Οργάνωση παραγωγής: Εύα Κουμανδράκη

Φωτογραφίες: Τάσος Θώμογλου

ΔΙΑΝΟΜΗ (με σειρά εμφάνισης):
Χρίστος Στυλιανού (Κρίστιαν), Στεφανία Ζώρα (Το μικρό κοριτσάκι), Κωνσταντίνος Χατζησάββας (Μίκαελ), Σταυρούλα Αραμπατζόγλου (Μέττε), Κωνσταντίνος Λιάρος (Λαρς), Ιωάννα Παγιατάκη (Ελένε), Γιολάντα Μπαλαούρα (Έλσι), Βασίλης Σπυρόπουλος (Χέλγκε), Κλειώ-Δανάη Οθωναίου (Πία), Νίκος Καπέλιος (Χέλμουντ), Νίκος Λύτρας (Παππούς), Νεφέλη Ανθοπούλου (Πάουλα), Γιάννης Παρασκευόπουλος (Κιμ), Βασίλης Παπαγεωργίου (Μπάτοκαϊ).