Το σώμα της : Μια ειλικρινής συνάντηση σώματος, λόγου, χώρου και κοινού (21-23 Απριλίου Bensousan Han)

…Μέσα σε αυτό το σπίτι ζούμε σιωπηλές. Ποιά το φόβο θα νικήσει;

«Αυτοί είναι στίχοι, από Το τραγούδι της Λιλήθ, με το οποίο ξεκινά η παράστασή μας. Η Λιλήθ λέει ένας μύθος, πως ήταν η πρώτη σύντροφος του Αδάμ, φτιαγμένη και αυτή από χώμα. Ένα ηθικό πλάσμα που όταν απαίτησε ο Αδάμ να τον υπηρετεί, αρνήθηκε, διεκδικώντας την ισότητα και την ισονομία που της αναλογούσε. Αν και ο Θεός της  υποσχέθηκε την παραμονή της στον Παράδεισο, ως αντάλλαγμα για την υπακοή της, αυτή αρνήθηκε και έτσι εκδιώχθηκε και υπηρετούσε σκοτεινές δυνάμεις. Συχνά απεικονίζεται αντικριστά με το φίδι, το οποίο δεν κοιτά με τρόμο, όπως η Εύα, αλλά με χαμόγελο και βλέμμα που αντιστοιχεί, στην συμφιλίωση της με τη θηλυκή της υπόσταση, τη μαγεία και τη δύναμη της γνώσης. Στοιχεία συνυφασμένα, με τη γυναικεία της φύση και το αλάνθαστο ένστικτό της.

Πραγματευόμαστε λοιπόν, τον φόβο των γυναικών να νιώσουν ολοκληρωμένες, μέσα σε αυτή τη γυναικεία φύση, διεκδικώντας την ισότητα, αλλά και την αδυναμία, συχνά, να την αναγνωρίσουν και να την αποδεχθούν, απαλλαγμένες από τις ενοχές που σε βάθος αιώνων, έχουν φορτωθεί» εξηγεί στη συνάντησή μας η performer, σκηνοθέτης και εκπαιδεύτρια σωματικού θεάτρου του Present Being Performer Laboratory, Voice trainer και συνιδρύτρια του Duende EnsembleΑλίκη Δουρμάζερ, λίγο πριν την επικείμενη performance σωματικού θεάτρου, με τίτλο Το σώμα της. Μία ειλικρινής συνάντηση του σώματος, του λόγου, του χώρου και του κοινού, στο «εδώ και τώρα» που παρουσιάζεται, στις 21, 22 και 23 Απριλίου, στο Bensousan Han.

“Είναι η επανάληψη της περσινής performance που είχε παρουσιαστεί, από την ομάδα των δευτεροετών του Present Being Performer Laboratory,  κατόπιν απαίτησης  του κοινού, να τη δει ξανά και μάλιστα, σε έναν χώρο διαφορετικό από την αίθουσα του εργαστηρίου. Έτσι, οι τριτοετείς πλέον της ομάδας, παρουσιάζουν, στον χώρο του Μπενσουσάν Χαν, την εξελιγμένη εκδοχή του καλλιτεχνικού αυτού project. Ο χώρος αυτός επιλέχθηκε, γιατί είναι ενδιαφέρων από μόνος του, διαθέτοντας μια ιδιαίτερη εικαστική αίσθηση και έντονες ατμόσφαιρες. Οι περιπατητικές παραστάσεις, όπου το κοινό ακολουθεί τους οδηγούς από χώρο σε χώρο, είναι κάτι που πάντα με έλκει. Σε αυτή την performance λοιπόν, έχω ρόλο οδηγού. Καλωσορίζω τους θεατές και τους οδηγώ, μαζί με δύο ακόμη οδηγούς, από τον χώρο της σοφίτας του ισογείου, στα δωμάτια του πρώτου ορόφου».

-Ποιες οι διαφορές, από την παράσταση της προηγούμενης χρονιάς;

«Οι εννέα γυναίκες performer διάλεξαν το δωμάτιο, το οποίο ένιωσαν συνδεδεμένο με το θέμα των μικρών και μεγάλων σόλο που είχαν επιλέξει και υπό τη δική μου επιμέλεια και γενική σκηνοθεσία, αφηγούνται τη δική τους ιστορία, με τη γλώσσα του σωματικού θεάτρου. Ο Έρωτας, η Αγάπη, ο Πόλεμος, η Μητέρα, το Παραμύθι, η Σελήνη, η Αλήθεια, ο Θάνατος, οι Ανθρώπινες Σχέσεις, οι Επαναστάσεις αποδίδονται, μέσα από την οπτική εννέα γυναικών, διαφορετικής δυναμικής και τεχνικού επιπέδου, οι οποίες εμπνεύστηκαν και από τον χώρο που φιλοξένησε τις αναζητήσεις της ψυχής τους και της καλλιτεχνικής τους έκφρασης.

Η ενέργεια του κτιρίου, η αρχιτεκτονική του, το μέγεθος, το φως και οι σκιές, αλλά και τα αντικείμενα – έπιπλα που ανακάλυψαν σε κάθε δωμάτιο, έγιναν μέρος ενός σκηνικού και μέρος της αλήθειας τους, αποκτώντας έναν οργανικό ρόλο. Αν και για τις απαιτήσεις των performances βρίσκονται κατάχαμα, στο παλιό, φθαρμένο σανιδένιο πάτωμα και την επικινδυνότητα που αυτό εμπεριέχει, αυτό λειτουργεί ως πρόκληση και όχι ως εμπόδιο, κατά τη διάρκεια των οχτώ επίπονων και υπερεντατικών προβών μας.

Έχουν καταφέρει να ξαναζωντανέψουν, να ξαναζήσουν  την αρχική σύλληψη της σκηνικής τους αφήγησης, έχοντας  και οι ίδιες, μέσα σε ένα χρόνο, βιώσει  εσωτερικές αλλαγές και διεργασίες που έχουν επαναπροσδιορίσει την οπτική τους, εμβαθύνοντας στα αρχικά τους κίνητρα και αναζητήσεις. Έτσι, ενώ την προηγούμενη χρονιά βασικό στοιχείο της παράστασης ήταν η επικοινωνία, η σωματική εκφραστική πρόθεση εκπέμπει το σώμα του performer, τα μηνύματα που εκπέμπει κάθε δεδομένη στιγμή, μέσα από έναν πλούτο θεματολογίας, αυτή τη χρονιά, περάσαμε σε άλλο επίπεδο, το οποίο αντανακλά τη μετάβαση σε μια νέα σφαίρα προσέγγισης των ίδιων θεμάτων, αναδεικνύοντας τα ανείπωτα που υποβόσκουν συνειδητά ή ασυνείδητα  κρυμμένα και ίσως ξεχασμένα, έχοντας πλέον περάσει στο στάδιο της απενοχοποίησης. Αυτό είναι για μένα και η μαγεία της τέχνης. Η δυνατότητα να αντανακλά την εποχή της, να τη μετουσιώνει».

-Το κοινό συμμετέχει ενεργά σε αυτή τη διαδικασία;

«Σε αυτού του είδους τις παραστάσεις, όπου η παρουσία των θεατών είναι σε απόσταση εκατοστών από τον performer, λειτουργεί διαδραστικά. Οι θεατές, ακολουθώντας τον οδηγό, βρίσκονται ή καλύτερα μπαίνουν, στον κόσμο και τον χώρο του. Ανταλλάσσονται –διασταυρώνονται, ακόμη και συγκρούονται βλέμματα, ενέργειες, συναισθήματα, γεννώντας κάθε φορά μια νέα παράσταση, μια νέα εκδοχή και παράμετρο της αλήθειας. Μια αμφίδρομη ανταλλαγή ενέργειας, μια συνδιαλλαγή, όπου ανακαλύπτεις, αποκαλύπτεις και αποκαλύπτεσαι.

Οι θεατές επισκέπτονται ένα σπίτι, όπου εννέα γυναίκες ζουν, κλεισμένες για αιώνες, αποζητώντας απενοχοποίηση και αποδοχή. Κάθε μια ζει σε άλλη εποχή, χωρίς να συγκεριμενοποιείται ο χρόνος. Αιωρούνται, σαν πνεύματα θα έλεγε κανείς, σε ένα άχρονο πλαίσιο και με μέσο το σώμα τους, φωτίζουν τους φόβους, τους πόθους, τα όνειρα και τους εφιάλτες της πολυδιάστατης θηλυκής τους υπόστασης.

Έτσι δόθηκε και ο τίτλος: Το σώμα της. Η παράσταση που ξεδιπλώνεται ως κάλεσμα, σε μία κοινή εμπειρία, όπου ποίηση, χορογραφίες, λόγος, τραγούδι και ηχοτοπία συνυπάρχουν και συνδιαλέγονται συνεχώς, σε μια ενιαία ροή».

***φωτογράφιση Μαρία Μαυρίδου

Σκηνοθεσία : Αλίκη Δουρμάζερ

Συμμετέχουν οι performer: Αναστασία Χατζηιωάννου, Αναστασία Χίντζιου, Ανθή Ροροπούλου, Γεωργία Σφακιανάκη, Ιφιγένεια Κύρου, Κατερίνα Κωσταντίνου, Μαρία Μαυρίδου, Μαρία Τσουκάπα, Μαρία Φαμιλίτου

Σκηνικά αντικείμενα & ενδυματολογική επιμέλεια: οι περφόρμερ

Φωτογραφία αφίσας : Μαρία Γεωργίου

Επιμέλεια αφίσας : Αλίκη Δουρμάζερ

Video trailer ‘Present Being Performer Laboratory’ : Σιδέρης Νανούδης

Πρόγραμμα παραστάσεων :

Παρ. 21 & Κυρ. 23 Απριλίου. στις  21:00

Σάββατο 22, στις 19:00 & 21.30

Bensousan Han – Μπενσουσάν Χαν Εδέσσης 6 Θεσσαλονίκη

Τηλεφωνική κράτηση τελείως απαραίτητη – Περιορισμένος αριθμός θέσεων.

Τηλ .Κρατήσεων : 6976073962 / /6982365881 μετά τις 5μμ.

Είσοδος με ελεύθερο ποσό συνεισφοράς.