Please enable JS

Δήμητρα Σταυροπούλου (Demeter Stavropoulos)

Ιστορίες του Film Lab και επερχόμενες ευκαιρίες.

 επιμέλεια συνέντευξης: Φένια Αποστόλου

Επιλεγμένοι κινηματογραφιστές παρουσίασαν τα κινηματογραφικά τους σχέδια σε επαγγελματίες στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους του Linz της Αυστρίας (Linz International Short Film Festival 2022) και διαγωνίστηκαν για το βραβείο υποστήριξης του Φεστιβάλ. Η Διαδικτυακή Ακαδημία Κινηματογράφου του εν λόγω φεστιβάλ προσέφερε σε ταλαντούχους κινηματογραφιστές την ευκαιρία να λάβουν ανατροφοδότηση για τις ταινίες τους προς υλοποίηση από επαγγελματίες μέντορες και να συμμετάσχουν σε πολυάριθμες διαδικτυακές συναντήσεις με ειδικούς, κινηματογραφιστές και άλλους συμμετέχοντες στην Ακαδημία Ταλέντων του Φεστιβάλ. Οι ταινίες παραγωγής όλων των επιλεγμένων ταλέντων του Εργαστηρίου Ταινιών Μικρού Μήκους θα προβληθούν στα επόμενα Διεθνή Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους του Λιντς.

  1. Τι είναι αυτό που σας παρακίνησε να ασχοληθείτε με τον κινηματογράφο;

Εκτός του ότι ήταν παιδικό όνειρο. Όταν τελείωσα την Αρχαιολογία έγινε μια πλημμύρα στη βιβλιοθήκη μου που κατέστρεψε μεγάλο μέρος των βιβλίων μου. Ήμουν απογοητευμένη καθώς είχαν καταστραφεί οι σημειώσεις μου και συνεπώς το διάβασμα τόσων χρόνων. Τότε είδα πως υπήρχε η νεοσύστατη τότε Σχολή Κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη και έδωσα κατατακτήριες. Εξέλαβα το όλο επεισόδιο σαν κάλεσμα ψυχής. Αποφοίτησα ως σεναριογράφος. Ακολούθησαν σπουδές στις Ψηφιακές Μορφές Τέχνης της Καλών Τεχνών Αθηνών με Υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση. Σκηνοθετώ τις ταινίες που γράφω.

  1. Πρόσφατα επιλεχθήκατε να συμμετάσχετε στην Ακαδημία ταλέντων του Linz International Short FilmFestival. Περιγράψτε μας την εμπειρία σας από αυτό το φεστιβάλ

Υπέβαλα στο Film Lab της Ακαδημίας του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους του Linz της Αυστρίας με το κινηματογραφικό σχέδιο της μικρού μου μήκους ταινίας μυθοπλασίας ‘Shakira’ μέσα από πρόσκληση που μου ήρθε από το Filmfreeway, μέσω του οποίου είχα υποβάλει αιτήσεις σε έναν σημαντικό αριθμό φεστιβάλ για τη μικρού μήκους ταινία μου ‘Σύγχρονες Αφροδίτες’ (Later Aphrodites, 2019). Υπέβαλα την αίτηση σε μια καθοριστική στιγμή για εμένα, καθώς μόλις είχα ολοκληρώσει το σενάριο, το budget και τον καλλιτεχνικό φάκελο της ‘Shakira’ και αναζητούσα συμβουλευτική για τα επόμενα κινηματογραφικά μου σχέδια.

Το εργαστήριο όπως και το να παρευρεθώ στο φεστιβάλ μου έδωσε αυτοπεποίθηση και βοήθεια ώστε να βελτιώσω το κινηματογραφικό σχέδιο της ‘Shakira’ σε κάθε μου βήμα. Έλαβα την υποστήριξη και τις συμβουλές που χρειαζόμουν και μου άνοιξε το μυαλό σε πολλά πράγματα. Μου έδωσε την ευκαιρία να είμαι κοντά σε επαγγελματίες του κλάδου και να ανταλλάξουμε απόψεις με κινηματογραφιστές από όλο το κόσμο σχετικά με τα κινηματογραφικά μας σχέδια.

  1. Πείτε μας λίγα λόγια για το κινηματογραφικό σχέδιο της Shakira

Μια δεκαοκτάχρονη Ρομά, μετακομίζει στην Αθήνα για να ακολουθήσει το όνειρό της και να γίνει χορεύτρια. Όμως, οι απροσάρμοστες επιλογές της την παγιδεύουν σε έναν ανεμοστρόβιλο ναρκωτικών και παρανομίας. Θα καταφέρει να επαναφέρει τους στόχους της συνειδητοποιώντας τη μοναδικότητά της;

Οι Ρομά έχουν εμπλουτίσει τoν κόσμο των εντυπώσεων μου από τη παιδική μου ηλικία. O τρόπος ζωής τους, μου ασκεί γοητεία και ατελείωτη θλίψη που ταιριάζουν απόλυτα σε αυτό το διαχρονικό δράμα.

Ο λόγος που θέλω να κάνω αυτή τη ταινία είναι γιατί πιστεύω πως η ιστορία θα έχει επιρροή στο κοινό, καθώς οι γυναίκες Ρομά βρίσκονται σε όλα τα πέρατα της γης. Πιστεύω πως η ταινία θα μπορούσε να φωτίσει θέματα και να ευαισθητοποιήσει φορείς σχετικά με το πειραματικό στάδιο της κοινωνικής θέσης των Ρομά, την γυναικεία κακοποίηση, την διαπολιτισμικότητα και τις ιδιαιτερότητές της καθώς και την απεξάρτηση και θα κινητοποιήσει το ενδιαφέρον επί αυτών των θεμάτων.

  1. Μιλήστε μας λίγο για την τελευταία σας ταινία ”Σύγχρονες Αφροδίτες”

Αυτή την ερώτηση θα ήθελα να την κάνω κι εγώ σε σένα αφού συμμετέχεις κι εσύ σε αυτήν. Οι ‘Σύγχρονες Αφροδίτες’ (Later Aphrodites 2019) είναι ένα πορτραίτο της γυναικείας ταυτότητας, ένας φιλοσοφικός στοχασμός πάνω στην ομορφιά. H Μελανία, μια νεαρή καρκινοπαθής, μετά τη μάχη της με τον καρκίνο προσπαθεί να συνηθίσει τις αλλαγές στο σώμα της. Καταλύτης της ιστορίας είναι μια τρανς γυναίκα η Σίσσυ, το attitude της οποίας δίνει στη Μελανία την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται για να συνεχίσει.

Η ταινία έγινε με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Μικροφίλμ της ΕΡΤ Α.Ε. Με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου συμμετείχε στο pitching forum του φεστιβάλ Fest-New Directors New Films της Πορτογαλίας, όπου έλαβε το βραβείο Goldcrest Post-Production (UK) που συνέβαλε στην υλοποίηση της. Έχει προβληθεί σε κινηματογραφικά φεστιβάλ στην Ευρώπη (Ελλάδα, Κύπρος, Πορτογαλία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο), ΗΠΑ και Ασία και έχει λάβει βραβεία στην Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιαπωνία. Λόγω κορονοϊού δεν προβλήθηκε όσο θα έπρεπε δια ζώσης. Προβάλλεται που και πού στο Μικροφίλμ της ΕΡΤ Α.Ε. και την αναμένουμε και στην Ertflix.

  1. Πιστεύετε ότι το ελληνικό σινέμα αφορά τη παγκόσμια αγορά; Με ποιους τρόπους θα μπορούσε να βελτιωθεί η εξαγωγή ελληνικών ταινιών;

Ο κινηματογράφος είναι γλώσσα παγκόσμια, οπότε όλες οι ταινίες αφορούν την αγορά. Το Ελληνικό σινεμά είναι εξωστρεφές. Όσον αφορά τις μικρού μήκους ταινίες πρόσφατα είδα τέσσερις στις Νύχτες Πρεμιέρας που ακολουθούν φεστιβαλική πορεία στο εξωτερικό και πέρασα ωραία.

Υπάρχει η στρατηγική του sale agent για να ακολουθήσει μια ταινία φεστιβαλική πορεία αν και ο παράγοντας έκπληξη αναιρεί πάντα τους κανόνες. Κάθε ταινία που γίνεται μένει για πάντα και ποτέ δεν ξέρει κανείς το μέγεθος ή την ασημαντότητα που μπορεί να λάβει. Επειδή, όλο αυτό είναι μάταιο έτσι κι αλλιώς. Οι κινηματογραφιστές πρέπει να προβάλλουν τη δουλειά τους, όποτε τους δίνετε η δυνατότητα ή το επιλέγουν. Το σημαντικό είναι να αποκτά μέγεθος μια ταινία για τους σωστούς λόγους τόσο προς τους θεατές όσο και το σύνολο των ανθρώπων που συμμετείχαν σε αυτήν.

  1. Μελλοντικά σχέδια;

Όταν κάνουμε σχέδια ο Θεός γελάει, ωστόσο η υλοποίηση της Shakira είναι ο στόχος μου για την ώρα. Επόμενα βήματα είναι η ανεύρεση ηθοποιών, χώρων και κατάλληλων συνεργατών. Υπάρχουν στα σκαριά άλλη μια μικρού μήκους που λέγεται ‘Ο Χορός της Καμηλοπάρδαλης’ και μια μεγάλου μήκους που λέγεται ‘Πρέπει να μάθω να είμαι κάποιος άλλος για να είμαι ο εαυτός μου’, στην οποία Φένια μου εύχομαι να ξανασυνεργαστούμε.

Array