Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που φέρνουν την «Ραχήλ» του Γρηγόρη Ξενόπουλου στο 2022;
Η “Ραχήλ” έρχεται στο σήμερα γιατί κουβαλά την ιστορία μιας κατατρεγμένης για πολλά χρόνια εθνικής μειωνότητας που την εξαναγκάζουν να βρίσκεται ουσιαστικά στο περιθώριο, ακόμα και όταν “πετυχαίνει” κοινωνικά. Τα αποτελέσματα της απομόνωσης “κατώτερων” κοινωνικών ομάδων μέσα στο μεγάλο “γίγνεσθαι” είναι σχεδόν πάντα καταστροφικά. Αυτό έρχεται να μας πει ο Ξενόπουλος με το πρωτοποριακό και σχεδόν προφητικό για την εποχή του έργο του “Ραχήλ”. Είμαστε στο 2023 αλλά ο ρατσισμός και οι κοινωνικές διακρίσεις συνεχίζουν να υπάρχουν, όπως επίσης και πολλές “πολιτικές ομάδες” με φασιστικό υπόβαθρο που εντείνουν και υποθάλπτουν αυτές τις ρατσιστικές τάσεις. Η “Ραχήλ” υπογραμμίζει όλες αυτές τις καταστάσεις που ισχύουν δυστυχώς και σήμερα.
Ποια είναι η δική σας εκδοχή πάνω σε αυτό το έργο;
Νομίζω ότι ο Ξενόπουλος για τον τόπο και τον χρόνο που αναφέρεται το έργο του, το έγραψε εξαιρετικά και κατορθώνει να γίνει αγαπητό όπως τα περισσότερα από τα έργα του. Δεν θα μπορούσα να έχω μια άλλη εκδοχή. Είναι ένας συγγραφέας που αντιπροσωπεύει τόσο πολύ την εποχή του και που με εξαιρετική ευφυΐα περνά από τις “ροζ” στις “μαύρες” ψυχολογικές καταστάσεις της ανθρώπινης μοίρας.
Για ποιούς λόγους συνεργάζεσαι με τον σκηνοθέτη Μανώλη Ιωνά; “Μυ
Για την καθαρότητα και την διαύγεια του νου του. Για την ευκρίνεια σε αυτό που ζητά όταν σκηνοθετεί και την μεγάλη ευγένειά του. Ένας χαρισματικός και ταλαντούχος καλλιτέχνης. Ακούραστος εργάτης του θεάτρου σε κάθε τομέα.
Μίλησέ μας για το δικό σου ρόλο.
Είναι μια γυναίκα που ανήκει στην υψηλή και εύπορη κοινωνική τάξη του νησιού. Μία εύπορη τάξη που έχει ζήσει με πολλούς κατακτητές τους ενετούς μετά τους γάλλους, ρώσους άγγλους κ.α Μια άρχουσα τάξη που σίγουρα έχει μάθει να ελίσσεται για να επιβιώσει. Όταν λοιπόν οι καταστάσεις γυρίζουν ενάντια στην οικογένεια της χρησιμοποιεί πρώτα την γλυκιά γώσσα της υποταγής και όταν δεν πετυχαίνει με αυτήν τον σκοπό της περνά στην σκληρή γλώσσα της επιβίωσης. Πάνω από όλα όμως είναι η κλασσική “μητέρα” με την απέραντη αλά και κυριαρχική αγάπη στο παιδί της.
Τι σκέφτεσαι όταν διαβάζεις τη φράση του Οδυσσέα Ελύτη “Το παν είναι η ρότα σου κόντρα στην κοινωνία ετούτη”;
Ότι όσες φορές η ρότα μου ήταν κόντρα “έτυχε” να περνώ τις πιό παραγωγικές και ευτυχισμένες ώρες και ημέρες.
Πληροφορίες για την παράσταση:
Το Art and Press δημιουργήθηκε με σκοπό την πολιτική, πολιτιστική και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών. Πίσω από τη λειτουργία του Art and Press υπάρχει μία ομάδα «ανήσυχων» ανθρώπων, που προέρχονται από διάφορους κοινωνικούς χώρους, στους οποίους προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν εθελοντικά όπου και όσο μπορούν. Η κοινή αγάπη των μελών της ομάδας μας για την πολιτική, τον πολιτισμό και γενικά την ενημέρωση, είναι η κινητήρια δύναμη για την παρακολούθηση, καταγραφή και παρουσίαση σε όλους εσάς, όσων συμβαίνουν. Δεν μας καθοδηγεί κανείς, δεν μας χρηματοδοτεί κανείς και ως εκ τούτου παραθέτουμε τα γεγονότα όπως ακριβώς λαμβάνουν χώρα. Η πορεία του Art and Press είναι συνεχόμενα και ραγδαία ανοδική όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών / αναγνωστών τόσο στην κύρια ιστοσελίδα όσο και στο κανάλι του Youtube.