Γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το συγκεκριμένο κείμενο “Υπόθεση Μακρόπουλος”;
Πρόκειται για ένα τσεχικό έργο, του Κάρελ Τσάπεκ, το οποίο διάβασα για πρώτη φορά πριν από 25 χρόνια, ήτοι, πριν την ανάγνωση του DNA… Το θέμα της αιώνιας ζωής, της βίαιης επιβολής και του επεκτατισμού, της γοητείας του ασυνείδητου, της μαγικής ατμόσφαιρας, του μυστηρίου, της
Αλχημείας, με σαγήνευσαν… Επιπλέον, ο χαρακτήρας αυτής της παράδοξης ηρωίδας με κατέκτησε αμέσως και ένιωσα μια παράξενη συγγένεια μαζί της, ένα αντίστοιχο συναίσθημα με αυτό που ένιωσα, όταν πρωτοδιάβασα τον ΞΕΝΟ, του Καμύ. Ένιωσα ότι μου αποκαλύφθηκε κάτι που ήξερα ήδη, αλλά που παρόλα αυτά με συγκλόνισε, όταν το είδα γυμνό, μπροστά μου.
Ποια είναι η δική σας εκδοχή πάνω στο έργο;
Ακολουθώ τη ροή του κειμένου, παρεμβαίνοντας μόνο στα εξής:
α) αντικατέστησα, με πέντε τραγούδια, σε μουσική του κορυφαίου Τάκη Μπαρμπέρη, κάποια μονολογικά μέρη, ή σκέψεις που δεν αρθρώνονται μέσω κειμένου και
β) πρόσθεσα τη σκηνή με το δωδεκάχρονο αγόρι, για να αντικαταστήσω το φινάλε του συγγραφέα, που θεωρεί τη νέα γενιά ως αντίδοτο κατά του θανάτου. Η σκηνή του φινάλε με το παιδί, κλέβει τις καρδιές των θεατών μας. Δεν χρειάζεται, έτσι, να ειπωθεί με λέξεις η πίστη στην επερχόμενη γενιά, η
συγκίνηση εξ αιτίας της εικόνας, υποκαθιστά τις λέξεις.
Μίληστέ μας για το δικό σας ρόλο.
Η Εμίλια Μάρτυ είναι μία μυστηριώδης, σαρωτική και απαξιωτική λυρική τραγουδίστρια, που έρχεται από κάπου μακριά. Σέρνει πίσω της κάτι αποτρόπαιο, που το αντιλαμβάνονται όλοι, χωρίς να μπορούν να το εξηγήσουν.
Κινητοποιεί άθελά της ένστικτα σκοτεινά, που ξαφνιάζουν και τρομάζουν τους γύρω της. Επισκέπτεται ένα δικηγορικό γραφείο στην Πράγα και βοηθά στη δικαίωση των κληρονόμων μιας παμπάλαιης διαθήκης. Είναι πολύ παράξενο το γεγονός ότι γνωρίζει λεπτομέρειες από το απώτερο παρελθόν. Καθώς εμπλέκεται όλο και περισσότερο στην διαλεύκανση της 100ετούς δικαστικής υπόθεσης «ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ», αποκαλύπτεται η πολλαπλή ταυτότητά της: έχει ζήσει σε διάφορες χώρες του
κόσμου, με διαφορετικά ονόματα, αλλά διατηρώντας πάντοτε τα ίδια αρχικά: Ε. Μ.
Πιστεύεις ότι οι καλλιτέχνες μετά απ΄ όλες τις κρίσεις της τελευταίας δεκαετίας θα πρέπει να αλλάξουν τρόπο σκέψης και διεκδίκησης των δικαιωμάτων τους σε σχέση με το παρελθόν;
Πιστεύω ότι πρέπει να απαιτήσουμε από την Πολιτεία να αρθρώσει, με καίριο τρόπο, την πρόθεσή της απέναντι στην Τέχνη και ειδικότερα στο Θέατρο. Δεν μπορεί να θεωρείται ως αυτονόητος ο σεβασμός, όταν βάλλονται οι καλλιτέχνες τόσο πολύ και τόσο, επίσης αυτονόητα, σε περιόδους κρίσης. Δεν μπορεί να μην υπάρχει δημόσια Ακαδημία Θεάτρου, στη χώρα που γέννησε το Θέατρο. Δεν μπορεί να
ακυρώνονται αβασάνιστα έγκριτες σπουδές ετών. Ευτυχώς, η ευαισθησία του κοινού οξύνει τις κεραίες της πολιτείας. Οι τρόποι διεκδίκησης των δικαιωμάτων των καλλιτεχνών, πρέπει να προκύπτουν από την ίδια τη δύναμη της Τέχνης.
Ίσως η περιορισμένη πρόσβαση σ’ αυτήν, για μικρό ή μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, να φανερώσει την κρισιμότητά της. Και αυτό να είναι αληθινό όπλο, απέναντι στην υποβάθμισή της.
Τι σκέφτεσαι όταν διαβάζεις τη φράση του Οδυσσέα Ελύτη “Το παν είναι η ρότα σου κόντρα στην κοινωνία ετούτη ”;
Οι καλλιτέχνες, συνειδητά ή ασυνείδητα, δρουν ρηξικέλευθα, απέναντι σε κάθε κατεστημένο, με το βήμα που τους δίνει η παράλογη δύναμη του Ονείρου. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι η Τέχνη είναι στρατευμένη ή διδακτική. Η Τέχνη από μόνη της είναι επαναστατική, γιατί πρεσβεύει την Ομορφιά
και η Ομορφιά είναι επικίνδυνη.
Πληροφορίες για την παράσταση:
Το Art and Press δημιουργήθηκε με σκοπό την πολιτική, πολιτιστική και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών. Πίσω από τη λειτουργία του Art and Press υπάρχει μία ομάδα «ανήσυχων» ανθρώπων, που προέρχονται από διάφορους κοινωνικούς χώρους, στους οποίους προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν εθελοντικά όπου και όσο μπορούν. Η κοινή αγάπη των μελών της ομάδας μας για την πολιτική, τον πολιτισμό και γενικά την ενημέρωση, είναι η κινητήρια δύναμη για την παρακολούθηση, καταγραφή και παρουσίαση σε όλους εσάς, όσων συμβαίνουν. Δεν μας καθοδηγεί κανείς, δεν μας χρηματοδοτεί κανείς και ως εκ τούτου παραθέτουμε τα γεγονότα όπως ακριβώς λαμβάνουν χώρα. Η πορεία του Art and Press είναι συνεχόμενα και ραγδαία ανοδική όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών / αναγνωστών τόσο στην κύρια ιστοσελίδα όσο και στο κανάλι του Youtube.