Γιατί δέχτηκες να συμμετέχεις στην παράσταση του Κωνσταντίνου Χειλά πάνω στο κείμενο “Βασιλικό” του Αντωνίου Μάτεσι;
Ήταν η πρώτη του σκηνοθεσία, οπότε ήμουν περίεργη για το πώς θα προσεγγίσει το συγκεκριμένο κείμενο και για τον λόγο που τον οδήγησε εν τέλει στο να το επιλέξει. Στη συνέχεια γνώρισα και τους υπόλοιπους ηθοποιούς και συντελεστές, που είναι όλοι τους ανισόρροποι, οπότε ένιωσα ότι έκανα σωστή επιλογή.
Μίλησέ μας για το ρόλο σου.
Είναι η μάνα της οικογένειας, γυναίκα ενός αριστοκράτη, αλλά πρωτίστως είναι θύμα της βίας του άντρα της. Παρ΄ όλ’ αυτά προσπαθεί, μέσα σε ένα τόσο ασφυκτικό περιβάλλον να μεγαλώσει δύο παιδιά, που θα ήθελε να είναι ελεύθερα. Ελεύθερα στο να σκέφτονται διαφορετικά από τον πατέρα τους και ελεύθερα στο να μπορούν να έχουν επιθυμίες. Δυστυχώς, για την κόρη, το να έχει επιθυμίες, είναι συνυφασμένο με το να έχει ενοχές. Όταν η κόρη της μένει έγκυος ύστερα από βιασμό, στέκεται στο πλευρό της, με τον τρόπο που μπορεί. Μπορεί ο τρόπος αυτός να είναι λανθασμένος και να θέτει σε κίνδυνο την ίδια τη ζωή του παιδιού της, αλλά είναι ο μόνος τρόπος που της επιτρέπεται να έχει και προσπαθεί παρ’ oλ’ αυτά να τη βοηθήσει, από τη θέση, την τόσο αδύναμη θέση δυστυχώς, που της αναλογεί μέσα στην οικογένεια.
Πόσο δύσκολο ως ηθοποιός ήταν να λειτουργήσεις στην ερμηνεία σου. με μια γλώσσα που είναι μακριά από τη σημερινή καθομιλούμενη;
Ίσως το πιο δύσκολο κομμάτι, όταν προσπαθείς να μάθεις απ’ έξω ένα κείμενο σε μια γλώσσα μακριά από τη γλώσσα την οποία μιλάς, είναι η απομνημόνευση. Άπαξ και το κείμενο κατακτηθεί, το πεδίο της ερμηνείας είναι πάντα μια πρόκληση, ανεξαρτήτως γλώσσας.
Μια γλάστρα με βασιλικό, στο μεταίχμιο των δύο κόσμων, στέκεται στο περβάζι, σύμβολο ίσως του αιώνιου διακυβεύματος της δικαιοσύνης και της ελευθερίας. Τι σκέφτεσαι όταν διαβάζεις αυτήν τη φράση;
Ότι είναι πιο περίπλοκη από το κείμενο του Μάτεσι!
Σκέφτηκα να γράψω κάτι έξυπνο για την ελευθερία και τη δικαιοσύνη αλλά είναι πολύ σοβαρές έννοιες, για να κάνουμε τους έξυπνους. Και επειδή ζούμε σε περίεργους καιρούς, ας τις σεβόμαστε, απλά. Και να νιώθουμε τυχεροί όταν τις έχουμε, γιατί δεν είναι καθόλου δεδομένο.
Τι πιστεύεις ότι έχει να μας πει ένα κείμενο των αρχών του 19 αι αιώνα σήμερα στον 21ο αιώνα;
Πάντα τα κείμενα έχουν κάτι να πουν. Είτε για το πόσο έχουν αλλάξει, με το πέρασμα του χρόνου, οι αντιλήψεις, είτε για το πόσο, δυστυχώς, έχουν μείνει στάσιμες. Και όσο κι αν κάποιες αντιλήψεις, όσον αφορά τη θέση της γυναίκας, είναι ακόμα σοκαριστικά επίκαιρες, η γραφή του Μάτεσι είναι προκλητικά σύγχρονη.
Ο Βασιλικός μιλάει για μια ιστορία αγάπης και καταλαβαίνουμε πολύ σύντομα, ότι αυτή η ιστορία αγάπης , που οδήγησε στην εγκυμοσύνη της Γαρουφαλιάς, δεν έχει ξεκινήσει από έρωτα αλλά από βιασμό. Το εύρημα της απόλυτης μεταστροφής του Φιλιππάκη, όταν μαθαίνει ότι η Γαρουφαλιά προέρχεται από αρχοντική γενιά, ο οποίος ξαφνικά μετατρέπεται σε έναν γοητευτικά προστατευτικό και τρυφερό ερωτευμένο άντρα και ταυτόχρονα ο τρόπος με τον οποίο η ίδια η Γαρουφαλιά πείθει τον εαυτό της ότι είναι ερωτευμένη με τον βιαστή της, γιατί είναι ο μόνος τρόπος να αντέξει αυτό που της έχει συμβεί και να αποφύγει τον διασυρμό της (γιατί ως γυναίκα φταίει, ακόμα κι αν βιάστηκε) φωτίζει αριστοτεχνικά όλες αυτές τις βαθιά προβληματικές αντιλήψεις, των οποίων είναι θύματα τόσο οι γυναίκες, σαφέστατα κυρίως οι γυναίκες, αλλά και οι άντρες.
Πληροφορίες για την παράσταση:
Το Art and Press δημιουργήθηκε με σκοπό την πολιτική, πολιτιστική και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών. Πίσω από τη λειτουργία του Art and Press υπάρχει μία ομάδα «ανήσυχων» ανθρώπων, που προέρχονται από διάφορους κοινωνικούς χώρους, στους οποίους προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν εθελοντικά όπου και όσο μπορούν. Η κοινή αγάπη των μελών της ομάδας μας για την πολιτική, τον πολιτισμό και γενικά την ενημέρωση, είναι η κινητήρια δύναμη για την παρακολούθηση, καταγραφή και παρουσίαση σε όλους εσάς, όσων συμβαίνουν. Δεν μας καθοδηγεί κανείς, δεν μας χρηματοδοτεί κανείς και ως εκ τούτου παραθέτουμε τα γεγονότα όπως ακριβώς λαμβάνουν χώρα. Η πορεία του Art and Press είναι συνεχόμενα και ραγδαία ανοδική όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών / αναγνωστών τόσο στην κύρια ιστοσελίδα όσο και στο κανάλι του Youtube.