Please enable JS

Ορέστης Τζιόβας

Ο φασισμός δυναμώνει με την έλλειψη παιδείας & γνώσης της ιστορίας.

Γιατί δέχτηκες να παίξεις στην παράσταση Νεφέλες σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου;


Ο Τάσος Λέκκας, με τον οποίο είχαμε συνεργαστεί στο θέατρο Κυκλάδων, με πρότεινε στην Αικατερίνη, γιατί εψάχναν έναν χαρακτήρα για το ρόλο του μάγου.Ετσι δουλέψαμε το χειμώνα στη “Νύχτα των Μυστικών”. Κι έτσι ήρθαμε κοντά, δουλέψαμε υπέροχα, γίναμε πολύ φίλοι, φτιάξαμε μια πολύ ωραία ομάδα, δηλαδή η ομάδα Young Quill αποτελείται, εκτός από την Αικατερίνη, από τον Φάνη, από τον Τάσο, από τον Αλέξανδρο Βάρθη από την Eλίζα Σκολίδη. Εγώ δεν είμαι μέλος, αλλά θα ήθελα να γίνω. Είχαν αποφασίσει για το καλοκαίρι να κάνουν τις “Νεφέλες” και είπα στην Κατερίνη ότι θα ήθελα πολύ να είμαι και να συνεργαστούμε ξανά, γιατί είχαμε μια αψεγάδιαστη συνεργασία.

Επίσης η Κατερίνη ότι δουλειές έχει κάνει, παρά το νεαρό της ηλικίας της, της ηλικίας της, το οποίο εντάξει δεν πρέπει να το λέμε, αλλά είναι όντως είναι κάτι εντυπωσιακό. Ένας άνθρωπος στα εικοσιπέντε εικοσιέξι του να είναι τόσο καλλιεργημένος και να είναι τοσό καλή στο αντικείμενο της, γιατί σπούδασε τη σκηνοθεσία και δεν είναι ένας ηθοποιός που έγινε σκηνοθέτης. Είναι σκηνοθέτης. Αυτό θέλει να κάνει και το κάνει πάρα πολύ καλά. Και αυτό είναι εντυπωσιακό. Και σίγουρα όταν συνεργάζομαι με νέους ανθρώπους – εγώ είμαι πια σαράντα – μου δινει πολύ τροφή.

Τι πιστεύεις ότι έχει να μας πει σήμερα ένα αρχαίο κείμενο;

Το ότι είθισται να ανεβαίνουν τα αρχαία έργα συχνά, είναι γιατί είναι διαχρονικά και απευθύνονται σε όλες τις κοινωνίες. Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου και ο Κωνσταντίνος Ζωγράφος, έχουν κάνει μία διασκευή για παιδιά ώστε να μην κουράζει. Αφορά γενικά τον τρόπο εκπαίδευσης των ανθρώπων και μπορεί να σου προσφέρει γνώσεις και γενικότερα παιδεία ώστε να γίνεις καλύτερος άνθρωπος.

Είναι ένα έργο που αφορά το εκπαιδευτικό σύστημα. Εκπαιδεύονται οι άνθρωποι με τέτοιου είδους έργα. Σε βοηθάνε να γίνεις καλύτερος άνθρωπος.

Μίλησέ μας για το ρόλο σου.

Προσωπικά για το Σωκράτη δεν γνώριζα πάρα πολλά. Δεν είμαι τόσο διαβασμένος. Γνώριζα ότι δεν είχε γράψει τίποτα δικό του. Φυσικά διάβασα. Έχουμε πληροφορίες για τον Σωκράτη, μόνο από τρίτους δηλαδή από τον μαθητή του, τον Πλάτωνα, τον ιστορικό Ξενοφώντα, και από τον Αριστοφάνη. Διαβάζοντας πολύ, ανακάλυψα ότι ο Αριστοφάνης ήταν αρκετά συντηρητικός, παρά το ότι ήταν ένας κωμωδιογράφος. Δεν τον γουστάρε το Σωκράτη και τον παρουσιάζει ως σοφιστή και οι σοφιστές ήταν οι πρώτοι στην εποχή τους, που πληρώνονταν για να διδάσκουν την ρητορεία. Εμείς στην διασκευή μας το έχουμε αλλάξει αυτό αρκετά. Στην ουσία οι σοφιστές σε μάθαιναν πώς να γίνεσαι λίγο λαμόγιο, να χρησιμοποιείς το λόγο για να αντιστρέφεις τα δεδομένα, να κάνεις το άδικο, δίκαιο, εν τέλει πως να φέρνεις τα πράγματα στα μέτρα σου.

Και έτσι ο Φειδιππίδης, ο γιος του Στρεψιάδη, στο έργο μας, στις Νεφέλες πήγε στη σχολη του Σωκράτη μετά από παρότρυνψησ του Εμπεδοκλή, του οικονόμου τους, ώστε να μάθει την μέθοδο αυτή για τα χρέη τους.

Ο Σωκράτης, που είναι ο δικός μου ρόλος, είχε την μέθοδο της διαλεκτικής και τη μαιευτική μέθοδο, ονομάστηκε έτσι απο την μητέρα του, που ήταν μαία. Οδηγούσε τον συνομιλητή του μέσα από ερωτήσεις σε συμπεράσματα. Ποτέ δεν έλεγε ο ίδιος ότι αυτό είναι το σωστό και έτσι πρέπει να σκεφτόμαστε.

Φυσικά και αυτό δεν είναι απαραίτητα αντικειμενικό και δίκαιο, γιατί οι ερωτήσεις, λέξεις έχουν και οι λέξεις ξέρουμε ότι τσακίζουν κόκκαλα.

Οπότε κι γώ δεν ξέρω, εφόσον δεν έχουν κείμενα του ίδιου του Σωκράτη, απλά μπορούμε μόνο να φανταζόμαστε και από τα συμφραζόμενα να βγάζουμε τα συμπεράσματά μας.

Τι σκέφτεσαι όταν διαβάζεις τη φράση του Οδυσσέα Ελύτη “Το παν είναι η ρότα σου κόντρα στην κοινωνία ετούτη”;

Ιστορικά λένε ότι όποτε υπάρχει κρίση, ο φασισμός ανεβαίνει. Εγώ μπορώ να το δικαιολογήσω αυτό, μόνο με την έλλειψη παιδείας και μόρφωσης. Με την έλλειψη γνώσης της ιστορίας. Η ιστορία επαναλαμβάνεται γιατί οι άνθρωποι δεν μαθαίνουν από αυτήν. Τώρα, όσον αφορά το πρόβλημα με την ομοφυλοφιλία, θεωρώ ότι είναι και αυτό μια έλλειψη προσωπικής παιδείας και προσωπικής αναζήτησης.

Δηλαδή οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη, όσο λιγότερο μορφωμένοι και καλλιεργημένοι είναι, να ανήκουν και να ομαδοποιούνται, χωρίς να έχουν αντιληφθεί γιατί ανήκουν σε αυτή την ομάδα, να μην έχουν κάνει μια προσωπική αναζήτηση γιατί ανήκω, ας πούμε, στο αντι – λοατκι κίνημα. Γιατί το φύλο μου είναι αυτό που πρέπει να είναι και η σεξουαλικότητα μου είναι αυτή που πρέπει να έχουν όλοι. Και ειδικά το μίσος. Έχοντας κάνει σοβαρές κουβέντες κυρίως με την Κουρουπού, που ειναι τρανς, εκεί το πράγμα έχει φοβερές προεκτάσεις μίσους, ακόμα και για το θάνατο. Έτσι το ίδιο το άτομο, που βγάζει το μίσος, του έχει δημιουργηθεί μια ανασφάλεια για τον εαυτό του. Δεν έχει ψαχτεί και δεν ξέρει τι του γίνεται. Είμαι στερεότυπο και δεν ξέρω τι μου γίνεται και αυτό με ενοχλεί αυτός ο άνθρωπος που είναι ελεύθερος. Έχει αποφασίσει την ελευθερία του. Νομίζω ότι εκεί πάει και νομίζω ότι αυτό έχει προεκτάσεις στο κάθε πράγμα εκτός από τη σεξουαλικότητα. Το να μην καταλαβαίνεις το γιατί μεταναστεύει ένας άνθρωπος από τον τόπο του δείχνει κι αυτό έλλειψη ιστορικής παιδείας, ειδικά σε μια χώρα προσφύγων και μεταναστών.

Δηλαδή δεν θέλεις εσύ δεν θα ήθελες να σε αποδεχτούν κάπου καλά; Θα ήθελες να σε πνίξουν στη θάλασσα; Νομίζω ότι όλα οδηγούν στην έλλειψη παιδείας. Παιδεία, παιδεία, παιδεία. Παιδεία σημαίνει ότι έχω ανοιχτά τα αυτιά μου και τον εγκέφαλό μου να μπουν πληροφορίες.

Πληροφορίες για την παράσταση:

Array