Please enable JS

Ραφίκα Σαουίς

«Είναι πρόκληση να πεις σωστά, με μέτρο και ομορφιά, την ιστορία ενός ανθρώπου..»

Η Ραφίκα Σαουίς μιλά στο artandpress.gr.

Η βραβευμένη ηθοποιός και σκηνοθέτις, Ραφίκα Σαουίς, πρωταγωνιστεί φέτος στο έργο «Τρωίλος και Χρυσηίδα» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ σε μετάφραση – σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Κοέν στο θέατρο Αργώ, κάθε Δευτέρα και Τρίτη. Παράλληλα, με την ιδιότητά της ως εικαστική περφόρμερ, συμμετέχει σε ένα εικαστικό έργο του Μιχάλη Αργυρού με τίτλο «Wasteland» που θα εκτεθεί στη γκαλερί Undercurrent της Νέας Υόρκης, τον Ιανουάριο 2022. Εκεί , θα επιτελέσει, στις 23 Ιανουαρίου 2022, μια μακράς (8 ώρες) διαρκείας περφόρμανς. Τέλος, έχει ήδη αρχίσει πρόβες για ένα νέο έργο που μεταφράζεται και παρουσιάζεται πρώτη φορά στην Ελλάδα, τον Μάρτιο 2022, το «Clive» του Τζόναθαν Μάρκ Σέρμαν. Πρόκειται για ένα έργο που στηρίζεται και εμπνέεται από το έργο του Μ. Μπρεχτ «Μπάαλ». Τη διασκευή και τη σκηνοθεσία υπογράφει η Δήμητρα Δερμιτζάκη.

Περιγράψτε μας τον ρόλο που υποδύεστε στην παράσταση «Τρωίλος και Χρυσηίδα» σε μετάφραση – σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν στο θέατρο Αργώ.

Όλοι οι ρόλοι, εκτός από τον Τρωίλο, ερμηνεύονται από γυναίκες. Είναι μια πολύ ωραία πρόταση του σκηνοθέτη, οι «ήρωες» όπως τους γνωρίζουμε κατά την διάρκεια του Τρωικού πολέμου υποδύονται από γυναίκες. Ιδιαίτερα επειδή στο κείμενο του Σαίξπηρ μιλάμε για αγώνα λόγων και φιλοσοφικό στοχασμό. Μιλάμε για έννοιες παρά για χαρακτήρες. Εγώ παίζω τον Έκτορα. Τον ρομαντικό ήρωα. Σήμερα θα ήταν ένας ακτιβιστής στην πρώτη γραμμή.

Τι σας γοητεύει στο έργο;

Ο Αλέξανδρος Κοέν έχει κάνει μια από τις ωραιότερες μεταφράσεις Σαιξπηρικού λόγου και μου αρέσει η φιλοσοφία του έργου. Είναι ένα πολύ κυνικό έργο που αποκαθηλώνει την έννοια του ήρωα. Μου αρέσει η αντίφαση και η σύγκρουση που έρχεται μέσα από διαφορετικά πιστεύω και τη διαφορετική θεώρηση του κόσμου! Μου αρέσουν επίσης οι ιδέες που διαπραγματεύεται όπως ο ρόλος μου. Ο Έκτορας ξέρει ότι μπορεί να πεθάνει. Ξέρει ότι ρισκάρει τη ζωή του αλλά για να σταματήσει τον πόλεμο είναι έτοιμος να θυσιάσει ακόμα και την ίδια του τη ζωή. Παίρνει την ευθύνη πάνω του και μόνος του ζητά να αναμετρηθεί με τον Αχιλλέα. Τον ενδιαφέρει η Ειρήνη. Όλοι οι άλλοι ήρωες ωραιοποιούν τον πόλεμο γιατί αυτός επαληθεύει το εγώ τους. Είναι επηρμένοι. Λέει ο Έκτορας: «Κάθε άνθρωπος θεωρεί τη ζωή του ύψιστη όμως ο άνθρωπος ο υψηλός θεωρεί την τιμή του υψηλότερη και από την ίδια του τη ζωή». Φοβερός στίχος!

Έχετε ερμηνεύσει ξανά ανδρικό ρόλο και μάλιστα έχετε πάρει το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας στα Queer Theatre Awards για το έργο «Ρότερνταμ» του Τζων Μπρίτεν. Είναι πρόκληση για μια γυναίκα να ερμηνεύει ανδρικούς ρόλους;

Στο «Ρότερνταμ» έπαιζα μια γυναίκα, τη Φιόνα, η οποία αποφασίζει να αποκαλύψει στην φίλη της ότι είναι εγκλωβισμένη στην ταυτότητά της την οποία η ίδια δεν αναγνωρίζει μια και αισθάνεται άνδρας. Προχωρεί λοιπόν στην φυλομετάβαση και στην ορμονική θεραπεία. Θυμάμαι ότι πήρα 7 κιλά για τον ρόλο αυτό. Δύσκολος ρόλος… Αυτό που είναι πρόκληση για εμένα είναι να πεις σωστά, με μέτρο και ομορφιά, την ιστορία ενός ανθρώπου. Όταν λέω με μέτρο εννοώ ότι πολλές φορές μπορείς να ξεφύγεις σε ερμηνείες που να καταλήγουν παρερμηνείες. Επομένως, θέλει τόση προσοχή γιατί η ανθρώπινη ζωή είναι τόσο εύθραυστη και ο ηθοποιός είναι ο καθρέφτης. Δείχνει το είδωλο. Δεν πρέπει να παραμορφώνει. Εδώ, σε αυτήν την παράσταση, στον «Τρωίλο και στη Χρυσηίδα», μπορεί να παίζω τον Έκτορα αλλά δεν υπάρχουν χαρακτήρες. Ο σκηνοθέτης έχει επενδύσει στην χορικότητα. Μια πολύ σύγχρονη έρευνα και ματιά, κατά τη γνώμη μου, στην έννοια του Χορού. Είμαστε ένα σύνολο φωνών.

Καλλιτεχνικά σχέδια για το μέλλον;

Έχω ήδη αρχίσει πρόβες για ένα νέο έργο που μεταφράζεται και παρουσιάζεται πρώτη φορά στην Ελλάδα, τον Μάρτιο 2022, το «Clive» του Τζόναθαν Μάρκ Σέρμαν που στηρίζεται και εμπνέεται από το έργο του Μ. Μπρεχτ «Μπάαλ». Τη διασκευή και τη σκηνοθεσία υπογράφει η Δήμητρα Δερμιτζάκη. Είναι ένα πολύ σύγχρονο έργο, με μουσική και in your face, το οποίο εμπεριέχει και όλη την ποίηση του Μπρεχτ. Εκεί παίζω 8 γυναικείους ρόλους. Είμαστε τρεις ηθοποιοί: ο Γιώργος Παρταλίδης, ο Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης και εγώ. Παράλληλα, με την ιδιότητά μου ως εικαστική περφόρμερ, συμμετέχω σε ένα εικαστικό έργο του Μιχάλη Αργυρού με τίτλο «Wasteland» που θα εκτεθεί στη γκαλερί Undercurrent της Νέας Υόρκης, τον Ιανουάριο 2022. Εκεί , θα επιτελέσω, στις 23 Ιανουαρίου 2022, μια μακράς (8 ώρες) διαρκείας περφόρμανς.

Μια ευχή για τη νέα χρονιά;

Να είμαστε υγιείς και ελεύθεροι να χαρούμε πολλές αγκαλιές!

Πληροφορίες για την παράσταση ΤΡΩΙΛΟΣ & ΧΡΥΣΗΙΔΑ του Ουίλιαμ Σαίξπηρ ΕΔΩ

Η βραβευμένη ηθοποιός, περφόρμερ και σκηνοθέτις, Ραφίκα Σαουίς σπούδασε στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδας και στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (τμήμα φιλολογίας και γλωσσολογίας). Η Σαουίς, έχει παρουσιάσει έργα της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ενδεικτικά αναφέρονται: το Εθνικό Θέατρο της Νορβηγίας, το Φεστιβάλ του Ίψεν, η Biennale Teatro, Venice Biennale 2017, η Εθνική Λυρική Σκηνή – Εναλλακτική Σκηνή. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με οργανισμούς όπως το Εθνικό Θέατρο, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και πολλά άλλα. Ως περφόρμερ έχει παρουσιάσει έργα της στην Ελλάδα, στο Βερολίνο, στο Μεξικό, στη Νέα Υόρκη, στο Πουέρτο Ρίκο συνεργαζόμενη με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, το Τμήμα Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (NYU), τη γκαλερί Publica, το Herbstaslon Festival (Maxim Gorki), το Μουσείο Μπενάκη και το ΕΚΟΜΕ. Έχει διδάξει σεμινάρια και έχει δώσει διαλέξεις στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, στο Εθνικό Πανεπιστήμιο του Πουέρτο Ρίκο και στο Τμήμα Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης (NYU), μιλώντας για «το Θέατρο ως καταφύγιο» «Theatre of Refuge» που είναι μια δικής της διακαλλιτεχνική προσέγγιση στην φόρμα του Σωματικού θεάτρου. Έχει επίσης κερδίσει το grant του Οργανισμού ΝΕΟΝ, το βραβείο Υποτροφίας Ίψεν, καθώς και το βραβείο καλύτερης ερμηνείας από τα «Queer Theatre Awards», το 2018. Είναι μέλος του Directors Lab Lincoln Theater Center στη Νέα Υόρκη και του YCA του Γερμανικού Θεάτρου, Maxim Gorky.



Art & Press

AD BLOCKER DETECTED

We have noticed that you have an adblocker enabled which restricts ads served on the site.

Please disable it to continue reading Art & Press.