Όλοι, όλες και όλ@ να ζούμε με ισονομία και ισοπολιτεία.
Τι σημαίνει ο μύθος του Δον Ζουάν για σένα; (Υπάρχει μόνο το ερωτικό στοιχείο ή και άλλα στοιχεία που συνθέτουν αυτήν την προσωπικότητα;)
Ο Ντον Ζουάν, ευρωπαϊκό αρχέτυπο το οποίο δεν έλκει την καταγωγή του από την αρχαία ελληνική μυθολογία, εκφράζει την απελευθέρωση του αναγεννησιακού ανθρώπου ως προς τον έρωτα. Με άξονα το αρχέτυπο αυτό, έχουν πλαστεί πολλά καλλιτεχνικά δημιουργήματα. Kαθένα από αυτά φωτίζει έτερες πτυχές του εσώτερου πεδίου της συμβολικής αυτής μορφής. Σε κάθε περίπτωση θα μπορούσε κάποια πιθανή προσέγγιση Ντον Ζουάν να εστιάσει αποκλειστικά στο ερωτικό στοιχείο, αν και θεωρώ πως παράλληλα (και μάλιστα με αντίστοιχη και ίσως μεγαλύτερη ισχύ) ενυπάρχουν πλήθος νοημάτων σχετικών με πεδία πολιτικά, κοινωνικά και υπαρξιακά. Ωστόσο ο Ντον Ζουάν για έμενα είναι ένα αίνιγμα που γνωρίζω πως δεν θα λύσω παρά μόνο, ίσως, όταν ολοκληρωθούν οι παραστάσεις μας στο Θέατρο Σημείο.
Τι πιστεύεις για τη θέση αυτού του κειμένου, που έχει ζωή 350 ετών, στο κλασικό θέατρο;
Δεν είμαι σίγουρος με ποιο τρόπο θα έπρεπε να αντιληφθώ τον όρο “κλασσικό θέατρο” και τα σημασιολογικά της φορτία. Άλλωστε η σχετική συζήτηση (και σε θεωρητικό και σε πρακτικό επίπεδο) τελεί υπό διαρκή εξέλιξη και διακρίνεται από ισχυρό εύρος και αξιοσημείωτο βάθος. Ωστόσο θα μπορούσα να πω πως το συγκεκριμένο θεατρικό έργο του Μολιέρου είναι – αυταπόδεικτα και ταυτόχρονα μη-αποδείξιμα – ένα αριστούργημα. Επομένως οι τακτικές επισκέψεις σε αυτό μόνο ευεργετικά θα μπορούσαν να λειτουργήσουν, τόσο για τους δημιουργούς/πομπούς όσο και για τους θεατές/δέκτες της τέχνης του θεάτρου. Και μάλιστα, προσθέτω, ανεξάρτητα από την οποία συμφωνία ή διαφωνία κανείς θα γινόταν να έχει για την εκάστοτε παραστατική οπτική και για το όποιο καλλιτεχνικό της πρόσημο.
Τι ιδιαίτερο έχει η δική σας παράσταση, ώστε να έρθουμε να την δούμε;
Θεωρώ πως οι θεατές είναι εκείνοι που οφείλουν να εκφράσουν τον σχετικό λόγο, όχι εγώ. Για έμενα τα έργα τέχνης είναι πρωτίστως “παλμοί” που εξακτινώνουν τον εαυτό τους, εκπέμπουν δακτυλίους νοημάτων, ερωτημάτων, σκέψεων, συναισθημάτων, επιδράσεων. Αν εκείνοι, εκείνες και εκείν@ που επιλέξουν να έρθουν να δουν της δουλειά μας θεωρήσουν πως βρίσκονται ενώπιον ενός τέτοιου “παλμού”, τότε εγώ θα είμαι ικανοποιημένος.
Πως δουλέψατε τους ρόλους σας.
Με συνεργατική διάθεση, με δοκιμές και διάλογο, με επαναλήψεις, με ανατροπές, με απόπειρες, με αποτυχίες, με δοκιμές εκ νέου. Διαμορφώσαμε ένα αλληλεπιδραστικό και αμφίδρομο συνεχές το οποίο τροφοδοτούσε τον καθένα και την καθεμιά μας, αλλά και εμάς ως σύνολο.
Πως νοιώθεις απέναντι στα φαινόμενα ρατσισμού (με όλες τις εκφάνσεις του), που έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια;
Είναι μια αδιανόητη οπτική για τα ανθρώπινα την οποία αντιμάχομαι σταθερά. Προσπαθώ να το κάνω ποικιλοτρόπως και με ψυχραιμία. Tα φαινόμενα ρατσισμού, ακριβώς επειδή εκπορεύονται από το σκοτάδι της οργής και της άγνοιας, μερικές φορές έχουν την δύναμη να προκαλέσουν τα αντίστοιχα στους ανθρώπους που στέκονται απέναντί τους. Για αυτό τον λόγο λοιπόν όχι, οφείλουμε να εργαζόμαστε καθημερινά και μεθοδικά, με χαρά, με όρεξη, με αλληλεγγύη, για να πλάθουμε τον κόσμο με τέτοιο τρόπο ώστε όλοι, όλες και όλ@, να ζούμε με ισηγορία, ισονομία και ισοπολιτεία. Ανεξάρτητα από την καταγωγή, την σεξουαλική ταυτότητα, το χρώμα του δέρματος και οποιαδήποτε άλλη πιθανή παράμετρο διάκρισης.
Πιστεύεις ότι οι κυβερνήσεις σε περιόδους κρίσης βρίσκουν τρόπους γιανα καταπατούν τα εργασιακά και τα ανθρώπινα δικαιώματα;
Όχι μόνο οι κυβερνήσεις, ούτε όλες οι κυβερνήσεις, αλλά ναι, θεωρώ πως σε περιόδους κρίσης τα διάφορα σύνολα επιδιώκουν να προωθήσουν την δική τους ιδεολογική «σπορά», λόγω και έργω, μέσα στα ρήγματα που αναδύονται. Και οπωσδήποτε υπάρχουν σύνολα που έχουν ως ιδεολογική «σπορά» την καταπάτηση είτε/και των εργασιακών είτε/και των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Και ανά περιόδους, τα σύνολα αυτά, λαμβάνουν με εκλογές και την κυβερνητική εξουσία.
Μελλοντικά σχέδια;
Θα ανέβει, στο Θέατρο Σημείο και πάλι, μια σκηνική εκδοχή της αριστουργηματικής ταινίας των Αλαίν Ρεναί και Μαργκερίτ Ντυράς “Χιροσίμα Αγάπη μου”. Αυτές τις ημέρες έχουμε ξεκινήσει τις πρόβες. Η σκηνοθεσία θα είναι του Νίκου Διαμαντή, και θα συνυπάρξω στην σκηνή με την Ιωάννα Μακρή και την Λητώ Μεσσήνη. Η χαρά μου είναι ομολογουμένως έντονη. Και θα ήθελα να κατορθώσω στην ζωή μου κάποτε να την τραγουδάω.
Το Art and Press δημιουργήθηκε με σκοπό την πολιτική, πολιτιστική και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών.
Πίσω από τη λειτουργία του Art and Press υπάρχει μία ομάδα «ανήσυχων» ανθρώπων, που προέρχονται από διάφορους κοινωνικούς χώρους, στους οποίους προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν εθελοντικά όπου και όσο μπορούν. Η κοινή αγάπη των μελών της ομάδας μας για την πολιτική, τον πολιτισμό και γενικά την ενημέρωση, είναι η κινητήρια δύναμη για την παρακολούθηση, καταγραφή και παρουσίαση σε όλους εσάς, όσων συμβαίνουν. Δεν μας καθοδηγεί κανείς, δεν μας χρηματοδοτεί κανείς και ως εκ τούτου παραθέτουμε τα γεγονότα όπως ακριβώς λαμβάνουν χώρα.
Η πορεία του Art and Press είναι συνεχόμενα και ραγδαία ανοδική όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών / αναγνωστών τόσο στην κύρια ιστοσελίδα όσο και στο κανάλι του Youtube.
Το Art and Press δημιουργήθηκε με σκοπό την πολιτική, πολιτιστική και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών. Πίσω από τη λειτουργία του Art and Press υπάρχει μία ομάδα «ανήσυχων» ανθρώπων, που προέρχονται από διάφορους κοινωνικούς χώρους, στους οποίους προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν εθελοντικά όπου και όσο μπορούν. Η κοινή αγάπη των μελών της ομάδας μας για την πολιτική, τον πολιτισμό και γενικά την ενημέρωση, είναι η κινητήρια δύναμη για την παρακολούθηση, καταγραφή και παρουσίαση σε όλους εσάς, όσων συμβαίνουν. Δεν μας καθοδηγεί κανείς, δεν μας χρηματοδοτεί κανείς και ως εκ τούτου παραθέτουμε τα γεγονότα όπως ακριβώς λαμβάνουν χώρα. Η πορεία του Art and Press είναι συνεχόμενα και ραγδαία ανοδική όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών / αναγνωστών τόσο στην κύρια ιστοσελίδα όσο και στο κανάλι του Youtube.