Please enable JS

O Θανάσης Παπαγεωργίου μιλά για τον Κρέοντα & για την σημερινή πολιτική

Πόσο σημερινός είναι ο ρόλος του Κρέοντα;

Όσο θα υπάρχει εξουσία μέσα σε μια ελλιπή δημοκρατία, τόσο θα υπάρχουν Κρέοντες. Ο Κρέων δεν είναι γέννημα μιας εποχής που έκανε τον κύκλο της και έφυγε. Αν οι λαοί δεν ξυπνήσουν σε βαθμό που αφού εκλέξουν να ελέγχουν συνεχώς τον Κρέοντά τους, τότε η Αντιγόνη και κατά συνέπεια και ο Κρέων, θα είναι σύγχρονοι και θα αντιμάχονται για τα πιστεύω τους. Η Αντιγόνη θα επαναλαμβάνει ‘’δεν είσαι θεός για να βγάζεις τέτοιους νόμους’’ και ο Κρέων θα της απαντάει ‘’τόλμησες να παραβείς τον Νόμο’’.

Ποιες είναι οι σκέψεις μετά τόσους μήνες με κλειστά τα θέατρα, τώρα που προσπαθούμε να επανέλθουμε;

Αναρωτιέμαι αν ξέρουμε σε τι επιθυμούμε να επανέλθουμε. Να ξαναγυρίσουμε στο σημείο που σταματήσαμε, είναι αδύνατο. Άρα λέμε να επανέλθουμε χωρίς να υπολογίζουμε τις υπόγειες αλλαγές που έγιναν και που θα μείνουν για πάντα στη ζωή μας. Δυστυχώς οι άνθρωποι του θεάτρου αεροβατούν επικίνδυνα έχοντας ταυτόχρονα και άγνοια κινδύνου. Νομίζουμε ότι ο κόσμος, το κοινό μας, δεν έχει υποστεί καμιά αλλοίωση και σχεδιάζουμε να το ξανασυναντήσουμε με τους ίδιους κανόνες που το συναντούσαμε πριν. Δυστυχώς θα αργήσουμε να ‘’ξαναβρεθούμε’’ μαζί του. Και όταν θα συμβεί αυτό, θα είναι εντελώς διαφορετικός ο τρόπος. Και φυσικά τον τρόπο θα μας τον επιβάλλει το κοινό. Θα χρειαστεί να διανύσουμε πολύ δρόμο, όπου το μεγαλύτερο κομμάτι του θα μας είναι εντελώς άγνωστο για μεγάλο διάστημα.

Για ποιούς λόγους επιλέξατε με δημόσια επιστολή σας να απευθυνθείτε στην Υπoυργό Πολιτισμού, επιστρέφοντας την επιχορήγηση που έλαβε το θέατρο Στοά;

Δεν την επέστρεψα, την αρνήθηκα πριν κριθώ. Δεν έκανα τίποτε περισσότερο από το αυτονόητο. Αρνήθηκα να συνεργαστώ με ένα δημόσιο φορέα που με τη στάση του προσβάλλει το λειτούργημά μου. Όχι πως στο παρελθόν τα πράγματα ήταν ρόδινα. Το Υπουργείο Πολιτισμού ανέκαθεν χαρακτηριζότανε από την άγνοια που έχει για τον Πολιτισμό. Οι περισσότεροι από τους υπουργούς του είχαν πολύ κακή σχέση με τα πολιτιστικά επειδή κατά κανόνα ήσαν απολίτιστοι. Κατά τη γνώμη μου είναι ασυμβίβαστο να είσαι άνθρωπος του πολιτισμού και να ασχολείσαι με την πολιτική, επειδή πολιτική και πολιτισμός είναι άσπονδοι φίλοι. Αλληλομισούνται σε βαθμό αλληλοεξόντωσης. Η στάση μου εξέφραζε αυτή την αγανάκτησή μου, επειδή αυτή τη φορά καταργήθηκαν ακόμα και τα προσχήματα. Αηδίασα απλώς.


Πιστεύετε ότι οι κυβερνήσεις σε περιόδους κρίσης βρίσκουν τρόπους για να καταπατούν τα εργασιακά και τα ανθρώπινα δικαιώματα;

Όχι μόνο το πιστεύω αλλά θεωρώ ότι πολλές κρίσεις έχουν επινοηθεί, έχουν εφευρεθεί ή έχουν κατασκευαστεί για να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Η εφεύρεση έχει ευδοκιμήσει προ πολλών ετών στο εξωτερικό και είχε πάντοτε απόλυτη επιτυχία. Δυστυχώς δεν υπάρχει – και δύσκολα θα υπάρξει – αντίπαλος. Οι κυβερνήσεις σήμερα, νεοφιλελεύθερες κατά το μεγαλύτερο ποσοστό, παίζουν εν ου παικτοίς, αφού έχουν καταφέρει, σε επίσης μεγάλο ποσοστό, να αποκοιμίσουν τις μάζες. Οι ελάχιστες φωνές, σαν εξαίρεση, επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας σχέδια, ενώ διανύουμε την εποχή του κορωνοϊού; 

Είναι πολύ δύσκολο να κάνει κανείς σχέδια σήμερα. Μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της διαχείρισης αυτής της πανδημίας είναι ότι κατάφεραν – ποιοι, ας το απαντήσει ο καθένας μόνος του – να αφαιρέσουν από τον δημιουργό την ελπίδα και κατά συνέπεια τον σχεδιασμό για το μέλλον του. Αυτοσχεδιάζουμε περιμένοντας διαταγές. Αν ανοίξουν τα θέατρα θα συνεχίσουμε το ρεπερτόριο που διακόπηκε άδοξα τόσο τον Μάρτιο όσο και τον Νοέμβριο του 2020. Μπορεί να ανοίξουν υπό όρους. Μπορεί να μας ζητηθεί να επιλέγουμε το κοινό μας. Μπορεί να μας εξαναγκάσουν σε κλείσιμο. Είναι ικανοί για όλα. Το ζήτημα είναι, εμείς τι κάνουμε. Και δύσκολα βλέπω να συσπειρωνόμαστε για μια ομαδική αντίδραση. Ήδη ακούω πολλούς από τους πιο προοδευτικούς συναδέλφους να είναι έτοιμοι να αποδεχτούν οποιονδήποτε όρο, αρκεί ν’ ανοίξουν τα θέατρα. Υποψιάζομαι ότι αυτοί οι καλλιτέχνες βλέπουν τα θέατρα σαν μαγαζιά και το κοινό σαν πελάτες. Αλλά αυτό δεν συνιστά και δεν προδιαθέτει για πράξη τέχνης.

Πληροφορίες για την παράσταση και την περιοδεία ΕΔΩ

Array


Related Posts