Please enable JS

ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΓΛΟΥ -ΤΑΥΡΟΒΟΛΙΟ 

ΤΑΥΡΟΒΟΛΙΟ

Πρώτες μνήμες.. Καλλονή της Μυτιλήνης … περιφορά ενός ζώου μεγαλόσωμου… θυσία
του ταύρου…
…Από νεαρή ηλικία είχα παραστάσεις από το πανηγύρι του  Ταύρου στην Αγία
Παρασκευή,  κεντρικό ρόλο στο οποίο είχε η τελετουργική σφαγή ενός ταύρου ως
κουρμπάνι (θυσία).
Ο ρόλος του ταύρου σε αυτές τις τελετές είναι ιερός (συμβολίζει τη Μάνα Γη, τον Μίθρα,
το Διόνυσο) Η έκφραση αυτής της αρχέγονης λατρευτικής παράδοσης,  η ιεροποίηση,  λατρεία και
θυσία του ζώου που θα προσφέρει κάθαρση και ευδαιμονία στους μύστες, εγχαράχτηκε
στην συνείδηση μου. Το αίμα του ταύρου που χύθηκε σε κάποια γιορτή της Αγίας
Παρασκευής, πότισε το συναισθηματικό μου τοπίο στο οποίο φύτρωσε, χρόνια αργότερα,
αυτή η σειρά έργων, ως ανάγκη έκφρασης της ευγνωμοσύνης και περαιτέρω εξερεύνησης
των όσων χρωστάμε ως υπάρξεις πνευματικές και υλικές στην ζωογόνο προσφορά του
ταύρου, στην αρχή του κόσμου, στο μητρικό αιδοίο που μας έφερε στον κόσμο αυτό
(εξάλλου στα αρχαία ελληνικά ταύρος ήταν το γυναικείο αιδοίο – όχι τυχαία, καθώς
σχήμα του κεφαλιού του με τα κέρατα παραπέμπει στη μήτρα με τις σάλπιγγες).

ΕΡΓΟ ΣΥΜΠΡΑΞΗΣ:  Νίκος Κανόγλου, Ματίνα Σταυροπούλου
[Απόσπασμα έργου – “Ο πρώτος ταύρος”, σκόνες αγιογραφίας, ξηρά παστέλ, γραφίτες και κάρβουνο σε τεχνόδερμα, 7

Ο ταύρος ο ιερός, που γονιμοποιεί γη και ζώα, που βοηθάει τον άνθρωπο στον αγώνα της
επιβίωσης από τους προϊστορικούς χρόνους, που ήταν το πιο επιβλητικό στοιχείο στα
ταυροκαθάψια, που η τελετουργική θανάτωσή του σε αρένες μαγνητίζει χιλιάδες θεατές
μέχρι τις μέρες μας, που θαυμάζεται, λατρεύεται, εξημερώνεται, θυσιάζεται,
καταναλώνεται αχόρταγα από τον άνθρωπο από την αρχή του κόσμου, που είναι η
προέλευση και η μοίρα του ανθρώπου.
Όσο προχωράει και ωριμάζει η αναζήτηση αυτή, η μορφή του ταύρου εξελίσσεται,
προσπαθεί να σταθεί όρθια σαν άνθρωπος.

Η απολογία της Πασιφάης

Performance με την εικαστικό Ματίνα Σταυροπούλου  

Θα μπορούσε όμως να είναι και η αντίστροφη πορεία: ο άνθρωπος που ψάχνει να βρει
την αρχή του, την προέλευσή του, και ακολουθώντας τα βήματα του ιερού ζώου,
επανέρχεται σε τετράποδη στάση, υπομένει το ζύγι της ύπαρξης, και αφού έχει περάσει
γενεές ολόκληρες στα δυο του πόδια αναζητώντας την αλήθεια, την επιστήμη, τον Θεό,
καταλαβαίνει ότι αυτός πρέπει να αναζητηθεί αλλού: στο χώμα, στα έγκατα της γης, στα
βάθη του κορμιού της Μεγάλης Μητέρας.

Νίκος Κανόγλου
Εικαστικός

Οικογενειακή φωτογραφία από προσωπικό αρχείο – Περιφορά ταύρου – Αγία Παρασκευή Λέσβου 1950 Οικογένεια Σ. Κανόγλου

Ταύρος ο Ιερός..

Η μορφή του ταύρου, κυριαρχεί από την αιγυπτιακή και ελληνική μυθολογία, έως τα
σχέδια του Picasso για την Σουίτα Βολάρ και την Γκουέρνικα, σαν ένα ιερό σύμβολο
υπεροχής, κάλλους και ρώμης. Κυριαρχική είναι η αρχέγονη ανάγκη του ανθρώπου να
επωμισθεί το άχθος του βίου ως πολύτιμη ευθύνη και να επιβληθεί του πεπρωμένου του
που είναι ο θάνατος. Στην Αίγυπτο ως Άπις, γιος της Άθωρ λατρεύεται στη Μέμφιδα ενώ
στη Μινωική Κρήτη πρωταγωνιστεί στις τοιχογραφίες της Κνωσού (ταυροκαθάψια) και
μανιασμένος ερωτοτροπεί με την Πασιφάη που ενώνεται μαζί του όπως οι συνταρακτικές
δυνάμεις της ζωής επιβάλλονται κάθε σκότους. Ο ταύρος, ιερό ζώο και σύμβολο
δύναμης, σήμερα ταπεινώνεται, βασανίζεται και θανατώνεται τελετουργικά αλλά όχι ως
μέρος μιας θρησκευτικής λατρείας, στις σύγχρονες ρωμαϊκές αρένες της Ισπανίας προς
τέρψη οχλοβοούντων θεατών που επευφημούν την καταδίκη του. Η επιστροφή στην
αρχέγονη προέλευση μας, η ανάγκη σύνδεσης των ενστίκτων με την βούληση μας, η
σιωπηρή υπόκλιση στις άηχες εσωτερικές δυνάμεις που αναπήδησαν, οδήγησαν στην
σύμπραξη μας. Αφετηρία αποτέλεσε η performance  και η παρουσίαση των
αποτελεσμάτων της με την έκθεση Animalia στην Γκαλερί 7 τον Μάιο του 2023.

ΕΡΓΟ ΣΥΜΠΡΑΞΗΣ:  Νίκος Κανόγλου, Ματίνα Σταυροπούλου  
[Από τα φοβισμένα βράδια που τάραζε ο βίσωνας, σκόνες αγιογραφίας και γραφίτης σε χαρτί chamois  120γρ. , 22×29 cm]

Στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε δράση με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
υπό την αιγίδα του ΠΕΣΥΔΑΠ στον Κορυδαλλό τον Ιούνιο με τον ταύρο ως κυρίαρχη
μορφή μιας σύγχρονης αγέλης ζώων. Η έρευνα μας συνεχίστηκε με την Απολογία της
Πασιφάης σε μια performance  στην έκθεση που διοργάνωσε η ομάδα “Δίπολα” με τίτλο
“Λαβύρινθος” στο Κόκκινο σπίτι στην Χαλκίδα τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς. Η
αναζήτηση αυτή δεν θα έχει τέλος, όσο η ανάγκη για την επιστροφή και τελική ένωση με
τις βαθύτερες πηγές του γενεθλίου τόπου της ύπαρξης είναι ζωντανή και ανικανοποίητη.

Ματίνα Σταυροπούλου
Εικαστικός

Ταύρος ο ιερός

[γραφίτης και κάρβουνο σε χαρτί chamois  120γρ. , 22×29 cm]

ΕΡΓΟ ΣΥΜΠΡΑΞΗΣ:  Νίκος Κανόγλου, Ματίνα Σταυροπούλου
[Ταύρος ο ιερός, σκόνες αγιογραφίας, ξηρά παστέλ, γραφίτες και κάρβουνο σε χαρτί Chamois 100gr ]

Array