Please enable JS

Δέσποινα Μπισχινιώτη & Διογένης Γκίκας

Οι ηθοποιοί Δέσποινα Μπισχινιώτη και Διογένης Γκίκας μιλούν στο artandpress.gr, ενόψει του έργου της Γιώτας Τεμπρίδου με τίτλο «εκτός σύμβασης» το οποίο θα μας παρουσιάσουν (σκηνοθεσία – ερμηνεία) το ερχόμενο Σαββατοκύριακο (1 και 2 Απριλίου 2023) στο θέατρο Άβατον της οδού
Ευπατριδών στον Κεραμεικό.

Μιλήστε μας για το νέο σας θεατρικό εγχείρημα το οποίο φέρει τον τίτλο «εκτός σύμβασης». Τι θα δούμε επί σκηνής;

Δέσποινα Μπισχινιώτη: Επί σκηνής θα δείτε ανθρώπους γνωστούς ή και άγνωστους, οικείους και ξένους, σε μικρές, σπονδυλωτές ιστορίες που συνδέονται μεταξύ τους άλλοτε με φανερά και άλλοτε με λιγότερο ορατά νήματα. Οι ιστορίες αυτές, στις οποίες ακούγονται όσα θα μπορούσαμε να έχουμε πει αν δεν φοβόμασταν ή δεν αναβάλλαμε, αφορούν τις ανθρώπινες σχέσεις, τα παιδιά και τους μεγάλους, τους θύτες και τα θύματα, το Κακό με τις διαφορετικές όψεις του, τις εμμονές, την ασθένεια, την απάρνηση των οικογενειακών δεσμών, την πανίσχυρη σεξουαλική επιθυμία, τον έρωτα που δεν ευοδώνεται, τις πάσης μορφής απώλειες, τη μοναξιά, την απόγνωση, το πένθος και τη διαχείρισή του, τη μνήμη, τα τραύματα, τα θαύματα, τον φόβο, την οργή, την αγάπη, τη ζωή, που πάντα θα συνεχίζεται. Στις ιστορίες αυτές, που οδηγούν από το ατομικό στο πανανθρώπινο, το καυστικό χιούμορ συναντά την πικρή ειρωνεία. Η πραγματικότητα και το όνειρο, το λογικό και το παράλογο, το
απάνθρωπο και το ανθρώπινο προκαλούν ένα γέλιο που βγαίνει μέσα από τα δάκρυα και αντίστροφα.

Διογένης Γκίκας: Το «εκτός σύμβασης» είναι βασισμένο σε κείμενα της Γιώτας Τεμπρίδου. Έχουμε επιλέξει και έχουμε «συρράψει» 29 από αυτά τα αυτοτελή μικρο- διηγήματα, στα οποία θα παρακολουθήσετε μικρές καθημερινές στιγμές, ανθρώπους της διπλανής -ή της δικής σας- πόρτας, θα ακούσετε αλήθειες που πονάνε και αλήθειες που λυτρώνουν.

Η παράσταση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον φετινό χειμώνα στη Θεσσαλονίκη με μεγάλη επιτυχία. Τι σας ώθησε να δώσετε την ευκαιρία και στο κοινό της Αθήνας να την παρακολουθήσει;
 

Δέσποινα Μπισχινιώτη: Η παράσταση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το φθινόπωρο και τον χειμώνα που μας πέρασαν στη Θεσσαλονίκη και αγαπήθηκε πολύ από τους ανθρώπους που την είδαν, ίσως επειδή κι εμείς -όλοι οι συντελεστές- την αγαπήσαμε πολύ. Έτσι, αποφασίσαμε να τη μοιραστούμε και με τις/τους/τα θεατρόφιλες/ους/α της Αθήνας. Άλλωστε, το θέατρο είναι προορισμένο να ταξιδεύει, να μας προσκαλεί σε ταξίδια, να διευρύνει τους ορίζοντες, να μας φέρνει κοντά, όποιες και αν είναι οι καταβολές και οι αφετηρίες μας, οι τόποι προέλευσης και οι διάφοροι σταθμοί μας.

Διογένης Γκίκας: Διαπιστώσαμε με χαρά ότι τα κείμενα της Γιώτας «πέρασαν» στους θεατές με την παράσταση ακριβώς όπως τα νιώσαμε η Δέσποινα κι εγώ όταν μου τα πρωτοδιάβασε, τόσο που θεωρήσαμε μονόδρομο να παιχτεί το «εκτός σύμβασης» και στην Αθήνα. Ευχαριστούμε πολύ τους Θεσσαλονικείς που μας αγκάλιασαν και που είδαμε στα μάτια τους μετά το τέλος της παράστασης την αλήθεια που κι εμείς τους δώσαμε από καρδιάς.

Μιλήστε μας για τον ρόλο σας. 

Δέσποινα Μπισχινιώτη: Τι κοινό έχουν άραγε μια «αμόρφωτη» υπάλληλος ζαχαροπλαστείου, μια γυναίκα που τολμά να κοιμηθεί σε μια κοινωνία στην οποία απαγορεύεται ο ύπνος, κάποια που βλέπει μπροστά της τον θεό, κάποια που αναπολεί οργασμούς, κάποια άλλη που αποχαιρετά για πάντα ένα αγαπημένο πρόσωπο, κάποια που προσπαθεί να απεκδυθεί μια ταυτότητα που δεν είναι δική της, δύο γυναίκες που κλείνουν μεταξύ τους ένα ετήσιο ερωτικό ραντεβού, ένα κορίτσι που βιάστηκε, μια
γυναίκα που δεν θέλει να κάνει παιδιά και κάποια άλλη που θέλει να κλέψει το μωρό των γειτόνων; Οι ρόλοι μας στην παράσταση είναι πολλαπλοί και οι σύντομες ιστορίες διαδέχονται η μία την άλλη.

Διογένης Γκίκας: Να σας μιλήσω για τους ρόλους μας. Όπως προείπα, είναι 29 διαφορετικές αυτοτελείς ιστορίες. Συνεπώς, η Δέσποινα κι εγώ έχουμε να περάσουμε ανάμεσα από 15 περίπου χαρακτήρες ο καθένας. Άνθρωποι με ευαισθησίες, ρωγμές, θύμησες, πάθη, δυσκολίες προσαρμοστικότητας, ψυχικές διαταραχές, άνθρωποι με χιούμορ, με δεύτερες σκέψεις, με ανεκπλήρωτα αισθήματα και αναπάντητα
υπαρξιακά ερωτήματα.

Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να περάσετε στους θεατές;

Δέσποινα Μπισχινιώτη: Θα έλεγα ότι τα «μηνύματα» σε οποιαδήποτε καλλιτεχνικό δημιούργημα, όπως είναι μια παράσταση, αναδύονται, προκύπτουν με έναν σχεδόν μαγικό τρόπο και δεν επιβάλλονται. Αν, παρ’ όλα αυτά, δεχτούμε ότι θα θέλαμε να αναδείξουμε ορισμένα ζητήματα μέσω της παράστασής μας, μπορούμε να πούμε ότι αυτά τα μαρτυρά εν μέρει ο τίτλος της. Οι ιστορίες που παρουσιάζονται επί σκηνής συνδυάζουν τον υπαρξιακό και τον κοινωνικοπολιτικό προβληματισμό και θίγουν ζητήματα όπως η αλλοτρίωση του εαυτού, η θεατή και αθέατη εξουσία, η πραγματική και συμβολική βία, τα ταξικά και έμφυλα στερεότυπα και η υπέρβασή τους, οι καταδυναστευτικές κοινωνικές συμβάσεις, οι διανοητικές αγκυλώσεις, οι αναλλοίωτες «αλήθειες», οι νόρμες και τα κανονικοποιητικά όρια που καθιστούν μια ζωή σημαντική και μια άλλη ασήμαντη. Μέσα από την παράσταση αναδεικνύεται, λοιπόν, η ανάγκη για κατάργηση των βίαιων αποκλεισμών και για μια αποδόμηση
που οδηγεί σε μια συνύπαρξη με διαφορετικούς, πιο ανθρώπινους όρους, μια συνύπαρξη βασισμένη όχι σε προκαταλήψεις και άκαμπτες βεβαιότητες αλλά στην κατανόηση και την ενσυναίσθηση.

Διογένης Γκίκας: Στις ιστορίες αυτές οι θεατές θα συναντήσουν μικρά κομμάτια του εαυτού τους, της οικογένειας, των φίλων ή των γειτόνων τους, των συντρόφων ή των γονιών τους. Μέσα από την αλήθεια μας θέλουμε να γίνουμε όλοι μια τεράστια αγκαλιά στην οποία να έχουμε όλοι ίσα δικαιώματα και να πούμε ότι στο τέλος «είναι εντάξει να μην είσαι εντάξει».

Μία ευχή;

Δέσποινα Μπισχινιώτη: Να ανοίγουμε την πόρτα στον Άλλο που βρίσκεται δίπλα μας και στον Άλλο που βρίσκεται μέσα μας.

Διογένης Γκίκας: Θα ευχηθώ να κάνουμε χώρο δίπλα μας για τον συνάνθρωπο και να κοιτάμε το «εμείς» και όχι το «εγώ».

Η ταυτότητα της παράστασης
Κείμενα: Γιώτα Τεμπρίδου (από τις συλλογές μικρο-διηγημάτων «Η ωδή που δεν
έγραψα και άλλες ιστορίες», «Διαδοχικές ασυνέχειες» & «Τα ιογενή»)
Σκηνοθεσία – Ερμηνεία: Διογένης Γκίκας, Δέσποινα Μπισχινιώτη
Μουσική επιμέλεια: Δέσποινα Μπισχινιώτη
Επιμέλεια κίνησης: Μέλπω Βασιλικού
Κατασκευή props: Διογένης Γκίκας
Επικοινωνία: Νατάσα Παππά
Τοποθεσία: Θέατρο Άβατον, Ευπατριδών 3, Γκάζι, Αθήνα, 118 54
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο 1 Απριλίου στις 21:00 και Κυριακή 2 Απριλίου στις 19:00
Προπώληση εισιτηρίων:https://www.viva.gr/tickets/theater/ektos-symbasis-1/
Πληροφορίες/Κρατήσεις: www.theatroavaton.com / 21 0341 2689