Please enable JS

53α Δημήτρια : Παρουσίαση με πανοραμική θέα

Σε ένα ειδυλλιακό μέρος, όπως ο Πύργος της Αλύσεως – κοινώς ο Πύργος Τριγωνίου- στο Επταπύργιο, στα Κάστρα της Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ η Συνέντευξη Τύπου των 53ων Δημητρίων. Με αντισυμβατική δομή, σε μια πιο χαλαρή και αυθόρμητη συνθήκη η Επιτροπή των φετινών Δημητρίων απάντησε σε ερωτήσεις και έλυσε απορίες, για την επερχόμενη διοργάνωση που θα διαρκέσει από τις 29 Σεπτεμβρίου έως τις 21 Οκτωβρίου σε διάφορους χώρους της πόλης μας.

 Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κος Γιάννης Μπουτάρης, χαιρέτισε την εκδήλωση:

“Χαίρομαι που κάθε χρόνο αλλάζουν τα Δημήτρια χώρο για την Συνέντευξη Τύπου. Χαίρομαι γι’ αυτή την τσαχπινιά και αυτό βλέπω, ότι τα Δημήτρια αποκτούν μια άλλη δομή και μια άλλη λογική. Δεν είναι τα Δημήτρια που ήταν παλιά. Ελπίζω ότι αυτή η ιστορία θα μπορούσε να εξελιχθεί σε έναν ευρωπαϊκό -και όχι μόνο βαλκανικό- θεσμό για να μπορέσουμε να ανεβούμε ένα σκαλοπάτι παραπάνω. Καλή επιτυχία εύχομαι και ότι ποθείτε”

Η κα Έλλη Χρυσίδου, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τεχνών μίλησε για όσα δεν προέκυψαν στα φετινά Δημήτρια, αλλά και για το προσωπικό της όραμα σε σχέση με το φεστιβάλ μελλοντικά:

“Πάρα πολλά θα ήθελα να έχουν τα φετινά Δημήτρια και δεν προκύψανε και δεν μπορούσαν να προκύψουνε. Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι προσπαθούμε όσο το δυνατόν περισσότερο να αξιοποιήσουμε τα χρήματα που έχουμε για να μπορέσουμε να κάνουμε ένα φεστιβάλ σύγχρονο, ένα φεστιβάλ καινοτόμο, με ό,τι δημιουργικό μπορεί να υπάρχει στον διεθνή χώρο, αλλά και στον τόπο μας. Υπήρξανε πολύ ωραίες προτάσεις μέχρι και την τελευταία στιγμή. Είχαμε φτάσει σχεδόν στο να τις πραγματοποιήσουμε. Άλλαξαν τα πράγματα, αλλά δεν μας βγήκε σε κακό. Αναφέρομαι κυρίως στην τελετή έναρξης. Αλλάζοντας τα μεγάλα ονόματα, και δεν μιλάω για ονόματα lifestyle, καταφέραμε να κάνουμε μια έναρξη η οποία σηματοδοτεί την άποψη μας για τον ρόλο που μπορεί να παίξει η Θεσσαλονίκη στο κομμάτι του πολιτισμού, δηλαδή στην ανάπτυξη των σχέσεων των λαών της Μεσογείου. Ως καλλιτέχνης θα ήθελα πραγματικά να είναι ένα φεστιβάλ, που θα μπει στον χάρτη των Ευρωπαϊκών φεστιβάλ και θα μπορεί να ανοίξει έναν διάλογο και μια επικοινωνία των Ελλήνων καλλιτεχνών με τους καλλιτέχνες του εξωτερικού, αυτό έχουμε ανάγκη πλέον. Θα μπορεί να δώσει προοπτικές, να δώσει διεξόδους. Θα μπορεί να δώσει μια δυναμική και να είναι ένα φεστιβάλ, το οποίο θα μπορεί πραγματικά να προσφέρει πέρα από την ποιότητα και πέρα από τον λόγο της τέχνης… και μια οικονομική δυναμική στην πόλη”.

Η κα Ελένη Τσεβεκίδου, Προϊσταμένη Τμήματος  Διοργάνωσης Εκδηλώσεων & Φεστιβάλ / Διεύθυνση Πολιτισμού-Τουρισμού μίλησε για την δυναμική των χώρων της Θεσσαλονίκης σε σχέση με τον νεωτερισμό των παραστάσεων των Δημητρίων, αλλά και για τα Δημήτρια ως μοχλό οικονομικής ανάπτυξης:

“Οι παραστάσεις των Δημητρίων τα τελευταία χρόνια είναι σχεδόν sold out, τουλάχιστον οι περισσότερες. Όντως προσπαθούμε να έχουμε τις εκδηλώσεις μας σε μεγαλύτερους χώρους. Τα τελευταία τρία χρόνια το Μέγαρο σχεδόν φιλοξενεί όλες τις παραστάσεις χορού, αλλά τα Δημήτρια είναι ένα πολύ σύγχρονο φεστιβάλ. Οι παραστάσεις είναι διαφορετικές, έχουν έναν νεωτεριστικό χαρακτήρα, έχουν άλλες συνθήκες τεχνικές και όπως καταλαβαίνετε αυτό πολλές φορές δεν είναι συμβατό με τις μεγάλες αίθουσες που υπάρχουν στην πόλη, που αρχιτεκτονικά θα έλεγα είναι λίγο πιο κλασικές στην δομή τους. Έτσι, ο νεωτεριστικός χαρακτήρας των παραστάσεων είναι αυτός που μας οδηγεί στην επιλογή των χώρων. Φροντίζουμε όμως οι παραστάσεις που φιλοξενούνται σε μικρούς χώρους να επαναλαμβάνονται ώστε να έχουν την δυνατότητα να τις παρακολουθήσει μεγαλύτερος αριθμός θεατών. Νομίζω ότι κανείς από όσους βρίσκονται εδώ δεν θα είχε διαφορετική άποψη και συμφωνούμε όλοι ότι υπάρχει ο πολιτιστικός τουρισμός. Έχουμε δείγματα από όλη την Ευρώπη, που πόλεις ολόκληρες ζουν από αυτό. Η Θεσσαλονίκη θα έλεγα ότι έχει ένα ατού με το φεστιβάλ των Δημητρίων. Έχει πάρα πολύ οικονομικά εισιτήρια στις παραστάσεις κάτι που δεν το έχουν οι ύπολοιπες Ευρωπαϊκές πόλεις. Πολιτιστικός τουρισμός λοιπόν σημαίνει οικονομική ανάπτυξη σε πάρα πολλούς τομείς. Πιστέυω οτι τα τελευταία χρόνια οι δημόσιοι και περισσότερο οι ιδιωτικοί φορείς, είναι αυτοί που βλέποντας μελλοντικά είναι δίπλα μας και βλέπουν πολύ διαφορετικά τα Δημήτρια. Είναι οι χορηγοί μας, οι συμπαραστάτες μας και για μας είναι πολύ σημαντικό γιατί τα Δημήτρια είναι το φεστιβάλ της πόλης”.

Ο κος Σάββας Πατσαλίδης,  Σύμβουλος επί των θεατρικών και καθηγητής του ΑΠΘ μίλησε για το “1ο Θεατρικό Showcase”, για την προετοιμασία, τις δυσκολίες, τους καλεσμένους από την Ευρώπη και τα κριτήρια συμμετοχής των ελληνικών θεατρικών ομάδων:

“Φέτος ζοριστήκαμε πάρα πολύ. Είναι από τα πιο δύσκολα Δημήτρια, γιατί ανεβάσαμε πάρα πολύ τον πήχη, προσπαθήσαμε να κάνουμε κάτι που ενδεχομένως να ήταν πάνω από τις δυνατότητές μας και σε ανθρώπινο δυναμικό και οικονομικά, αλλά θεωρήσαμε ότι ήταν μια προσφορά να στήσουμε αυτό το showcase, αυτή την πλατφόρμα προώθησης του ελληνικού έργου, το οποίο όπως ξέρετε πάσχει στο εξωτερικό, δεν είναι γνωστό. Σκεφτήκαμε ότι είναι μια κοινωνική προσφορά των Δημητρίων. Εγώ προσωπικά ζορίστηκα πάρα πολύ. Δέκα μήνες δουλεύω πάνω σε αυτό. Είχαμε πολλές απογοητεύσεις. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να συγκεντρώσεις ελληνικές παραστάσεις -σχεδόν αδύνατον καμιά φορά- και τώρα νιώθω μια ανακούφιση. Ελπίζω να πάνε όλα καλά. Κάναμε το καλύτερο δυνατό. Ευχαριστώ τους υπεύθυνους που το στήριξαν όλο αυτό, τον Δήμαρχο, την Αντιδήμαρχο. Πιστεύω ότι ανεβαίνει ο πήχης των Δημητρίων. Είναι η πρώτη φορά νομίζω στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έχουμε τέτοια συγκέντρωση ξένων καλλιτεχνικών διευθυντών στην θεατρική μας δραστηριότητα. Ούτε η Αθήνα το έχει πετύχει αυτό, ούτε κάποιο άλλο φεστιβάλ. Είναι προς τιμήν των Δημητρίων γιατί πρώτη φορά 21 άτομα, καλλιτεχνικοί διευθυντές από όλη την Ευρώπη έρχονται στην πόλη στο “1ο θεατρικό showcase” των Δημητρίων. Είμαστε περήφανοι γι’ αυτό και επίσης θέλω να σας πω να μην χάσετε τις ξένες παραστάσεις. Είναι εξαιρετικές, είναι όλες ιδιαίτερες και αξίζει τον κόπο να τις δείτε όλες. Για το showcase dεν επιλέξαμε τις 5-6 καλύτερες παραστάσεις. Επιλέξαμε ελληνικές παραστάσεις, οι οποίες αισθανθήκαμε ότι αισθητικά και ιδεολογικά μπορούν να ενδιαφέρουν τους ξένους. Έχουμε κι άλλες παραστάσεις ενδιαφέρουσες, αλλά δεν αφορούν τους ξένους και θέλαμε επίσης να είναι παραστάσεις που να εκπροσωπούν διάφορα ρεύματα που κυκλοφορούν αυτή την στιγμή στο ελληνικό θέατρο και να είναι αντιπροσωπευτικά των ρευμάτων, να καταθέτουν τις αγωνίες των δικών μας καλλιτεχνών”.

 Η κα Δήμητρα Κορωναίου, Σύμβουλος επί των χορευτικών θεμάτων μίλησε για την συνέργεια των τεχνών και πώς αυτή αποτυπώνεται στον χορό, αλλά και για το κοινό της πόλης σε σχέση με τα πιο σύνθετα θεάματα:

 “Φέτος θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την σύνδεση των τεχνών και την αποτύπωσή τους στον χορό σε τρεις παραστάσεις των Δημητρίων. Η παράσταση που μας έρχεται από το Βέλγιο αφορά τις νέες τεχνολογίες, τον χορό και την κίνηση. Η ελληνική παράσταση του κυρίου Λασκαρίδη θα αφορά το θέατρο και τον χορό. Μια τρίτη παράσταση του Blackman και της Γκιουζέλη είναι αποκλειστικά χορός. Όλοι τους λοιπόν εμπλέκονται με μουσική ζωντανή, με κινηματογράφο και με ηθοποιία και με τα πάντα, όπως γίνεται σήμερα στις περισσότερες ομάδες. Το κοινό της Θεσσαλονίκης είναι σίγουρα έτοιμο, ώστε να παρακολουθήσει πιο σύνθετα θεάματα. Τα περασμένα χρόνια διοργανώναμε εδώ τον μήνα χορού, όπου καλούσαμε 10 με 15 παραστάσεις χορού και είμαι σίγουρη ότι και αυτή την φορά θα είναι γεμάτες οι παραστάσεις και θα έχουν ενδιαφέρον. Να επισημάνω ότι θα έχουμε και ένα εργαστήρι με μια χορογράφο Γαλλίδα, με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης, την Catherine Bay. Θα παρουσιάσει ένα εργαστήρι που το ονομάζει “Χιονάτη” σε εξωτερικό χώρο της πόλης”

Τα δύο μέλη της επιτροπής Πρόδρομος Τσινικόρης και Δημήτρης Τρίκας που η δραστηριότητά τους στην Αθήνα δεν τους επέτρεψε να παραστούν στην συνέντευξη τύπου, έστειλαν γραπτώς λιγά λόγια για το κομμάτι που τους αφορά.

 Ο κ.Τσινικόρης ρωτήθηκε για το αν το showcase θα δώσει μια νέα προοπτική στα θεατρικά σχήματα και τους νέους δημιουργούς:

 “Έχει δοθεί βάρος και σημασία στο showcase, όμως πρέπει να ξέρει κανείς ότι αυτά τα πράγματα δεν γίνονται εύκολα, θέλει χρόνο, επιμονή και κόπο. Κριτήριο επιτυχίας δεν θα είναι σε πρώτη φάση το πόσες ελληνικές παραστάσεις θα ταξιδέψουν στο εξωτερικό, αλλά το να βάλουμε τα ΔΗΜΗΤΡΙΑ στο διεθνή χάρτη των σοβαρών Φεστιβάλ, να γνωρίσουν οι άνθρωποι που θα έρθουν την πόλη, τις δομές της, τους καλλιτέχνες, το ελληνικό θεατρικό τοπίο, και η πρωτοβουλία του showcase να συνεχιστεί τις επόμενες χρονιές, οποιαδήποτε και να είναι η έκβαση του, οποιοδήποτε το κόστος”.

 Ο κ.Τρίκας ρωτήθηκε για το αν η πολυπολιτισμικότητα στην μουσική είναι μια τάση που μπορεί να προσφέρει κάτι φρέσκο και διαφορετικό για το κοινό:

 “Έτσι κι αλλιώς στην εποχή της απρόσκοπτης πληροφόρησης και της τεχνολογικής ευκολίας είναι δύσκολο να συγκροτηθεί ένα φεστιβαλικό πρόγραμμα που να είναι αφ  εαυτού πραγματικά ενδιαφέρον και να κρατάει αμείωτο και το ενδιαφέρον των θεατών και ακροατών του. Ακόμα πιο δύσκολα είναι τα πράγματα σε σχέση με το μουσικό κομμάτι ενός φεστιβάλ αφού το κοινό λόγω διαδικτύου δύσκολα εκπλήσσεται πλέον. Γιαυτό στόχος ήταν οι προτάσεις που θα καταθέταμε για τα 53α Δημήτρια να κρύβουν -εντος ή εκτός εισαγωγικών η λέξη-, πρωτότυπα στοιχεία είτε ως προς τη σύνθεση των σχημάτων είτε ως προς την μουσική τους πρόταση καθ αυτή είτε ως προς τη σύνθεση και συνομιλία τεχνών και αισθητικών ρευμάτων. Ο συνδυασμός διαφορετικών μουσικών στοιχείων και παραδόσεων και πολλές φορές η μοναδικότητα των συνεργασιών των μουσικών που συναπαρτίζουν τα σχήματα που θα παρακολουθήσετε μας απασχόλησε ιδιαίτερα. Αυτό ισχύει είτε πρόκειται για την συναυλία στα συμμαχικά κοιμητήρια Ζέϊτενλικ και την μεγάλη μουσική γιορτή της Μεσογείου, στο λιμάνι τη βραδιά της έναρξης, είτε για τα πολύ ιδιαίτερα project της Karin Schafer και του Gadda Quartet είτε πρόκειται για τις υβριδικές συνεργασίες του Στέλιου Χατζηκαλέα με τους σολίστες δεξιοτέχνες από την Παλαιστίνη, του Αλέκου Βρέτου με τον Gilan Atzmon ή του Γιώργου Κοντραφούρη και του κουαρτέτοu του με τους νεαρούς πνευστούς της ορχήστρας Μούσα. Συνεργασίες και σχήματα που δύσκολα θα συναντήσετε αλλού. Και όλα αυτά μέσα σε ένα μουσικό πνεύμα που αποθεώνει την πρωτοπορεία του 20ου αιώνα και κυρίως το ευφάνtαστο αμάλγαμα του μουσικού νότου από τον Άστορ Πιασόλα μέχρι το Αραβικό μακάμ και τον τζαζ αυτοσχεδιασμό.

 Η κα Θούλη Μισιρλόγλου, Συντονίστρια του καλλιτεχνικού προγράμματος των 53ων Δημητρίων μίλησε για τους τρόπους που τα εικαστικά μπορούν να γίνουν πιο προσιτά στο κοινό, εστιάζοντας επίσης στην έκθεση του “Ιόλα” που καταφθάνει στα φετινά Δημήτρια:

 “Η αλήθεια είναι πως τα εικαστικά είναι η πιο δύσκολη τέχνη από όλες αυτές που εκπροσωπούνται στα Δημήτρια, ως προς το να ανταγωνιστούν τις παραστατικές τέχνες. Είναι πολλοί και διαφορετικοί οι τρόποι που μπορεί κανείς να φέρει πιο κοντά τα εικαστικά. Έχουμε δοκιμάσει διάφορα μοντέλα και σε άλλες χρονιές. Φέτος κάνουμε μια προσπάθεια να δείξουμε μονογραφικές σχεδόν εκθέσεις, σημαντικών καλλιτεχνών από τον Γιώργο Τούγια που είναι παλιότερος μέχρι τον Μανώλη Μπαμπούση που είναι ένας σύγχρονος καλλιτέχνης ή νεότερους όπως είναι ο Πέτρος Ευσταθιάδης και πολλά άλλα μαζί με performance… και βεβαίως μαζί με μια μεγάλη έκθεση για τον Αλέξανδρο Ιόλα, που ετοιμάζουμε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Η έκθεση αυτή αφορά έναν από τους επιδραστικότερους γκαλερίστες που υπήρξανε στην δεκαετία κυρίως του ’60 και του ’70. Έχει ξεκινήσει την δράση του πολύ νωρίτερα. Έχει προσωπικά αρχεία, προσωπικά αντικείμενα, πολλά έργα καλλιτεχνών, όλους αυτούς με τους οποίους συνεργάστηκε ο Ιόλας. Αυτό όμως που είναι τελικά η κληρονομιά του Ιόλα είναι αυτή η αποκαλυπτική σχέση με τους καλλιτέχνες. Το ότι απολάμβανε την τέχνη μέσα στην ζωή και η πίστη του επίσης στο απρόβλεπτο. Αυτή είναι μια μεγάλη κληρονομιά που μας θυμίζει ξανά την σχέση μας με την τέχνη και σήμερα”

http://dimitria.thessaloniki.gr

*Δελτίο Τύπου



Art & Press

AD BLOCKER DETECTED

We have noticed that you have an adblocker enabled which restricts ads served on the site.

Please disable it to continue reading Art & Press.