Please enable JS

Ιάσονας Ψαράκης: Ένας Έλληνας δεξιοτέχνης της ινδικής μουσικής.

Με τι μουσικά ακούσματα μεγάλωσες;

Από την παιδική και εφηβική μουσική ηλικία μου, μεγάλωσα με διαφορετικά είδη μουσικής .Από ethnic και παραδοσιακές μουσικές μέχρι classic rockreggae – έντεχνο .

Ταυτόχρονα από την ηλικία 10 ετών είχα αρχίσει να μαθαίνω Ευρωπαϊκή Κλασσική Μουσική στην Κλασσική Κιθάρα. Έπειτα από την ηλικία των 18 άρχισα να εξασκούμε σε διαφορετικά όργανα μουσικής & όργανα. Από Ντιτζιριντού σε λάφτα, τζουρά, σέταρ, ξυλόφωνα, πνευστά τούρκικο ρεμπάπ και γενικώς οτιδήποτε με χορδές. Αρχικά είχα μετατρέψει την κιθάρα να ακούγεται σαν Περσικό μουσικό όργανο, με την εφαρμογή της θεωρεία της αρμονίας του Πυθαγόρα..

Μετά από όλα αυτά τα πειράματα μου κατέληξα στο σιτάρ .

Γιατί ασχολήθηκες με την ινδική κλασσική μουσική;

Ενώ πειραματιζόμουν με πολλά μουσικά όργανα αισθανόμουν την εσωτερική ανάγκη να εντρυφήσω βαθειά σε ένα δεύτερο μουσικό όργανο. Είχα βρεθεί στο σπίτι που ζούσα εκείνη την περίοδο έναν δίσκο του Ραβί Σανκάρ. Μου δημιουργούσε πρωτόγνωρα αισθήματα μέσα μου. Ηλεκτρισμός, φωτιά .

Μετά από μερικές βδομάδες άρχισαν και τα όνειρα. Ονειρευόμουν κάθε βράδυ στον ύπνο μου για μεγάλη χρονική περίοδο τους ήχους του σιτάρ να απεικονίζονται σαν αλογάκια της Παναγίας, αστερία, τρίτωνες ….

Μετά από αυτά τα γεγονότα παράγγειλα το πρώτο μου σιτάρ, μεταχειρισμένο από την Γερμάνια σε τιμή σχεδόν δωρεάν. Λες και ήτανε γραφτό μου.

Έπειτα από 5 χρόνια έμαθα ότι όταν η μητέρα μου ήταν έγκυος σε εμένα, άκουγε δίσκους του Ραβί Σανκάρ, και μαζευόντουσαν με φίλους τους σπίτι και πειραματίζονταν με τζαμαρίσματα που βασίζονταν στην Ινδική μουσική.

Τελικά γιατί αποφάσισες να κατοικήσεις στην Ινδία;

¨Όταν απέκτησα το πρώτο μου σιτάρ ήμουν 21χρονών. Μόλις το παρέλαβα, πήγα στην Λέσβο για μια μέρα για να μου δείξει ένας μουσικός αρχικά πως κουρδίζεται … 21 χορδές …Την επόμενη μέρα ξεκίνησα για Γαύδο με σκοπώ να ενωθώ με το μουσικό όργανο. Έκατσα εκεί για 6μήνες .

Μετά ξεκίνησε το πρώτο μεγάλο ταξίδι της ζωής μου. Η αλλαγή.

Έφυγα για 15 μέρες στην Τουρκία για να πάω σε μια δερβίσικη συνάντηση. Με το σιτάρ και 15 ευρώ. Τελικά γύρισα πίσω μετά από δύο χρόνια. Ταξίδι στην φύση, μουσικές με Ιρανούς & Τούρκους μουσικούς. Μουσικές στον δρόμο και ταξίδι προς την Ινδία οδικά. Έφτασα κοντά στο Αφγανιστάν και στα σύνορα Ιράν με Πακιστάν. Τελικά δεν μπόρεσα να βρεθώ στο Πακιστάν για διάφορους γραφειοκρατικούς λόγους. Έπειτα συνάντησα το μελλοντικό μου παρτενέρ στην μουσική, έναν Κούρδο – Ιρανό, τρομερός μουσικός που αρχίσαμε να δημιουργούμε μαζί ένα είδος fusion μουσικής με στοιχεία Περσικής –Κουρδικής και Ινδικής Μουσικής. Κάναμε διάφορες συναυλίες στην Τουρκία το Ιράν και τον Λίβανο.

Αλλά όλη την ώρα ήθελα να φτάσω στον προορισμό μου. Την Ινδία για να μάθω αληθινά την Ινδική Κλασσική Μουσική. Παράλληλα πήγα στο Mystic Music Festival στο Ικόνιο ,στην Τουρκία. Ένα μαγικό φεστιβάλ ,μια αληθινή γιορτή, τελετή της μουσικής, με συναυλίες master μουσικών από όλο τον κόσμο. Εκεί γνώρισα τον Ustad Aashish Khan, μέγα μάστερ του Σαρόντ, ο γιος του Ustad Ali Akbar Khan. Με έστειλε στην Ινδία, να ζήσω με την αδερφή του και να διδαχθώ την Ινδική Κλασσική Μουσική.

Ευτυχία. Μετά από μερικούς μήνες έζησα με την αδερφή του για μεγάλο διάστημα. Μια από της καλές guru για Ινδική Μουσική σε όλο τον κόσμο. Το όνομα της Ameena Perera (κόρη του Ali Akbar Khan).

Έπειτα από 1 χρόνο, επειδή δεν ήθελα να γυρίζω συνέχεια πίσω στην Ελλάδα, αποφάσισα με την δασκάλα μου, και έκανα αίτηση στο Ινδικό Κράτος για υποτροφία ICCR στο πανεπιστήμιο Ινδικής Κλασσικής Μουσικής στο Santiniketan στην Βεγγάλη. Δηλαδή παράλληλα να μαθαίνω και από την δασκάλα μου και από το πανεπιστήμιο. Είναι το πανεπιστήμιο που είχε ιδρύσει ο μέγα ποιητής της Ινδίας και πρώτος βραβευμένος με Nobel ποίησης από την Ασία.

Συνολικά έζησα 4 χρόνια στην Ινδία, με 5 συνολικά διαφορετικές υποτροφίες από το Ινδικό Κράτος για της μουσικές μου ικανότητες. Ερχόμουν στην Ελλάδα μόνο τα Χριστούγεννα εκείνα τα χρόνια για της συναυλίες μου σε θεατράκια και κολεκτίβες. Στο ενδιάμεσο πέθανε η δασκάλα μου και τώρα βρίσκομαι υπό την καθοδήγηση του σπουδαίου Σιταρίστα Ustad Debi Prasad Chaterjee. Από τον Ιουνιο του ‘19 τελείωσα το προπτυχιακό μου, έπειτα έκανα μια – ίσως την πιο σπουδαία προσωπική μου συναυλία, διοργάνωση από την Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, σε ένα αρχαίο παλάτι στο Κάιρο. Επιπλέον πραγματοποίησα αρκετές στον Ελλαδικό χώρο και ετοιμάζω το καινούριο μουσικό άλμπουμ, σύνθεσης δικιάς μου όπου συμμετέχουν στην μουσική αναγνωρισμένοι μουσικοί από την Ινδία και το Ιράν. Περίμενα την ανοιξιάτικη περιοδεία μου σε θέατρα και αρχαιολογικούς χώρους στον Ελλαδικό χώρο και τα αποτελέσματα των αιτήσεων για καινούρια υποτροφία ώστε να συνεχίσω της σπουδές μου με master στην Ινδική Κλασσική Μουσική με ειδίκευση το σιτάρ.

 Ο Ιάσονας Ψαράκης στο ytube


Πώς μπορεί ένας μουσικός να προωθήσει τη μουσική του σήμερα και ειδικά για την ινδική μουσική;

Αναλόγως. Στην αρχή βοηθάει ο δρόμος ,τα πάρκα … αναλόγως σε ποιον θέλεις να απευθυνθείς.

Έπειτα το διαδίκτυο παίζει σπουδαίο ρόλο….

Όμως κυρίως για την Ινδική Κλασσική Μουσική: οι μουσικές σου ικανότητες & το να δημιουργήσεις αίσθηση εμπιστοσύνης των καλλιτεχνικών επιμελητών των θεάτρων προς το πρόσωπο σου, να σε δεχτούν, να σε σεβαστούν και να προωθήσουν το έργο σου.

Αλλά το πιο βαθύ είναι να μελετάς ατελείωτες ώρες, γιατί η γνώση δεν έχει τέλος.

 jasonpsarakis3

Μίλησέ μας για το Ανεξάρτητο Διεθνές Ψηφιακό Φεστιβάλ Τεχνών.

Είναι ένα διαδικτυακό φεστιβάλ ,στο οποίο είμαι ο καλλιτεχνικός επιμελητής του και η διοργάνωση είναι από το Hihiri Pipiri (Ιnternational Αrt residency based in India).

Θα προβληθεί μέσω της ψηφιακής αίθουσας του Hihiri Pipiri

youtube.com/c/hihiripipiri (HD)

 

facebook.com/hihiripipir(SD)

 

50 διακεκριμένοι μουσικοί, καλλιτέχνες περφόρμανς, χορευτές και ζωγράφοι από 14 χώρες όπως την Ινδία, την Ελλάδα, το Ιράν, το Μπαγκλαντές, τον Καναδά, την Γαλλία, την Κίνα, την Σρι Λάνκα, την Ιαπωνία, την Ταϊλάνδη, την Αμερική, την Ιταλία ,το Βέλγιο και την Τουρκία θα παρουσιάσουν και θα μοιραστούν με τον κόσμο τέχνη, ελπίδα, όνειρα και ψυχή. Από τον Ελλαδικό χώρο συμμετέχουν η Γεωργία Ζώη, ο Τάκης Λουκάτος, ο Νικόλας Παλαιολόγος, ο Αντώνης Κουφουδάκης, η Λήδα Ξυδία, η Nadi Raj & Hindigo, ο Στελλιανός Ντοκούζ και εγώ.

Όλα τα καλλιτεχνικά δρώμενα λαμβάνουν χώρα σε σπίτια καλλιτεχνών την περίοδο του αναγκαστικού εγκλεισμού. Οι καλλιτέχνες είναι διακεκριμένοι στο είδος τους. Ινδική Κλασική Μουσική, Ιρανική Κλασική Μουσική, Μουσική Ethnic, Μουσική Folk, Μουσική Yarsan, Μουσική Bengal Baul, Σύγχρονη Μουσική, Μουσική Instrumental Fusion, Μουσική Σούφι, Βυζαντινή Μουσική, Γιαπωνέζικη Honkyoku Μουσική,Video Art, Πίνακες Ζωγραφικής, Τέχνη Περφόρμανς, Χορός, Κεραμική και Μουσική Δωματίου, είναι όλα όσα θα παρακολουθήσετε σε αυτή την Παγκόσμια Μουσική Εμπειρία.

Πιστεύουμε στη θεραπευτική δύναμη της τέχνης, της οποίας η σημασία αναδεικνύεται μια περίοδο όπως αυτή που διανύουμε, όταν τόσοι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με ανυπέρβλητες δυσκολίες σε ολόκληρο τον κόσμο.

Η πρόθεση των καλλιτεχνών είναι να συνδεθούν με το κοινό και η καλλιτεχνική έκφραση να γίνει ένα μέσο, στο οποίο ταξιδεύουμε όλοι μαζί.

Μπορείτε να δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα στο event
https://www.facebook.com/events/166998081373314/?active_tab=about

Μπορείτε να ενισχύσετε τους καλλιτέχνες και να κάνετε δωρεά, αποκτώντας το εισιτήριο σας εδώ: www.hihiripipiri.weebly.com/IGAF

 jasonpsarakiskentr 

Η Ελλάδα και η Γη μπήκαμε σε μια περίοδο δοκιμασίας με τον ιό. Τι πιστεύεις ότι θα φέρει στο τέλος όλη αυτή η κατάσταση για τους ανθρώπους και την ζωή μας;

Αρχικά θέλω να τονίσω εδώ, ότι και εγώ είμαι ένας από τους μουσικούς που δεν λάβαμε κανένα επίδομα από το κράτος. Ντροπή του κράτους και σχεδόν όλων των κυβερνήσεων σε όλες τις χώρες που δεν σέβονται κανένα καλλιτέχνη πέρα από τους τηλεοπτικούς του διεφθαρμένου συστήματος .

Αυτή η κατάσταση θα φέρει σε παγκόσμια επίπεδο πείνα, φτώχεια και θανάτους. Ήδη στην Ινδία χιλιάδες άτομα έχουν πεθάνει από την πείνα λόγο του lockdown και θα υπάρχουν πολύ, πολύ περισσότεροι θάνατοι όσο θα μείνει ακόμα το lock down.

Είναι τρελό σε όλο τον κόσμο πως καταστρέφουν την οικονομία των ανθρώπων για έναν ιό με θνησιμότητα λίγο μεγαλύτερης της εποχιακής γρίπης αν όχι και ίδιας. Θα έχουμε πολύ περισσότερους νεκρούς από την πείνα και όχι από τον ιό.

Μακάρι να κάνω λάθος.

jasonpsarakis2

Η σελίδα του Ιάσονα Ψαράκη στο facebook

Ανεξάρτητο Διεθνές Φεστιβάλ Τεχνών ψηφιακά

HIRIRI1

Array