Please enable JS

Η σολίστ πιάνου Eρατώ Αλακιοζίδου μιλά λίγο πριν την συναυλία της στο Ωδείο Αθηνών

1.Μιλήστε μας για το πρόγραμμα «Medıterranean Mınıature Sketches» που θα παρουσιάσετε στο Ωδείο Αθηνών το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 25 μινιατούρες από 25 συνθέτες που προέρχονται ή ζουν σε χώρες της Μεσογείου. Οι μινιατούρες αποτελούν μικρές προσωπικές ιστορίες και αφηγήσεις των συνθετών, οι οποίες αποτυπώνονται με τη μορφή μικρών κομματιών για πιάνο, σαν σκίτσα, haiku, πρελούδια κλπ. Στη συγκεκριμένη συναυλία θα παρουσιαστούν οι πρώτες εκτελέσεις έργων των: Sara Carvalho, Λάζαρου Τσαβδαρίδη, Στογιαννίδη Κωσταντίνο, Έλλη Ζαχαροπούλου, Ευαγγελία Κατέλη, Αναστάση Φιλιππακόπουλου, Στάθη Γυφτάκη, Μαρία-Χριστίνα Κριθαρά, Constantine Caravassilis, N. Giannopoulos και δύο νέων ταλαντούχων Θεσσαλονικέων συνθετών του Μενέλαου Πειστικού και του Χρήστου Ντόβα. Οι υπόλοιποι συνθέτες που συμμετέχουν με έργα τους σε αυτή την συναυλία είναι οι Καλλιόπη Τσουπάκη, Φίλιππος Τσαλαχούρης  Caterina Venturelli,  Γιώργου Παπουτσή, Rıccardo Vaglını  Ασπασία Νασοπούλου, Benet Casablancas, Παναγιώτης Θεοδοσίου, Γιώργος Χατζημιχελάκης,  Βασίλης Κίτσος, Γιώργος Κουρουπός, Μηνάς Μπορμπουδάκης, Κώστας Παρισιάδης,

2.Τα τελευταία χρόνια ασχολείστε με την ανάδειξη του έργου Ελλήνων συνθετών στο εξωτερικό. Σε ποιες χώρες τους έχετε παρουσιάσει και ποια η ανταπόκριση του κοινού εκεί;

Έχουν παρουσιαστεί πολλά έργα κυρίως στην Ευρώπη(Πορτογαλία, Ολλανδία, Ιταλία, Τουρκία, Σερβία, Πολωνία, Βουλγαρία κ. α) τόσο με έργα μουσικής δωματίου καθώς επίσης και με έργα για σόλο πιάνο από την δισκογραφική παραγωγή In Blue and White που κυκλοφόρησε  το 2017 -η μόνη διεθνής δισκογραφική παραγωγή που περιλαμβάνει 25 έργα για σόλο πιάνο 14 Ελλήνων συνθετών  21ου αι. και που είναι πλέον διαθέσιμη και στην ελληνική αγορά.
Το κοινό είναι πολύ θετικό ως προς το έργο των Ελλήνων συνθετών, όχι μόνο γιατί για τους Ευρωπαίους η Ελλάδα έχει έναν ιδιαίτερο συμβολισμό αλλά και γιατί η μουσική των Ελλήνων δημιουργών είναι εξαιρετικά υψηλού επιπέδου με συγκινητική αμεσότητα στο κοινό. Είναι πολλές οι φορές που μετά από μία συναυλία με προσεγγίζουν άνθρωποι που την παρακολούθησαν με το πρόγραμμα στο χέρι και μου ζητάνε πληροφορίες για τους συνθέτες, η μου λένε πόσο πολύ τους άγγιξε ένα έργο που άκουσαν στη συναυλία. Αυτό το βρίσκω πολύ ενθαρρυντικό για την Ελληνική σύγχρονη μουσική.

 

  1. Πόσο δύσκολο είναι να κάνει ένας πιανίστας καριέρα στην Ελλάδα;

Καταρχάς η ερμηνεία της λέξης καριέρα εμπεριέχει την εξέλιξη μιας πορείας που μπορεί να έχει κάποιος. Πιστεύετε ότι στην Ελλάδα ένας καλλιτέχνης μπορεί να έχει εξέλιξη και σταδιοδρομία χωρίς να φύγει στο εξωτερικό;  Πολύ δύσκολο έως ακατόρθωτο και αυτό νομίζω ότι είναι σε όλους σαφές, καθώς δεν υπάρχουν τα ερεθίσματα, οι ευκαιρίες και η δυνατότητα του να εξελιχθεί κάποιος. Όλα στη χώρα μας έχουν ταβάνι- και πολύ χαμηλό μάλιστα. Εκτός από την Αθήνα που υπάρχουν κάποιες ευκαιρίες για συναυλίες είτε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, είτε στη Στέγη, είτε στο Ωδείο Αθηνών είτε σε μικρότερους χώρους, στην περιφέρεια- δηλ. στις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας τα πράγματα είναι πολύ περιορισμένα. Οι Δήμοι όταν έχουν κάποια χρηματικά ποσά στους προϋπολογισμούς τους τους προτιμούν να τα «επενδύσουν» σε συναυλίες εμπορικές και λαϊκές και όχι στην κλασική μουσική πόσο μάλλον στη σύγχρονη μουσική. Επίσης στην πλειοψηφία τους οι συναυλίες στην Ελλάδα, είναι κακοπληρωμένες ενώ παράλληλα οι φορείς καθυστερούν πολύ να πληρώσουν τους καλλιτέχνες. Έτσι ένας μουσικός γενικότερα – καθώς το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τους πιανίστες-δεν μπορεί να επιβιώσει από τα έσοδα συναυλιών που θα του δοθούν από τις δράσεις του στην Ελλάδα. Για αυτό το λόγο αξιόλογοι μουσικοί φεύγουν στο εξωτερικό ή εάν έχουν επιλέξει να ζουν στην Ελλάδα διδάσκουν σε κάποιο μουσικό ίδρυμα, η εργάζονται σε κάποια ορχήστρα κάνοντας παράλληλα δύο ή και τρείς δουλειές ταυτόχρονα. Και αυτό δεν ισχύει μόνο για τους μουσικούς αλλά και για τους ηθοποιούς, τους εικαστικούς, τους χορευτές και γενικότερα για όλους όσοι είναι καλλιτέχνες.
Άλλο βιοπορισμός και άλλο τέχνη. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Ο καλλιτέχνης πρέπει να βρει άλλους τρόπους βιοπορισμού, αν έχουν σχέση με την τέχνη του είναι τυχερός. Δεν είναι πολύ εύκολο στην Ελλάδα κάποιος να βιοποριστεί από την τέχνη του μόνο. Και στο εξωτερικό υπάρχουν δυσκολίες όμως  υπάρχουν και περισσότερες δυνατότητες.

ERATW ALAKIOZIDOU 4

4.Διαβάσαμε στο δελτίο τύπου ότι κάποια από τα έργα που θα παρουσιάσετε είναι αφιερωμένα σε σας για το συγκεκριμένο ρεσιτάλ και άλλα δόθηκαν κατά παραγγελία. Έχουν κάποια  συνοχή μεταξύ τους, πρόκειται για ένα μουσικό διάλογο;

Η Μεσόγειος είναι το κοινό σημείο αναφοράς και ως προς την καταγωγή των συνθετών, αλλά και ως προς την δράση τους. Οι μουσικές αφηγήσεις τού κάθε συνθέτη, δημιουργούν εικόνες, που πριν προλάβει να τις καταλάβει κάνεις, αλλάζουν σαν σκέψεις που προέρχονται από τα ερεθίσματα της Μεσογείου, ανάλογες της καταγωγής τού κάθε συνθέτη. Ο ακροατής καλείται να βρει τα μυστικά νήματα που ενώνουν τις επιμέρους πιανιστικές διηγήσεις για να ολοκληρωθεί  μια ιστορία αισθαντικότητας και ευαισθησίας «μεσογειακού τύπου». Ανάλογα με την επιλογή των έργων δημιουργείται και η σειρά εκτέλεσης  η οποία μεταβάλλεται από συναυλία σε συναυλία και εξαρτάται άμεσα από τα έργα επιλογής.

 

  1. Επόμενοι στόχοι; Θα παρουσιαστεί και αλλού το «Medıterranean Mınıature Sketches»; 

Το πρότζεκτ αποτελεί μέρος μιας συνολικότερης καλλιτεχνικής έρευνας και στη συγκεκριμένη συναυλία θα παρουσιαστούν έργα Πορτογάλων, Ιταλών, Ισπανών και κυρίως Ελλήνων συνθετών. Θα υπάρξει συνέχεια τους επόμενους μήνες με προσθήκες έργων από συνθέτες που κατάγονται από Τουρκία, Αίγυπτο, Λίβανο, Ισραήλ, Μάλτα κ.α. με στόχο το πρόγραμμα να συμπεριλαμβάνει όσους περισσότερους συνθέτες  γίνεται για μια κοινή αφήγηση. Φυσικά στο πρόγραμμα συμπεριλαμβάνονται και πολλές γυναίκες συνθέτριες που το θεωρώ πολύ σημαντικό να υπάρχουν κυρίως από χώρες όπως το Ισραήλ, η Τουρκία, η Αίγυπτος και φυσικά από την Ελλάδα.
Επόμενοι στόχοι του προγράμματος είναι η ολοκλήρωσή του και η παρουσίασή του εκτός από Ευρωπαϊκές πόλεις, στην Αμερική, στον Καναδά και σε χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Ασίας.

ERATW ALAKIOZIDOU 1

Medıterranean Mınıature Sketches

25 ΣΥΝΘΕΤΕΣ – 25 ΜΙΝΙΑΤΟΥΡΕΣ ΓΙΑ ΠΙΑΝΟ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΑΤΩ ΑΛΑΚΙΟΖΙΔΟΥ

 

ΩΔΕΙΟN ΑΘΗΝΩΝ

Αίθουσα «Άρης Γαρουφαλής»

Ρηγίλλης & Βασ. Γεωργίου Β΄ 17-19

 

Σάββατο 7 Δεκεμβρίου στις 20:30

 

H καταξιωμένη πιανίστα Ερατώ Αλακιοζίδου παρουσιάζει την καινούργια αποκλειστική συλλογή της με επιλεγμένες πιανιστικές μινιατούρες απαράμιλλης ομορφιάς, που συνθέτουν και αφηγούνται – όπως, εξάλλου, όλες οι συλλογές – μια δική τους, μοναδική ιστορία. 

Medıterranean Mınıature Sketches είναι ο τίτλος της θεματικής ενότητας του κύκλου ρεσιτάλ που θα παρουσιάσει η Θεσσαλονικιά πιανίστα με 25 πιανιστικές μικρογραφίες ή μουσικά σκίτσα από ισάριθμους συνθέτες, που δεν παύουν να είναι υπέροχες, εν σμικρώ απομιμήσεις ενός μεγάλου μουσικού έργου.

Το πρόγραμμα θα παρουσιαστεί στις 7 Δεκεμβρίου στην Αίθουσα «Άρης Γαρουφαλής» στο Ωδείο Αθηνών στις 20:30.

Η σειρά ερμηνείας των έργων θα επιλεγεί από την ίδια και πιθανότατα να ποικίλει. Ο ακροατής καλείται να βρει τα μυστικά νήματα που ενώνουν τις επιμέρους πιανιστικές διηγήσεις για να ολοκληρωθεί  μια ιστορία αισθαντικότητας και ευαισθησίας «μεσογειακού τύπου», όπως η ίδια λέει.

Η μουσική που επέλεξε η Ερατώ Αλακιοζίδου – κάποια αφιερωμένα στη ίδια από τους συνθέτες και άλλα κατά παραγγελία – για το συγκεκριμένο ρεσιτάλ, είναι ένα πνευματικό ταξίδι αυτοανακάλυψης, μέσα από ήχους, που δημιουργούν μια μυστικιστική ατμόσφαιρα αφαίρεσης και ευαισθησίας, ισχυρής, ωστόσο, όπως οι εικόνες και οι μυρωδιές της Μεσογείου. Η δύναμη της Μεσογείου είναι αποτελεσματική για όλους εκείνους που ζουν εκεί. Οι περισσότεροι από εμάς έχουν αισθανθεί αυτή τη δύναμη, αν όχι εξουσία της Μεσογείου πάνω μας, κατά τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

Στη συγκεκριμένη συναυλία θα παρουσιαστούν οι πρώτες εκτελέσεις έργων των: Sara Carvalho, Λάζαρου Τσαβδαρίδη, Στογιαννίδη Κωσταντίνο, Έλλη Ζαχαροπούλου, , Ευαγγελία Κατέλη, Αναστάση Φιλιππακόπουλου, Στάθη Γυφτάκη, Μαρία-Χριστίνα Κριθαρά, Constantine Caravassilis, N. Giannopoulos και δύο νέων ταλαντούχων Θεσσαλονικέων συνθετών του Μενέλαου Πειστικού και του Χρήστου Ντόβα.

Οι υπόλοιποι συνθέτες που συμμετέχουν με έργα τους σε αυτή την συναυλία είναι οι Καλλιόπη Τσουπάκη, Φίλιππος Τσαλαχούρης  Caterina Venturelli,  Γιώργου Παπουτσή, Rıccardo Vaglını  Ασπασία Νασοπούλου, Benet Casablancas, Παναγιώτης Θεοδοσίου, Γιώργος Χατζημιχελάκης,  Βασίλης Κίτσος, Γιώργος Κουρουπός, Μηνάς Μπορμπουδάκης, Κώστας Παρισιάδης,

Η Ερατώ Αλακιοζίδου τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την ανάδειξη του έργου Ελλήνων συνθετών στο εξωτερικό και παρουσιάζει έργα σε πρώτες εκτελέσεις αποσπώντας λαμπρές κριτικές.

Πρόσφατες εμφανίσεις της συμπεριλαμβάνουν το Φεστιβάλ HOP στην Πορτογαλία( Οκτώβριος 2119) και στην Θεσσαλονίκη (29 Νοεμβρίου 2019) όπου παρουσιάστηκαν έργα των συνθετών σε παγκόσμιες πρεμιέρες, ενώ από την νέα σαιζόν θα παρουσιάσει το πρόγραμμα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες καθώς και στη Λατινική Αμερική, ενώ παράλληλα ετοιμάζει την επόμενη δισκογραφική της παραγωγή με την Odradek Records.

ERATW ALAKIOZIDOU 2

INFO

ΩΔΕΙΟN ΑΘΗΝΩΝ

Αίθουσα «Άρης Γαρουφαλής»

Ρηγίλλης & Βασ. Γεωργίου Β΄ 17-19

Τιμές εισιτηρίων

Κανονικό :10 €
Εκπτωτικό :5€

Εκπτωτικές κατηγορίες ( Άνεργοι, Φοιτητές, Μαθητές, Πολύτεκνοι, Κάτοχοι κάρτας αλληλεγγύης, Κάτοχοι ευρωπαϊκής κάρτας νέων, ΑΜΕΑ, σπουδαστές ΙΕΚ, σπουδαστές Ωδείων, Άνω των 65 ετών, Μέλη της ένωσης Ελλήνων μουσουργών.

Τα φοιτητικά και των ανέργων ή άλλα μειωμένα εισιτήρια είναι έγκυρα μόνο με την επίδειξη των απαραίτητων δικαιολογητικών κατά την είσοδο και εφόσον αυτά είναι σε ισχύ.

Επιτρέπεται η είσοδος σε παιδιά άνω των 8 ετών.

 

Array