Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη Έκτορα Σακαλόγλου για τη μικρού μήκους ταινία του: Γιαζίντι ένα δραματικό οδοιπορικό ενός λαού.
Τι σχέση έχει ένας Έλληνας με τη φυλή των Γιαζίντι;
Οι Έλληνες σε αντικειμενικό βαθμό έχουν υποστεί διώξεις, ρατσισμό και γενοκτονίες. Σε υποκειμενικό βαθμό ωστόσο δε φέρουν καμία ομοιότητα με την φυλή των Γιαζίντι. Ούτε ως προς την βαρύτητα των εγκλημάτων και του μίσους που δέχτηκαν. Προσωπικά δεν έκανα την ταινία με κάποιον γνώμονα σύγκρισης ή ταύτισης. Οι Γιαζίντι αποτελούσαν ένα νέο, επίκαιρο και σημαντικό δεδομένο για ταινία. Στις προσφυγικές μονάδες υπάρχουν αρκετοί από αυτήν την φυλή και η έρευνα με τους κατάλληλους ανθρώπους και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Μεταναστών στην Ελλάδα βοήθησαν.
Τι θα ήθελες να κρατήσει ο θεατής, βλέποντας την ταινία;
Τον προηγούμενο χρόνο θα μιλούσα για ενα οδοιπορικό προς το άγνωστο. Ωστόσο βλέποντας την ταινία να ωριμάζει το μήνυμα που μου αφήνει είναι να έχεις τον έλεγχο. Ο πρωταγωνιστής μπλέκει σε κυκλώματα στα οποία είναι έρμαιο των καταστάσεων. Δεν διαθέτει καμία δυναμικότητα ή βούληση. Θα έλεγε κανείς ότι ο Σαμάν αποτελεί αντι-ήρωα καθώς δεν διάθετει κανένα στοιχείο που θα είχε ένας ήρωας. Ο Γιάννης Κωσταράς, ο πρωταγωνιστής, πραγματοποιεί μια βαριά εσωτερική ερμηνεία που μεταφέρει ακριβώς το τι σκέφτεται ο Σαμάν χωρίς να βγάλει ούτε μια λέξη από το στόμα του. Οπότε με λίγα λόγια αυτό που πρέπει να κρατήσει ο ακροατής, πέρα από την ύπαρξη της φυλής, είναι πως υπάρχουν κάποιες στιγμές απρόσμενες, αναπόφευκτες και αθέλητες. Άμα δεν ενεργήσεις την κατάλληλη στιγμή, μπορεί να καταλήξεις πολύ μακριά από τον στόχο σου.
Link (Yazidi) τελευταίας επαγγελματικής δουλειάς:
https://vimeo.com/344929263?fbclid=IwAR128L1mGxbRFIaAKVpVFhBrY9JaMfE-eBSAoBYZNgPIu0PF99AKS0HT1cY
Τι έδωσε σ’ εσένα προσωπικά η εμβάθυνσή σου στο προσφυγικό ζήτημα;
Δεν είμαι το κέντρο του κόσμου – παραδόξως. Ευτυχώς το μεγαλύτερο μου πρόβλημα είναι να βρίσκω λεφτά για ταινίες και να κόβω εισιτήρια. Κάθε μέρα είναι ευλογία. Δεν μπορώ να περιγράψω την τύχη του να γεννηθούμε τρεις μοίρες αριστερά από το απόλυτο χάος.
Διαπίστωσες με την διαδρομή αυτή ότι ο κόσμος είναι ευαισθητοποιημένος με αυτές τις περιπτώσεις;
Ο κόσμος είναι ευαισθητοποιημένος. Μετά αλλάζει κανάλι, γυρίζει σελίδα ή βγαίνει από την αίθουσα. Δεν κρύβω ότι υπάρχει υποκρισία στον κόσμο. Μεγάλο ποσοστό του κοινού θαρρεί πως κάνει κάποιου είδους πνευματικά εξυγίανση με την φιλανθρωπία ή την παρακολούθηση μιας προσφυγικής ταινίας χωρίς να πιστεύουν εξ ολοκλήρου στο σκοπό. Το ελληνικό κοινό ωστόσο σε μεγάλο βαθμό είναι καλλιεργημένο στην art house κουλτούρα που συνάδει με τις πανανθρώπινες ουμανιστικές αξίες. Το κοινό αγκάλιασε την ταινία και τον Σαμάν. Δεν θα μπορούσα να ζητήσω κάτι παραπάνω για μια πτυχιακή ταινία. Από συνεντεύξεις, τηλεοπτικές μεταδόσεις, τιμητικές προβολές και αξιώσεις καταλήγω πως το κοινό, ναι είναι ευαισθητοποιημένο. Μάλιστα είναι τόσο ευαισθητοποιημένο που μου έχουν προσφέρει μερικά από τα δυσκολότερα πάνελ ερωτήσεων. Ξαφνικά καλούμαι να απαντώ σε ερωτήσεις θρησκευτικού και κοινωνιολογικού περιεχομένου. Άμα απαντήσω σε κάτι μη ικανοποιητικά ξεκινάει μια αέναη συζήτηση μεταξύ εμού και του κοινού για τον ορισμό της προσφοράς, της δικαιοσύνης και τους συμβολισμούς της ταινίας. Βέβαια μερικές φορές αισθάνομαι πως χάνουμε το νόημα, είναι η ιδιαίτερη ιστορία του ταξιδιού του Σαμάν στο λευκό πανί, όχι κάποιο μέσο προπαγάνδας.
Πως πιστεύεις ότι σήμερα ένας καλλιτέχνης μπορεί να αποκατασταθεί επαγγελματικά;
Δεν μπορεί. Πιάσε μια άλλη δουλειά για να συντηρείς το παθός σου. Όπως οι μετοχές, ίσως μακροχρόνια η επένδυση σου πιάσει, ίσως όχι. Η ζωή είναι γεμάτη απωθημένα αλλά αξίζει να προσπαθήσεις παρά να κάτσεις άπραγος. Εμένα μου έκλειναν όλοι οι παραγώγοι τις πόρτες, οπότε μετά από πολλές αναποδιές και δουλειές, άνοιξα την δική μου εταιρία για να γίνω ο παραγωγός του εαυτού μου. Έτσι είναι αυτά. Δεν έχουμε όλοι μπατζανάκιδες.
Τι νοιώθεις για όλη αυτή την εξέλιξη στο #metoo στην χώρα μας;
Αντικειμενικά είναι το μεγαλύτερο κοινωνικό φαινόμενο του 21ου αιώνα στη χώρα μας και είναι πιο αναγκαίο από πότε. Άργησε αρκετά κιόλας, καθαρίζει η βιομηχανία και μακάρι να επεκταθεί και στις υπόλοιπες. Η πατριαρχία είναι ένα αηδιαστικό σεμνότυφο έκτρωμα το οποίο διατηρείται με μηχανική υποστήριξη εν ζωή. Κάποιος έπρεπε να τραβήξει την πρίζα.
Πιστεύεις και ναι γιατί ότι οι εκάστοτε κυβερνώντες προσπαθούν να περάσουν στον κόσμο τον φόβο;
Προσπαθώ να απέχω από τα πολιτικά ζητήματα. Όχι επειδή δεν διαθέτω άποψη ή διότι θέλω να συγκαλύψω κάποιον. Απλώς βρίσκω ανυπόφορα κουραστική την ατέλειωτη σύγκριση επιχειρημάτων και το γεγονός ότι όλοι πάντα αισθάνονται αδικημένοι. Το κράτος κάνει αυτό που το συμφέρει. Εγώ θα πρότεινα να κοιτάμε ο καθένας την προσωπική μας εξέλιξη ανεξαρτήτως τις συνθήκες. Να μην είμαστε ακοινώνητα όντα αλλά ούτε όλη μας η προσωπικότητα να εξαρτάται από την πολιτική μας στάση. Γιατί στην τελική μόνο τον εαυτό μας έχουμε.
3/2018 -5/2018
ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ‘’ΟΤΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΤΑΣΑΝ ΣΤΟ DARWIN’’ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΡΤ ΚΑΙ Ε.Ε.
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ:
Όταν οι Έλληνες έφτασαν στο Darwin (2018)
Παραγωγή ΕΡΤ, ΑΙΤΙΟΝ, Ευρωπαϊκή Ένωση, DARWIN University.
ΤΑΙΝΙΕΣ:
February 15th (2017)
Στα πλαίσια φοίτησης σε σχολή σκηνοθεσίας, μικρού μήκους.
Yazidi (2019)
Πτυχιακή ταινία, μικρού μήκους. ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ:
February 15th:
Βραβείο Κοινού – Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αλεξάνδρειας (ΕΛΛΑΔΑ)
Yazidi:
09/08/2020 –Α’ Τηλεοπτική προβολή στην ΕΡΤ
20/03/2021 – B’ Τηλεοπτική προβολή στην ΕΡΤ
Υποψήφια για τα ΒΡΑΒΕΙΑ ΙΡΙΣ της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ
Best Student Film –European Cinematography Awards (ΟΛΛΑΝΔΙΑ) Best Student Director – European Cinematography Awards (ΟΛΛΑΝΔΙΑ)Best Student Film – Florence Film Awards (ΙΤΑΛΙΑ)
Best Student Film – Kosice Film Festival (ΣΛΟΒΑΚΙΑ) Finalist- Los Angeles Student Film Awards (ΗΠΑ) Finalist-Atlanta Student Film Festival (ΗΠΑ)
Finalist – Φεστιβάλ Δράμας, Drama Short Film Festival (ΕΛΛΑΔΑ)
Finalist – Νύχτες Πρεμιέρας , Athens International Film Festival (ΕΛΛΑΔΑ) Finalist- Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πελοποννήσου (ΕΛΛΑΔΑ)
Finalist- Διεθνές Φεστιβάλ Ψηφιακού Κινηματογράφου Αθήνας (ΕΛΛΑΔΑ) Finalist – Eurasia International Film Festival (ΡΩΣΙΑ)
Finalist – Φεστιβάλ Κινηματογράφου Λάρισας (ΕΛΛΑΔΑ)
Special Mention– Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ιεράπετρας (ΕΛΛΑΔΑ) Special Mention-Athens International Digital Film Festival (ΕΛΛΑΔΑ) Προβολή στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας (ΕΛΛΑΔΑ) Προβολή
στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Μετανάστευσης (ΕΛΛΑΔΑ)
Το Art and Press δημιουργήθηκε με σκοπό την πολιτική, πολιτιστική και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών. Πίσω από τη λειτουργία του Art and Press υπάρχει μία ομάδα «ανήσυχων» ανθρώπων, που προέρχονται από διάφορους κοινωνικούς χώρους, στους οποίους προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν εθελοντικά όπου και όσο μπορούν. Η κοινή αγάπη των μελών της ομάδας μας για την πολιτική, τον πολιτισμό και γενικά την ενημέρωση, είναι η κινητήρια δύναμη για την παρακολούθηση, καταγραφή και παρουσίαση σε όλους εσάς, όσων συμβαίνουν. Δεν μας καθοδηγεί κανείς, δεν μας χρηματοδοτεί κανείς και ως εκ τούτου παραθέτουμε τα γεγονότα όπως ακριβώς λαμβάνουν χώρα. Η πορεία του Art and Press είναι συνεχόμενα και ραγδαία ανοδική όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών / αναγνωστών τόσο στην κύρια ιστοσελίδα όσο και στο κανάλι του Youtube.