Please enable JS

Η Ελπίδα Αμίτση μιλά για ένα «Ταξίδι στην έρημο… Προς Βορ(ρ)ά»

Μιλήστε μας για το έργο Γιάννη Παπάζογλου «Ταξίδι στην έρημο…Προς Βορ(ρ)ά» που παρουσιάζεται την φετινή θεατρική περίοδο στο Θέατρο ΕΝ-Α

 

Το ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ ανέβηκε στο ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ σε σκηνοθεσία Νίκου Διαμαντή και στο θέατρο RADAR σε σκηνοθεσία Γιώργου Γιανναράκου και το ταχύδραμα «Προς Βορ(ρ)ά» παρουσιάστηκε στα πλαίσια του φεστιβάλ Νάπολης από το NUOVO TEATRO SANITA σε σκηνοθεσία Mario Geralti. Στο Θέατρο ΕΝ-Α θα παρουσιαστούν σαν μία ενιαία παράσταση.

Φωτορεπόρτερ, επιβάτης σε πλοίο διάσωσης προσφύγων μπροστά στην τηλεοπτική κάμερα. Αναπαριστά συγκλονισμένος το δράμα εγκύου από την Αφρική με τον τρόπο ακριβώς που το βίωσε. Μπορεί και να είναι μία από τις ειδήσεις που εκφωνεί με ψυχρότητα η λαμπερή και φιλόδοξη παρουσιάστρια. Όπως και οι μάχες που μαίνονται  σε χώρα του τρίτου κόσμου μετά από στρατιωτική επέμβαση ξένης δύναμης. Για την ίδια ο πόλεμος είναι κάτι μακρινό και αδιάφορο. Ο άντρας της, φωτορεπόρτερ κι αυτός στην εμπόλεμη ζώνη, εξαφανίζεται. Ένας αινιγματικός διπλωμάτης αναλαμβάνει την έρευνα. Την καλεί για την αναγνώριση του πτώματος. Πιθανόν ν’ ανήκει σ’ εκείνον. Ταξιδεύει μέχρι την καρδιά του σκότους. Παύει πλέον να ‘ναι θεατής. Γίνεται μέρος της είδησης.  Πρέπει να εξοικειωθεί με τη βία και το θάνατο. Παρεμβάλλονται όσα έχει καταγράψει ο φωτορεπόρτερ στο διασωθέν ημερολόγιό του. Η φρίκη σε πρώτο πλάνο. Βομβαρδισμένες πόλεις. Δολοφονίες παιδιών. Ακρωτηριασμένα σώματα.  Η μνήμη αιμορραγεί. Τα τρία πρόσωπα κουβαλούν πάθη κι ενοχές. Ο έρωτας είναι το μόνο αντίδοτο στην κόλαση που τα περιβάλλει. Ο διπλωμάτης το γνωρίζει καλά. Η έντονη έλξη που νιώθει για κείνη τον οδηγεί σ’ ένα παιχνίδι μυστικών και ψεμάτων.  Και στην ανταλλαγή ταυτοτήτων. Ο μόνος δρόμος διαφυγής απ’ το σφαγείο περνά μέσ’ απ’ την έρημο. Παγιδεύει τη δημοσιογράφο γιατί μόνο με τη βοήθεια της μπορεί να ξαναβγεί στο φως   Σε μια αντεστραμμένη εκδοχή του μύθου του Ορφέα και της Ευρυδίκης.  Η κάθοδος στα τάρταρα αποτελεί την αφετηρία για το ταξίδι αυτογνωσίας των ηρώων. Μακριά από την ευμάρεια της Δύσης, την ασφάλεια των τηλεοπτικών εικόνων, τη λάμψη της ματαιοδοξίας. Δεμένοι με το κόκκινο νήμα που διατρέχει την Ιστορία. Απ’ τη Γκουέρνικα ως τη Βαγδάτη και τη Γάζα. Περνώντας απ’ το Άουσβιτς και τη Σρεμπρένιτσα.

Το έργο ανιχνεύει τα αίτια φυγής των προσφύγων από τις χώρες του τρίτου κόσμου.  Αλλά κυρίως καταγράφει την υπαρξιακή περιπέτεια των ανθρώπων της Δύσης, όταν έρχονται σε επαφή με την αγριότητα του πολέμου.  Και οδηγούνται σε επανακαθορισμό των αξιών και του τρόπου ζωής τους.

 

Είναι ένα έργο που επικεντρώνεται στο πρόβλημα προσφύγων και μεταναστών. Πιστεύεται ότι υπάρχει ελπίδα για αυτούς τους ανθρώπους  και γιατί η κοινωνία της Ευρώπης αντιδρά να τους δεχτεί;

Η Ευρώπη αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς.  Οι ουμανιστικές αξίες του Διαφωτισμού υποχωρούν.  Αναδύεται ο αυταρχισμός και η βαρβαρότητα σε μια σειρά κρατών.  Η κρίση που οδήγησε στην φτωχοποίηση μεγάλο μέρος του πληθυσμού, απαιτεί την κατασκευή ενός εχθρού. Για να κατευνάσει τις αντιδράσεις.  Και ο πιο βολικός εχθρός είναι οι πιο αδύναμοι.  Οι πιο ευάλωτοι.  Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες.  Έτσι παρότι τους χρησιμοποιούν σαν φτηνά εργατικά χέρια τους πετάνε βορά στο αγριεμένο πλήθος.  Και τους φυλακίζουν σε σύγχρονα στρατόπεδα συγκέντρωσης.  Ή στην χειρότερη περίπτωση τους αφήνουν να πνιγούν κατά εκατοντάδες.  Πράξη που θυμίζει νέο ολοκαύτωμα.  Ελπίδα γι’ αυτούς η αλληλεγγύη των λίγων.  Οι πολλοί καθεύδουν μέσα στον άκρατο καταναλωτισμό τους.

banner 2000x1000

Πόση δύσκολη είναι η προσέγγιση ενός τέτοιου θέματος μέσα από θέατρο;

Η προσέγγιση του προσφυγικού μέσα από το θέατρο μπορεί να γίνει χρησιμοποιώντας διάφορες φόρμες.  Όπως το θέατρο- ντοκουμέντο για παράδειγμα.  Το “Ταξίδι στην έρημο…  Προς βορ(ρ)ά” εστιάζει στα πάθη των ηρώων που οι δρόμοι τους συναντιούνται σε μια εμπόλεμη ζώνη του Τρίτου κόσμου.  Προτάσσει την ατομική υπαρξιακή αναζήτηση τους που επηρεάζεται από τα συλλογικά πάθη μιας ολόκληρης χώρας.

Γιατί υπάρχει στον τίτλο της παράστασης παρένθεση στη λέξη Βορ(ρ)ά; 

Το προς βορ(ρ)ά με το «ρ» σε παρένθεση δίνει αμφισημία στη λέξη.  Σημαίνει την πορεία από την Αφρική προς το βορρά των προσφύγων, αλλά και τον κανιβαλισμό που τους αναμένει στις χώρες της πλούσιας δύσης.

 

Ποια η σκηνοθετική σας ματιά στο ανέβασμα του έργου;

Εικόνες και στιγμές ζωής από ολόκληρο τον πλανήτη. 

Η ανθρώπινη ύπαρξη οδηγούμενη στα άκρα με μόνο αντίδοτο τον έρωτα κατανοεί ότι μέσα στην συλλογική ζωή των κοινωνιών κατέχει ένα μέρος ευθύνης για τις ενέργειες που αφορούν τα κοινά. 

Αμίτση

Πληροφορίες για την παράσταση

Θέατρο ΕΝ-Α

Σουρή και Μαλαγαρδή 95, Κορυδαλλός

Τηλέφωνο κρατήσεων: 6987 154 814

 

 

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ…ΠΡΟΣ ΒΟΡ(Ρ)Α

του Γιάννη Παπάζογλου

 

Στο Θέατρο ΕΝ-Α από το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου και κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 θα παρουσιάζεται το έργο του Γιάννη Παπάζογλου «Ταξίδι στην έρημο…Προς Βορ(ρ)ά» σε σκηνοθεσία Ελπίδας Αμίτση. Ένα σύγχρονο ελληνικό έργο με μοντέρνα γραφή, που επικεντρώνεται στο πρόβλημα προσφύγων και μεταναστών.

Ο Γιάννης Παπάζογλου συγγραφέας του έργου αναφέρει σχετικά:

Το ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ ανέβηκε στο ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ σε σκηνοθεσία Νίκου Διαμαντή και στο θέατρο RADAR σε σκηνοθεσία Γιώργου Γιανναράκου και το ταχύδραμα «Προς Βορ(ρ)ά» παρουσιάστηκε στα πλαίσια του φεστιβάλ Νάπολης από το NUOVO TEATRO SANITA σε σκηνοθεσία Mario Geralti. Στο Θέατρο ΕΝ-Α θα παρουσιαστούν σαν μία ενιαία παράσταση ύστερα από την συνεργασία που είχα με την σκηνοθέτη κα Ελπίδα Αμίτση.

Φωτορεπόρτερ, επιβάτης σε πλοίο διάσωσης προσφύγων μπροστά στην τηλεοπτική κάμερα. Αναπαριστά συγκλονισμένος το δράμα εγκύου από την Αφρική με τον τρόπο ακριβώς που το βίωσε. Μπορεί και να είναι μία από τις ειδήσεις που εκφωνεί με ψυχρότητα η λαμπερή και φιλόδοξη παρουσιάστρια. Όπως και οι μάχες που μαίνονται  σε χώρα του τρίτου κόσμου μετά από στρατιωτική επέμβαση ξένης δύναμης. Για την ίδια ο πόλεμος είναι κάτι μακρινό και αδιάφορο. Ο άντρας της, φωτορεπόρτερ κι αυτός στην εμπόλεμη ζώνη, εξαφανίζεται. Ένας αινιγματικός διπλωμάτης αναλαμβάνει την έρευνα. Την καλεί για την αναγνώριση του πτώματος. Πιθανόν ν’ ανήκει σ’ εκείνον. Ταξιδεύει μέχρι την καρδιά του σκότους. Παύει πλέον να ‘ναι θεατής. Γίνεται μέρος της είδησης.  Πρέπει να εξοικειωθεί με τη βία και το θάνατο. Παρεμβάλλονται όσα έχει καταγράψει ο φωτορεπόρτερ στο διασωθέν ημερολόγιό του. Η φρίκη σε πρώτο πλάνο. Βομβαρδισμένες πόλεις. Δολοφονίες παιδιών. Ακρωτηριασμένα σώματα.  Η μνήμη αιμορραγεί. Τα τρία πρόσωπα κουβαλούν πάθη κι ενοχές. Ο έρωτας είναι το μόνο αντίδοτο στην κόλαση που τα περιβάλλει. Ο διπλωμάτης το γνωρίζει καλά. Η έντονη έλξη που νιώθει για κείνη τον οδηγεί σ’ ένα παιχνίδι μυστικών και ψεμάτων.  Και στην ανταλλαγή ταυτοτήτων. Ο μόνος δρόμος διαφυγής απ’ το σφαγείο περνά μέσ’ απ’ την έρημο. Παγιδεύει τη δημοσιογράφο γιατί μόνο με τη βοήθεια της μπορεί να ξαναβγεί στο φως .Η κάθοδος στα τάρταρα αποτελεί την αφετηρία για το ταξίδι αυτογνωσίας των ηρώων. Μακριά από την ευμάρεια της Δύσης, την ασφάλεια των τηλεοπτικών εικόνων, τη λάμψη της ματαιοδοξίας. Δεμένοι με το κόκκινο νήμα που διατρέχει την Ιστορία. Απ’ τη Γκουέρνικα ως τη Βαγδάτη και τη Γάζα. Περνώντας απ’ το Άουσβιτς και τη Σρεμπρένιτσα.

 

Η σκηνοθέτης της παράστασης Ελπίδα Αμίτση αναφέρει:

Η επιλογή του έργου «Ταξίδι στην έρημο… Προς Βορ(ρ)ά» του Γιάννη Παπάζογλου έγινε, διότι είναι ένα σύγχρονο ελληνικό έργο με μοντέρνα γραφή που κινείται στο ύφος του ποιητικού ρεαλισμού.  Η θεματολογία του επικεντρώνεται στο πρόβλημα προσφύγων και μεταναστών από τις χώρες του 3ου κόσμου στη δύση και αφορά τις σχέσεις του ανθρώπου της δύσης που έρχεται σε επαφή με τα προβλήματα του 3ου κόσμου, προσεγγίζοντας τα αίτια της φυγής των μεταναστών και προσφύγων.

Ο εμφύλιος πόλεμος, η βία, οι επεμβάσεις των ξένων δυνάμεων στις χώρες τους και κατά συνέπεια, η φτώχεια, η οδύνη και η αθλιότητα που δημιουργούνται τους ωθούν να βρουν διέξοδο στις χώρες της δύσης αναζητώντας τον “παράδεισο”.

Φωτορεπόρτερ που με κίνδυνο της ζωής τους καταγράφουν τα γεγονότα μεταδίδοντας την τραγωδία μεταναστών και προσφύγων και φέρνουν σε επαφή την κοινή γνώμη της δύσης με τα προβλήματα αυτά.

Οι ανθρώπινες κοινωνίες εμμένοντας στις σκοτεινές πτυχώσεις σβήνουν βαθμιαία ό,τι καλό μπορεί να υπάρχει σε αυτές και στερούμενες την αγάπη και αμοιβαιότητα δεν αναγεννώνται.

Όμως η ελπίδα πάντα υπάρχει και η ανθρωπότητα προχωρά στο ανηφορικό μονοπάτι.

 

Trailer παράστασης:https://www.youtube.com/watch?v=qBKodxzxfyA

                                                                                                                                     

ΔΙΑΝΟΜΗ:
Ελπίδα Αμίτση

Χρίστος Γεωργίου

Μιχαήλ-Άγγελος Δρόσος

Θωμάς Μαυρογόνατος

Ταυτότητα της παράστασης:
Σκηνοθεσία: Ελπίδα Αμίτση
Μουσική: Δημήτρης Παριανός
Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκη Ελευθερίου
Φωτισμός: Άρτεμις Λογαρά
Φωτογραφία, Video: Γιώργος Κλήμης
Επιμέλεια trailer: Δημήτρης Παριανός

Επιμέλεια αφίσας: Μιχαήλ-Άγγελος Δρόσος

Video– φωτογραφία: Ελπίδα Αμίτση (από Συρία, Ιορδανία, Λίβανο, Παλαιστίνη, Ισραήλ, Τουρκία, Κύπρο, Τυνησία, Γερμανία, Πολωνία, Κένυα, Σρι Λάνκα, Ινδία, Νεπάλ, Βολιβία, Χιλή, Περού, Ρωσία, Κίνα.)
Κομμώσεις-μακιγιάζ: Χριστόφορος Δουκουμόπουλος, Αναστασία Καντζούρη

Μετάφραση στα αγγλικά: Χρίστος Γεωργίου

Επιμέλεια μετάφρασης: Μαρία Λύκου

Φροντιστής: Ιωάννης Πίππας

 

 

INFO:

ΘΕΑΤΡΟ ΕΝ-Α
Σουρή και Μαλαγαρδή 95, Κορυδαλλός
Τηλ.κρατήσεων: 6987 154 814

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:

Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00

Τιμές εισιτηρίων:

Είσοδος: 12 ευρώ

Φοιτητές – Άνεργοι: 8 ευρώ

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά χωρίς διάλειμμα

 

Προς ενίσχυση των σκοπών των ΕΝ.Π.ΑΝ.

Υπό την αιγίδα: WORLD PHILOSOPHICAL FORUM και UNESCO.

Ένα πολιτιστικό γεγονός των ΕΝ.Π.ΑΝ. (Ένωση Πολιτισμού Ανάπτυξης)

FB: https://www.facebook.com/Ena.Group.Theatre/

Χάρτης: https://goo.gl/maps/Rem7BupjnV32

Υπεύθυνος Επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης

Εmail: kokolakispr@yahoo.gr και kokolakispr@gmail.com

Το Θέατρο ΕΝ-Α δημιουργήθηκε στον Κορυδαλλό για να υλοποιεί ιδέες, αρετές και τεχνουργήματα της υπέρτατης φαντασίας. Μέσα στα 4 χρόνια λειτουργίας του το Θέατρο ΕΝ-Α, η ομάδα ΕΝ-Α και με σκηνοθέτρια την Ελπίδα Αμίτση παρουσίασαν τις εξής παραγωγές:  «HOMO NORMALIS το πρότυπο της “ομαλότητας”»  εμπνευσμένο από το «Άκου ανθρωπάκο» του Βίλχελμ Ράιχ σε κείμενο της Ελπίδας Αμίτση – «Ο μικρός αδελφός» της Μαριέλλης Σφακιανάκη Μανωλίδου – «Ο Σιμιγδαλένιος» του Αλέξανδρου Αδαμόπουλου – «Πέερ Γκύντ» Ibsent + Grieg του Ερρίκου Ίψεν – «Κάποτε ένας πυροβολισμός…» του Γιάννη Παπάζογλου – «Η στρίγγλα έγινε αρνάκι;» του Κώστα Παπαπέτρου.

 

Array