20 – 30 Δεκεμβρίου 2019
Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Χορογραφία | Maurice Béjart
Μουσική | Wolfgang Amadeus Mozart
Σκηνικά – κοστούμια
βασισμένα στα αυθεντικά
του Alan Burrett
Σχεδιασμός κοστουμιών | Henri Davila
Σχεδιασμός φωτισμών | Dominique Roman
Συμπαραγωγή
GR ENTERTAINMENT WORLD LTD – ΜΜΑ
Mετάκληση – οργάνωση παραγωγής
S.K. – Lambo Productions
Η πιο φημισμένη όπερα του Μότσαρτ, ο «Μαγικός αυλός» μεταμορφώνεται σε μια
χορευτική ονειροφαντασία από τον Μωρίς Μπεζάρ, η οποία παρουσιάζεται, αυτά τα
Χριστούγεννα, στη σκηνή της Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου
Μουσικής Αθηνών από τις 20 έως τις 30/12/2019. Ο σπουδαίος χορογράφος,
2
εμβληματική προσωπικότητα του χορού του 20ού αιώνα, «εικονογραφεί», σκηνή σκηνή,
για το Béjart Ballet Lausanne το κοσμαγάπητο μουσικό παραμύθι παραμένοντας
πιστός στο αυθεντικό έργο του μεγάλου Αυστριακού και δημιουργεί μια θρυλική
παράσταση με κωμικά στοιχεία για μικρούς και μεγάλους. Τα σκηνικά και τα
κοστούμια της βασίζονται στα αυθεντικά σχέδια του Alan Burrett, ενώ τον
ενδυματολογικό σχεδιασμό ανέλαβε ο Henri Davila. Eξήντα χορευτές ζωντανεύουν επί
σκηνής τον Ταμίνο και την Παμίνα, τη Βασίλισσα της Νύχτας και τον Ζαράστρο, τον
Παπαγκένο, πνεύματα, νεράιδες και τέρατα μέσα σε ένα παραμυθένιο περιβάλλον με
υπέροχους φωτισμούς (Dominique Roman).
Η παράσταση «Μαγικός αυλός» με τα Μπαλέτα Béjart της Λωζάννης εντάσσεται στο
πλαίσιο των δημοφιλών κύκλων εκδηλώσεων Χριστούγεννα και Χορός στο Μέγαρο
και αποτελεί συμπαραγωγή της GR ENTERTAINMENT WORLD LTD και του ΜΜΑ.
Μύθος με φιλοσοφικές προεκτάσεις, ο «Μαγικός αυλός»…
… μάς μυεί στα μυστήρια της μετάβασης του ανθρώπου από τη νεότητα στην ωριμότητα και
μας μιλά για την για την αδυναμία της ανθρώπινης φύσης, την υπερίσχυση του φωτός έναντι
του σκότους αλλά και για τη διαμάχη και τη σχέση των δύο φύλων. Ο άνδρας και η γυναίκα
πρέπει πρώτα να γνωρίσουν τον εαυτό τους, μέσα από μια σειρά δοκιμασίες που θα τους
καταστήσουν ικανούς να γνωρίσουν τη συντροφικότητα.
Στην μπαλετική εκδοχή του Μωρίς Μπεζάρ (1927 – 2007), ο «Μαγικός αυλός» πρωτοανέβηκε
στις Βρυξέλλες και έκτοτε έχει παρουσιαστεί από τη μια άκρη του κόσμου ως την άλλη, από το
Παρίσι και τη Λωζάννη μέχρι το Τόκιο και τη Σαγκάη. Ο δημιουργός του μυθικού μπαλέτου
έγραψε:
«Ο Μαγικός αυλός μάς αποκαλύπτεται υπό μια διττή υπόσταση: καταρχάς ως μια
ονειροφαντασία που μας παρασύρει στον αγνό ποιητικό κόσμο της παιδικής ηλικίας ή της
μεγαλοφυΐας, αλλά κυρίως ως μια ακριβής, αυστηρή και εμπνευσμένη τελετουργία. Αυτός ο
συνδυασμός μπορεί να μας φανεί παράξενος. Όμως, οφείλουμε να διαπιστώσουμε, κατά
πρώτον, ότι λειτουργεί στην εντέλεια, και ότι η εναλλαγή είτε μαγικών είτε αμιγώς κωμικών
σκηνών με ένα φιλοσοφικό μήνυμα υψηλού πνευματικού μεγαλείου μάς καθιστά περισσότερο
διαπερατούς ως προς την πρόσληψη του συμβολισμού όχι μόνο με το νου μας αλλά με όλο μας
το είναι.»
«Οι άνθρωποι συχνά με ρωτούν ποιο είναι το θέμα του Μαγικού Αυλού. Θα απαντήσω με την
ανάλυση του Jacques Chailley: το βασικό θέμα, όπως τώρα το αντιλαμβανόμαστε, είναι η
σύγκρουση των φύλων. Μια σύγκρουση που βρίσκει τη λύση της στο μυστήριο του ζευγαριού. Ο
άντρας και η γυναίκα πρέπει πρώτα να αναζητήσουν ο ένας τον άλλο. Μετά, αφού βρουν ο ένας
τον άλλον, πρέπει να κάνουν την υπέρβαση μέσα από μια σειρά δοκιμασιών που θα τους κάνει
άξιους της νέας τους κατάστασης».
Ο χορός είναι πρώτα από όλα μια τελετουργία. Σε κάθε πολιτισμό, χορός και τελετουργία είναι
άρρηκτα συνδεδεμένα. Ο ιερέας χορεύει, ο σαμάνος χορεύει, ο μάγος χορεύει, ο Φαραώ και ο
Δαυίδ, ο βασιλιάς και ο προφήτης, χορεύουν μπροστά στην εικόνα της θεότητάς τους. Μέσα από
την σωματικότητα λειτουργεί και το τελετουργικό.
3
Το μπαλέτο γεννήθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα και απέκτησε χαρακτήρα όταν ενσωμάτωσε το
παραμυθιακό στοιχείο, την αλληγορία, το υπερφυσικό. Και ο κατάλογος με τα μπαλέτα, οι τίτλοι
των οποίων υπερκαλύπτουν τους τίτλους των παραμυθιών θα ήταν μακροσκελής.
Για μένα ήταν προφανές πως οι χορευτές θα μπορούσαν να εκφράσουν την ευφυΐα του Μότσαρτ
και πως μια λεπτοδουλεμένη χορογραφία που ακολουθεί τη γραμμή της μουσικής θα
κουβαλούσε λιγότερο βάρος από μια απλή mise en scène, “μεταφράζοντας” τη δυαδικότητα του
παραμυθιού και της τελετουργίας.
Μπορεί να φαίνεται παράξενο το ότι χορογραφείται μια ολόκληρη όπερα, αλλά αφενός η
ανθρώπινη φωνή είναι το πιο υπέροχο στήριγμα για τον χορό και αφετέρου η χορογραφία
υπερβαίνει τον ρεαλισμό και προεκτείνει την ευφυή σκέψη της μουσικής φράσης.
Όταν χορογράφησα τον Μαγικό Αυλό δεν είχα πρόθεση να τραβήξω την παραμικρή προσοχή ή
να προσθέσω κάποιο νόημα σε ένα ήδη τέλειο έργο. Ήθελα μόνο να αναζητήσω τη μουσική, να
διαβάσω με αγάπη και να “εικονογραφήσω” το λιμπρέτο.»
Maurice Béjart
Béjart Ballet Lausanne
Από τη δημιουργία τους, το 1987, τα Μπαλέτα Béjart της Λωζάννης αποτελούν σημείο
αναφοράς στον παγκόσμιο χάρτη του χορού. Από τα πλέον διάσημα συγκροτήματα διεθνώς,
έχουν μαγέψει εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο με το υψηλό επίπεδο των παραγωγών
τους και την άρτια τεχνική τους. Με οδηγό το όραμα του ιδρυτή τους, περιοδεύουν και
εμφανίζονται σε μεγάλα θέατρα και χώρους ανά την υφήλιο (Αίθουσα NHK – Τόκιο, Κρεμλίνο,
Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Palais des congrès – Παρίσι κ.ά.)
Ο ιδρυτής τους, Μωρίς Μπεζάρ, πάντα επεδίωκε την κατάκτηση του ευρύτερου κοινού, έναν
σημαντικό στόχο τον οποίο συνεχίζουν να υπηρετούν τόσο ο Gil Roman –καλλιτεχνικός
διευθυντής των Μπαλέτων Béjart της Λωζάννης– όσο και οι χορευτές του φημισμένου
συνόλου. Από το 2007, με την έρευνα και την εργασία του πάνω σε σύγχρονες δημιουργίες, ο
Gil Roman διατηρεί και αναπτύσσει το ρεπερτόριο του Μπαλέτου έχοντας ως βασικό άξονα τις
εμβληματικές χορογραφίες του Μπεζάρ.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων
Κατάλληλο για παιδιά άνω των 5 ετών
Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 20:00
Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 20:00
Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 15:00 & 20:00
Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 20:00
Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 20:00
Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 15:00 & 20:00
Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 20:00
Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 20:00
Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 20:00
Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 20:00
Διάρκεια: 175 λεπτά (με ένα διάλειμμα 20 λεπτών)
Στην παράσταση ακούγεται η ηχογράφηση του «Μαγικού αυλού» από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα
του Βερολίνου υπό τη μουσική διεύθυνση του Karl Böhm (1964, Deutsche Grammophon)
Τιμές εισιτηρίων
Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+, πολύτεκνοι: 29 € ● 35 € ● 45 € ● 55 € ● 65 € ● 75 € ●
85 €
Τιμές για παιδιά έως 14 ετών
29 € ● 37 € ● 45 € ● 53 € ● 60 € ● 70 €
4
Eισιτήρια
210 72 82 333
και σε όλα τα καταστήματα
Ομαδικές κρατήσεις
210 72 82 367
Πληροφορίες
210 72 82 333
http:// www.megaron.gr
https://www.facebook.com/megaron.gr
https://www.instagram.com/megaron_athens/
https://www.youtube.com/user/AthensConcertHall
https://twitter.com/MegaronAthens
https://plus.google.com/+MegaronGr
https://www.pinterest.com/megaronathens/
Χορηγοί επικοινωνίας
EΡΤ ● COSMOTE TV ● ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ● ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 103.7 ● ΤΡΙΤΟ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90.9 ● KOSMOS 93.6 ● ΔΙΕΣΗ 101.3 ● PEPPER 96.6 ● CULTURENOW.GR ●
NEWSBOMB.GR ● CLICKATLIFE.GR ● IN2LIFE.FE ● INFOWOMAN.GR ● MONOPOLI.GR
● DEBOP.GR ● INFOKIDS.GR ● MOTHERSBLOG.GR ● DANCEPRESS.GR ●
DANCETHEATER.GR ● METEO.GR
Το Art and Press δημιουργήθηκε με σκοπό την πολιτική, πολιτιστική και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών. Πίσω από τη λειτουργία του Art and Press υπάρχει μία ομάδα «ανήσυχων» ανθρώπων, που προέρχονται από διάφορους κοινωνικούς χώρους, στους οποίους προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν εθελοντικά όπου και όσο μπορούν. Η κοινή αγάπη των μελών της ομάδας μας για την πολιτική, τον πολιτισμό και γενικά την ενημέρωση, είναι η κινητήρια δύναμη για την παρακολούθηση, καταγραφή και παρουσίαση σε όλους εσάς, όσων συμβαίνουν. Δεν μας καθοδηγεί κανείς, δεν μας χρηματοδοτεί κανείς και ως εκ τούτου παραθέτουμε τα γεγονότα όπως ακριβώς λαμβάνουν χώρα. Η πορεία του Art and Press είναι συνεχόμενα και ραγδαία ανοδική όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών / αναγνωστών τόσο στην κύρια ιστοσελίδα όσο και στο κανάλι του Youtube.