Είναι προφανές πως η κυβέρνηση δεν ξέρει τι μέτρα να πάρει για να ανακόψει την εξάπλωση της πανδημίας (όχι μόνον η ελληνική για να είμαστε απολύτως ειλικρινείς) και κάνει αυτό που υπαγορεύει το γνήσια δεξιό της ένστικτο: απαγορεύσεις. Η απαγόρευση κυκλοφορίας μετά τις 6 το απόγευμα τα Σαββατοκύριακα, είναι η τελευταία που ήρθε να προστεθεί σε μια σειρά από τέτοια μέτρα, χωρίς την παραμικρή πραγματική εξήγηση για τη λογική της.
Από την αρχή της πανδημίας, όταν όλοι γύρω μου έλεγαν πόσο καλά διαχειρίστηκε η ελληνική κυβέρνηση το πρώτο κύμα της πανδημίας, επέμενα, θυμώνοντας φίλους και συγγενείς, πως αυτό που βλέπουμε δεν είναι διαχείριση. Το «λόκνταουν» είναι ίσως ένα απαραίτητο μέτρο, αλλά η διαχείριση είναι ολόκληρο σύστημα από μέτρα που σχετίζονται μεταξύ τους, έχουν μια συνέχεια και συνάφεια.
Πέρα από τα κλειδώματα, είναι και η ενίσχυση του συστήματος υγείας, των ΜΜΜ, της εκπαίδευσης, η υποστήριξη των ανθρώπων και κλάδων που έχουν πληγεί, τα σωστά, αναλυτικά και γεωγραφικά στοχευμένα στατιστικά στοιχεία – μην τα επαναλαμβάνουμε τώρα, είναι πλέον γνωστά. Αντί γι’αυτό τι βλέπουμε; Την υιοθέτηση αποσπασματικών μέτρων από άλλες χώρες, έξω όμως από το σύστημα στο οποίο εφαρμόστηκαν και χωρίς όλα τα παράπλευρα μέτρα που τα πλαισιώνουν.
Προφανώς και η επιστήμη εξελίχθηκε στο ενδιάμεσο, και ο ιός φυσικά μεταλλάχθηκε (όχι θα μας περίμενε) και νέες πληροφορίες έχουμε και αναγκαστικά θα προσαρμοζόμαστε συνεχώς σε νέα δεδομένα. Δεν κατηγορώ το «όχι μάσκες – ναι μάσκες». Τόσα ήξεραν τότε οι επιστήμονες, τόσα έλεγαν. Η επιστήμη εξελίσσεται με τα δεδομένα και δεν μπορεί να έχει όλες τις απαντήσεις εκ των προτέρων, κυρίως μάλιστα σε κάτι τόσο πρωτόγνωρο για το οποίο αργεί να υπάρξει συμφωνία απόψεων. Όμως αυτό που βλέπουμε είναι ο εξευτελισμός της επιστήμης, η υποδούλωσή της σε πολιτικά παιχνίδια, έτσι που έχουμε κάθε λόγο να υποψιαζόμαστε πως τα μέτρα που επιβάλλονται ακολουθούν πολιτική και όχι επιστημονική λογική.
Ναι, τα μέτρα πρέπει να παίρνονται με γνώμονα όχι μόνο την υγεία, αλλά και μια σειρά από άλλες κοινωνικές παραμέτρους. Άρα ναι, η τελική απόφαση είναι πολιτική. Όμως αυτό πρέπει να γίνεται ξεκάθαρο στους πολίτες και η επιστημονική κοινότητα οφείλει να κρατάει της αποστάσεις της. Οι γιατροί πρέπει να κάνουν τις δικές τους συστάσεις που μπορεί να διαφέρουν από αυτές των ψυχολόγων ή των οικονομολόγων ή των κοινωνιολόγων. Γιατί πολιτικά μέτρα δεν παίρνω ακούγοντας μόνον τους γιατρούς. Όσο η επιστήμονες διαπλέκονται με την πολιτική χάνουν την αυτονομία τους και φυσικά και την αξιοπιστία τους. Επειδή προσωπικά πιστεύω πολύ στον ορθολογισμό και στην επιστήμη, βρίσκω πολύ επικίνδυνη την απαξίωσή της, για την οποία είναι συνυπεύθυνοι οι ίδιοι οι επιστήμονες που συμπεριφέροντα σαν στάρλετ σε πρωινάδικα.
Ανάμεσα στον Μάιο του 2020 και σήμερα αναγκάστηκα για οικογενειακούς λόγους να ταξιδέψω επανειλημμένα Βερολίνο-Αθήνα. Έτσι όχι μόνο κάνω κάθε λίγο και λιγάκι τεστ, αλλά κλείνομαι μετά από κάθε ταξίδι και σε ολιγοήμερη καραντίνα. Και τα δύο τα βρίσκω απολύτως λογικά και τα υπομένω, ακριβώς γιατί με έχουν πείσει για τη χρησιμότητά τους. Η διαχείριση της πανδημίας στο Βερολίνο έχει κι αυτή τα ζητήματά της, αλλά παρατηρώ μεγάλες διαφορές με την Ελλάδα:
Δεν ισχυρίζομαι πως ξέρω εγώ ποια είναι τα σωστά μέτρα, και για κάποια έχω πεισθεί εκ των υστέρων. Αλλά απαιτώ ως πολίτης, όταν παίρνονται αποφάσεις να με παίρνουν στα σοβαρά και να μου τις εξηγούν. Αλλιώς θα τα θεωρώ δικαίως καψόνια.
Το καψόνι λειτουργεί ακριβώς γιατί βασίζεται στην έλλειψη λογικής. Ο στόχος του είναι ασύνδετος με την ίδια την πράξη. Είναι να ξεκαθαρίσει τις σχέσεις εξουσίας, να σου υπενθυμίσει ξανά και ξανά – μέσα από τον εξευτελισμό και την υπακοή στο παράλογο – ποιος κάνει κουμάντο.
Τρεις τρόπους αντίδρασης έχεις στο καψόνι: Ή προσπαθείς να βρεις λογική στον παραλογισμό μέχρι που χάνεις κυριολεκτικά τα λογικά σου. Ή σου σπάει ο τσαμπουκάς, αποδέχεσαι τη μοίρα σου, και σκύβεις το κεφάλι. Ή κάνεις υπομονή να περάσει το κακό, γνωρίζοντας πως έχει ημερομηνία λήξης.
Βέβαια υπάρχει και μια τέταρτη αντίδραση αν την τολμάς: γυρνάς και ρίχνεις μια ανάποδη στον καραβανά που σε εξευτελίζει.
* Ο Άρης Καλαντίδης είναι Πολεοδόμος, καθηγητής αστικής διαχείρισης στο Μάντσεστερ. Ζει στην Αθήνα και το Βερολίνο.
https://www.2020mag.gr/apopseis/511-metra-kapsonia-giati-etsi-theloume
Το Art and Press δημιουργήθηκε με σκοπό την πολιτική, πολιτιστική και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών. Πίσω από τη λειτουργία του Art and Press υπάρχει μία ομάδα «ανήσυχων» ανθρώπων, που προέρχονται από διάφορους κοινωνικούς χώρους, στους οποίους προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν εθελοντικά όπου και όσο μπορούν. Η κοινή αγάπη των μελών της ομάδας μας για την πολιτική, τον πολιτισμό και γενικά την ενημέρωση, είναι η κινητήρια δύναμη για την παρακολούθηση, καταγραφή και παρουσίαση σε όλους εσάς, όσων συμβαίνουν. Δεν μας καθοδηγεί κανείς, δεν μας χρηματοδοτεί κανείς και ως εκ τούτου παραθέτουμε τα γεγονότα όπως ακριβώς λαμβάνουν χώρα. Η πορεία του Art and Press είναι συνεχόμενα και ραγδαία ανοδική όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών / αναγνωστών τόσο στην κύρια ιστοσελίδα όσο και στο κανάλι του Youtube.