Ιούνιος 2022
2
Poster: επισυνάπτεται
Facebook Event: https://www.facebook.com/events/1775993826098340
Website: https://www.portuguesefilmfestival.org/
Press Materials: επισυνάπτονται
Subtitles | Υπότιτλοι: English, Greek | Αγγλικά, Ελληνικά
Venue | Χώρος: Bios Rooftop (84 Piraeus str., Athens 10435)
Contact | Επικοινωνία: +30-210-3425335 | email: info@kinoathens.org, bios@bios.gr
Time | Ώρα: 21:00
Entrance | Είσοδος: Free | Ελεύθερη
Το ΚΙΝΟ Athens, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Πορτογαλίας στην Ελλάδα, το Ινστιτούτο
Camões και το Bios διοργανώνουν τον Ιούνιο, καθώς και την πρώτη Πέμπτη του Ιουλίου, ένα
αφιέρωμα στον σύγχρονο Πορτογαλικό Κινηματογράφο, παρουσιάζοντας τη δεύτερη έκδοσή
του, με τίτλο «Πορτογαλία Τώρα!» (Portugal Now!) – 2ο Φεστιβάλ Πορτογαλικού
Κινηματογράφου της Αθήνας.
Σε μία προσπάθεια γνωριμίας με την πορτογαλική κινηματογραφική γλώσσα, θα προβληθούν 5
μεγάλου μήκους ταινίες, στα όρια της οπτικής τέχνης και του κινηματογράφου, που έχουν
3
αναγνωριστεί διεθνώς ως αντιπροσωπευτικές ενός φρέσκου ρεύματος στον πορτογαλικό
κινηματογράφο. Οι ταινίες του αφιερώματος, εκτός από τις ματιές που προσφέρουν στην
πορτογαλική πραγματικότητα, δείχνουν ότι νέοι και νέες δημιουργοί τολμούν να ξεπεράσουν
παλαιότερες μοντερνιστικές συμβάσεις, να πειραματιστούν με τα κινηματογραφικά είδη και τη
φόρμα, αλλά και να αναπτύξουν νέες μορφές αφήγησης που συνάδουν με τον ψηφιακό
μετασχηματισμό του κόσμου. Από τις πρώιμες επιρροές της αποικιοκρατίας περνάμε σε μία
διερεύνηση των ανθρώπινων σχέσεων μεταξύ οικογενειών, έχοντας ως κινητήριο μοχλό το ταξίδι και
τη μετακίνηση μέσω θάλασσας και στεριάς.
Η πρώτη ταινία του αφιερώματος προβλήθηκε την Πέμπτη 9 Ιουνίου, με τίτλο “Η Μεταμόρφωση των
Πουλιών” (2020) της Catarina Vasconcelos, η Πορτογαλική επίσημη συμμετοχή για το Όσκαρ
Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Το 2ο Φεστιβάλ Πορτογαλικού Κινηματογράφου της Αθήνας θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη 7
Ιουλίου, με ένα καλοκαιρινό dj set από τον παραγωγό του En Lefko, Σάκη Τσιτομενέα, στην
ταράτσα του Bios!
To KINO Athens, μέλος του Athens Culture Net (ACN) του Δήμου Αθηναίων, είναι μιας διεθνής
πλατφόρμα διοργάνωσης προβολών, που γεφυρώνουν το σινεμά με τις εικαστικές τέχνες,
μέσω του ήχου και της κινούμενης εικόνας, προ(σ)καλώντας τους θεατές να επαναπροσδιορίσουν τα
όσα ήξεραν μέχρι τώρα για τις οπτικές τέχνες. To KINO Athens εμπνέεται από τη μακροχρόνια ιστορία
των εναλλακτικών art spaces της Νέας Υόρκης και εξερευνά συνεχώς νέους τρόπους
αναπαράστασης, συνδυάζοντας τα διάφορα είδη τέχνης με το πειραματικό σινεμά και το ντοκιμαντέρ.
4
Τέλος, το λογότυπο του φεστιβάλ είναι εμπνευσμένο από την κινηματογραφική οθόνη και το
παραδοσιακό Πορτογαλικό πλακάκι που κοσμεί το εξωτερικό των σπιτιών ως προστασία των κτιρίων
από την υγρασία, τα λεγόμενα Azulejos, σε επιμέλεια της Graphic Designer & Illustrator του ΚΙΝΟ
Athens, Αλίκης Ντόκου.
KINO Athens, in collaboration with the Embassy of Portugal in Greece, the Camões Institute and
Bios, organizes for June, as well as the first Thursday of July, a tribute to modern Portuguese
Cinema; in particular, its second edition, titled “Portugal Now!” – 2nd Athens Portuguese Film
Festival.
Introducing the Portuguese cinematic language to the Greek audience, 5 feature films will be
screened, on the verge of visual art and cinema, which have been internationally recognized and
indicate a fresh cinematic approach on Portuguese cinema. Apart from offering a glance to
Portuguese everyday life, such films highlight the fact that young and aspiring filmmakers not only
dare to overcome old modernist conventions and experiment with different film genres and
forms, but also develop new narrative forms, in line with our world’s digital transformation.
From the early influences of colonialism we currently move on to an exploration of human relations
between families, where the journey through land and sea is used as the driving force.
The first screening took place on Thursday, June 9; Catarina Vasconcelos’ “The Metamorphosis of
Birds” (2020) constituted the Portuguese official selection for the Academy Awards, where it was
nominated for the Oscar of Best Foreign Language Film. The 2nd Portuguese FIlm Festival will
be completed on Thursday, July 7, with a summer DJ set by En Lefko producer Sakis
Tsitomeneas, on Bios Rooftop!
5
KINO Athens, a member of the Athens Culture Net (ACN) of the Municipality of Athens, is an
international platform with interactive screenings, bridging cinema and visual arts by means of
sound and the moving image; a film society that invites the audience, the artists and the curators in a
collaborative cinematic experience. Inspired by the long history of the alternative art spaces in New
York, its goal is to explore new ways of cinema (re)presentation, by bringing together elements of
contemporary art, experimental film and documentary.
Finally, the festival logo is inspired by the cinema screen and the traditional Portuguese tile which
covers the exterior of the houses in order to protect the buildings from humidity, the so-called
“Azulejos”; it was designed by KINO Athens’ Graphic Designer & Illustrator, Aliki Dokou.
Πρόγραμμα Προβολών | Screenings Program
Πέμπτη 16 Ιουνίου | 21.00
Djon África
by Filipa Reis, João Miller Guerra
Πορτογαλία | Portugal, 2018, 98’
digital file, έγχρωμο | color, με ήχο | sound
Γλώσσα | Language: πορτογαλικά | portuguese
Υπότιτλοι | Subtitles: ελληνικά, αγγλικά | greek, english
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=9CJuLxA5T6U
6
Ο
καλόκαρδος Μιγκέλ με το ψευδώνυμο Tibars, ή αλλιώς Djon África, γεννημένος και
μεγαλωμένος στην Πορτογαλία – αγαπά τις γυναίκες και ζει μια ανέμελη ζωή. Αν κάποιος
τον κρίνει, εκείνος του παραθέτει το παλιό τραγούδι του Frank Sinatra: “I do it My Way”.
Μέχρι που μια μέρα, ένας άγνωστος του λέει ότι είναι φτυστός ο πατέρας του, “player και
απατεώνας”. Ο πατέρας του, τον οποίο δε γνώρισε ποτέ! Αυτή η συναρπαστική ανακάλυψη
τον κάνει να αλλάξει στάση. ιδίως όταν η γιαγιά του, που πάντα τον φρόντιζε, αρχίζει να
μιλάει για την οικογένειά του: για το πώς ο πατέρας του ήταν στη φυλακή, πόσο λυπημένος
ήταν ο Μιγκέλ όταν ήταν μικρός όταν δεν μπορούσε να τον δει, πώς ο πατέρας του
εξορίστηκε στο Πράσινο Ακρωτήριο. Έτσι, ο Μιγκέλ πηγαίνει εκεί για να τον επισκεφτεί.
Ποιος είναι αυτός ο άντρας;
The kindhearted Miguel – alias Tibars, alias Djon África, born and raised in Portugal – loves
women and lives a carefree life. If anyone criticizes him, he quotes the old Frank Sinatra
song: “I do it My Way”. Until one day, a stranger tells him he’s the spitting image of his
father, “a player and a crook”; his father, whom he has never even met! This intriguing
discovery makes him change track, particularly when his grandmother, who always took care
of him, finally starts talking to him about his family: how his father was in prison; how sad
Miguel was as a toddler when he couldn’t see him; how his father was banished and now is
in Cape Verde. Miguel goes there to visit him. Who is this man?
Σκηνοθεσία / Direction
Filipa Reis, João Miller Guerra
Σενάριο / Script
Pedro Pinho, João Miller Guerra
Φωτογραφία / Cinematography
Vasco Viana
Μοντάζ / Editing
Eduardo Serrano, Ricardo Pretti, Luisa Homem
7
Ήχος / Sound
Elsa Ferreira
Cast / Συντελεστές
Bitori Nha Bibinha, Isabel Cardoso, Miguel Moreira, Patricia Soso
Παραγωγή / Production
Terratreme Filmes
Η Filipa Reis (Λισαβόνα, 1977) και ο João Miller Guerra (Λισαβόνα, 1974) ζουν κι
εργάζονται μαζί στη Λισαβόνα. Οι ταινίες τους παρουσιάστηκαν σε διεθνή φεστιβάλ όπως
Cinéma du Réel, IDFA, DokLeipzig, Bordocs, forumdoc.bh, Festival dei Popoli, Film Look,
Recife International Film Window, FIDBA, Dok.Fest, Molodist, Parnu, μεταξύ άλλων. Μαζί
έχουν μια εταιρεία παραγωγής ταινιών, την «Uma Pedra no Sapato», υπεύθυνη για ταινίες
όπως το «Balada de um Batráquio» της Leonor Teles, που κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο
Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 2016.
Filipa Reis (1977, Lisbon) and João Miller
Guerra (1974, Lisbon) live and work
together in Lisbon. Their films have been presented in various international festivals, such as
Cinéma du Réel, IDFA, DokLeipzig, Bordocs, forumdoc.bh, Festival dei Popoli, Film Look,
Recife International Film Window, FIDBA, Dok.Fest, Molodist, Parnu, between others.
Together, they have a film production company called “Uma Pedra no Sapato”, responsible
for films like “Balada de um Batráquio”, by Leonor Teles, who won the Golden Bear for Best
Short Film at the Berlin Film Festival in 2016.
Πέμπτη 23 Ιουνίου | 21.00
Ama-San
by Cláudia Varejão
Πορτογαλία | Portugal, 2016, 112’
digital file, έγχρωμο | color, με ήχο | sound
Γλώσσα | Language: ιαπωνικά | japanese
Υπότιτλοι | Subtitles: ελληνικά, αγγλικά | greek, english
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=BGDW7cn2QkU
8
Μια βουτιά, το μεσημεριανό φως του ήλιου διαπερνά το νερό. Ο αέρας και στους δύο
πνεύμονες θα πρέπει να είναι αρκετός, έτσι ώστε να μπορέσουν να ξεκολλήσουν τα
αμπαλόνε από τα βράχια, στον βυθό του Ειρηνικού Ωκεανού. Χωρίς την υποστήριξη
κάποιας συσκευής παροχής αέρα, ή άλλα εργαλεία που να επιτρέπουν την υποβρύχια
αναπνοή, το σώμα ως σύνολο καλείται να φτάσει στα όριά του. Στο Wagu, ένα ψαροχώρι
στη χερσόνησο Ise, τρεις γυναίκες, η Matsumi, η Mayumi και η Masumi βουτούν καθημερινά,
χωρίς να ξέρουν τι θα βρουν. Κάτω από το νερό, τα εύθραυστα σώματά τους μετατρέπονται
θαλάσσιους κυνηγούς. Οι Ama-San βουτούν με αυτόν τον τρόπο στην Ιαπωνία, για
περισσότερα από 2000 χρόνια.
A dive, the noon sunlight cuts through the water. The air in both lungs will have to be enough
to rip the abalone from the rocks at the bottom of the Pacific Ocean. With no aid from air
tanks or any other tools to enable underwater breathing, the body as a whole is pushed to its
limit. In Wagu, a fishing village in the Ise Peninsula, three women, Matsumi, Mayumi and
Masumi, dive everyday not knowing what they will find. Underwater, their delicate bodies
turn into those of sea hunters. The Ama-San have been diving like this in Japan for over
2000 years.
Σκηνοθεσία / Direction
Cláudia Varejão
Σενάριο / Script
Cláudia Varejão
Φωτογραφία / Cinematography
Cláudia Varejão
Μοντάζ / Editing
João Braz, Cláudia Varejão
Ήχος / Sound
Sugimoto Takashi 杉 本 崇
Συντελεστές / Cast
Mitsuhashi Mayumi 三 橋 ま ゆ み
Shibahara Masumi 柴 原 真 澄
Koiso Matsumi 小 磯 松 美
Παραγωγή / Production
Terratreme Filmes
Cláudia Varejão (Πορτογαλία, 1980)
Cláudia was educated in film directing and camerawork in
Lisbon, São Paulo and Berlin. Besides being a filmmaker,
she works as a cinematographer on documentaries. She
has written the short film trilogy “Film de Semana”
(“Weekend” – 2007), “Um Dia Frio” (“A Cold Day” – 2009)
and “Luz da Manhã” (“Morning Light” – 2012). In 2016 she
made her feature debut, “Ama-san”. “Amor Fati” (2020)
was selected for IFFR 2021. Varejão has also developed
a career as a photographer and creates video projects for theater, performances and fine art
projects.
9
Cláudia Varejão (Portugal, 1980)
Η Cláudia σπούδασε σκηνοθεσία στη Λισαβόνα, το Σάο Πάολο και το Βερολίνο. Εκτός από
σκηνοθέτιδα, εργάζεται κι ως κινηματογραφίστρια σε ντοκιμαντέρ. Έχει γράψει την τριλογία
μικρού μήκους “Film de Semana” (“Weekend” – 2007), “Um Dia Frio” (“A Cold Day” – 2009)
and “Luz da Manhã” (“Morning Light” – 2012). Το 2016 έκανε το ντεμπούτο της σε μεγάλου
μήκους ταινία, με το “Ama-san”. Το “Amor Fati” (2020) επιλέχθηκε για το Φεστιβάλ του
Ρότερνταμ το 2021. Η Varejão είναι επίσης φωτογράφος και video artist και υλοποιεί video
projects για θέατρα, παραστάσεις και καλλιτεχνικά δρώμενα.
Φιλμογραφία / Filmography
2020 Amor Fati
2016 Ama-San
2012 Luz da Manhã (short)
2009 Um Dia Frio
2007 Film de Semana (short)
2005 Wanting
Πέμπτη 30 Ιουνίου | 21.00
Desterro
by Maria Clara Escobar
Πορτογαλία, Βραζιλία, Αργεντινή | Portugal, Brazil, Argentina, 2020, 125’
digital file, έγχρωμο | color, με ήχο | sound
Γλώσσα | Language: πορτογαλικά | portuguese
Υπότιτλοι | Subtitles: ελληνικά, αγγλικά | greek, english
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=21MkvkjzqJ4
Η ταινία ακολουθεί τη ζωή ενός ζευγαριού από την Βραζιλία, της Λόρα και του Ισραήλ. Είναι
γύρω στα τριάντα κι έχουν έναν πεντάχρονο γιο, τον Λούκας. Ζουν μαζί, αλλά φαίνεται να
έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους ο ένας για τον άλλον. Η σχέση τους μοιάζει να οδεύει προς
τα βράχια κι ο μόνος που φαίνεται να ψάχνει ακόμα κάτι από τη ζωή είναι ο Λούκας. Η Λόρα
10
αρχίζει να αισθάνεται τα προειδοποιητικά σημάδια μιας επικείμενης καταστροφής και στη
συνέχεια εξαφανίζεται. Όταν ο Ισραήλ μαθαίνει ότι η Λόα είναι νεκρή και το σώμα της
βρίσκεται στην Αργεντινή, δεν το λέει σε κανέναν – ούτε καν στον γιο τους. Καθώς δεν
παντρεύτηκαν ποτέ και δεν έχουν χρήματα στην άκρη, ο Ισραήλ έρχεται αντιμέτωπος με την
πρόκληση να φέρει το σώμα της Λόρα στο σπίτι.
The film follows the life of Brazilian couple Laura and Israël, who are in their mid-thirties and
have a five-year-old son, Lucas. They live together, but seem to have lost interest in one
another’s thoughts and cares. Their relationship seems headed for the rocks, and the only
one who seems to still be looking for something from life is Lucas. Laura feels the warning
signs of impending catastrophe. Then she disappears, and some time later Israël learns that
Laura is dead and her body is in Argentina. He doesn’t tell anyone – not even their son. As
they were not married and have no savings, Israël faces the practical problems of bringing
Laura’s body home.
Σκηνοθεσία / Direction
Maria Clara Escobar
Σενάριο / Script
Maria Clara Escobar
Φωτογραφία / Cinematography
Bruno Risas
Μοντάζ / Editing
Patrícia Saramago
Ήχος / Sound
Tales Manfrinato
Cast / Συντελεστές
Carla Kinzo, Otto Jr., Rômulo Braga, David Lobo
Παραγωγή / Production
Terratreme Filmes, Filmes de Abril (BR), Frutacine (AR)
Maria Clara Escobar (Βραζιλία, 1988)
Σκηνοθέτιδα, ποιήτρια και απόφοιτη του Escola de
Cinema Darcy Ribeiro στο Ρίο ντε Τζανέιρο. Συνέγραψε
το έργο της Júlia Murat, “Found Memories” (2011), το
οποίο έλαβε Ειδική Μνεία στο Φεστιβάλ
Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν. Το 2011 γύρισε
το ντοκιμαντέρ “The Days with Him”, για τον πατέρα της.
Το 2019 κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο με
ποιήματα. To “Desterro” (2020) είναι το σκηνοθετικό της
ντεμπούτο σε μεγάλου μήκους ταινία.
Maria Clara Escobar (Brazil, 1988)
Filmmaker and poetess, who is a graduate of Escola de Cinema Darcy Ribeiro in Rio de
Janeiro. She co-wrote Julia Murat’s “Found Memories” (2011), which received the Horizons
Award Special Mention at San Sebastian Film Festival. In 2011, she made the documentary
“The Days with Him”, which is about her father. In 2019, she published her first book of
poems. “Desterro” (2020) is her feature film debut.
11
Φιλμογραφία / Filmography
2021 Desterro
2013 Os dias com Ele / The days with Him
2010 Passeio de família
2004 Domingo
2004 Domingo (short)
Πέμπτη 7 Ιουλίου | 21.00
Μετά την προβολή, θα ακολουθήσει dj set από τον παραγωγό του En Lefko,
Σάκη Τσιτομενέα, στην ταράτσα του Bios με φόντο την Ακρόπολη!
After the screening, a summer DJ set by En Lefko producer Sakis Tsitomeneas
will follow, on Bios Rooftop!
No Táxi do Jack | Jack’s Ride
by Susana Nobre
Πορτογαλία | Portugal, 2021, 70’
digital file, έγχρωμο | color, με ήχο | sound
Γλώσσα | Language: πορτογαλικά | portuguese
Υπότιτλοι | Subtitles: ελληνικά, αγγλικά | greek, english
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=TOAy0MR6P9E
Σε ηλικία 63 ετών
και σχεδόν συνταξιούχος, ο Joaquim αναγκάζεται να ακολουθήσει τους κανόνες του κέντρου
εργασίας, για να μπορέσει να εισπράξει τα επιδόματα ανεργίας. Παρά το γεγονός ότι
γνωρίζει ότι δεν θα επιστρέψει ποτέ στην ενεργό δράση, είναι αναγκασμένος να πηγαίνει
12
από εταιρεία σε εταιρεία, ζητώντας ένσημα, για να επιβεβαιώσει ότι ψάχνει για δουλειά. Στη
διάρκεια των ταξιδιών του, αναπολεί τη ζωή του ως μετανάστης στις ΗΠΑ, όπου εργαζόταν
ως οδηγός ταξί στη Νέα Υόρκη κι έζησε τα πολλαπλά κραχ της Wall Street.
At 63 years old and almost retired, Joaquim is forced to follow job centre rules so he can
collect unemployment benefits. Despite knowing that he will never return to active life, he
must go from company to company asking for stamps to attest that he is looking for work. In
these trips he reminisces about his life as an immigrant to the U.S., where he worked as a
cab driver in New York and witnessed numerous Wall Street crashes.
Σκηνοθεσία / Direction
Susana Nobre
Σενάριο / Script
Susana Nobre
Φωτογραφία / Cinematography
Paulo Menezes
Μοντάζ / Editing
João Rosas, Susana Nobre
Ήχος / Sound
João Gazua, Hugo Leitão
Cast / Συντελεστές
Amindo Martins Rato, Maria Carvalho, Joaquim Veríssimo
Παραγωγή / Production
Terratreme Filmes
Susana Nobre (Λισαβόνα, 1974)
Το 1998 έλαβε πτυχίο BA στις Επιστήμες της
Επικοινωνίας από το Πανεπιστήμιο Nova της Λισαβόνας.
Από τότε άρχισε να γυρίζει ταινίες που έχουν προβληθεί
στα εξής φεστιβάλ: Κάννες (Δεκαπενθήμερο
Σκηνοθετών), Ρότερνταμ, Ανζέρ, Βίλα ντο Κόντε, Ρίο ντε
Τζανέιρο, Βιενάλε και Μοντεβιδέο, μεταξύ άλλων. Το
2006 έγινε μέλος της εταιρείας παραγωγής Terratreme
(πρώην Raiva), όπου εργάζεται ως εκτελεστική
παραγωγός σε πολλά έργα. Φέτος προετοιμάζει τη μεγάλου μήκους ταινία “Rabat City”.
Susana Nobre (Lisbon, 1974)
In 1998 she received a BA in Communication Sciences from Lisbon’s Nova University. Since
then she started to make films that have been shown in the following festivals: Cannes
(Directors’ Fortnight), Rotterdam, Angers, Vila do Conde, Rio de Janeiro, Viennale,
Montevideo, among others. In 2006 she became a member of the production company
Terratreme (formerly Raiva), where she has been working as an executive producer in
several projects. During the present year she will be preparing the feature film “Rabat City”.
Φιλμογραφία / Filmography
2021Jack’s ride
13
2018 Ordinary Time
2013 Tracking the Naturalists
2003 Daycare Hospital
2010 Trials, Exorcisms (short)
2010 Passeio de Família (short)
2004 Domingo (short)
Το Art and Press δημιουργήθηκε με σκοπό την πολιτική, πολιτιστική και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών. Πίσω από τη λειτουργία του Art and Press υπάρχει μία ομάδα «ανήσυχων» ανθρώπων, που προέρχονται από διάφορους κοινωνικούς χώρους, στους οποίους προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν εθελοντικά όπου και όσο μπορούν. Η κοινή αγάπη των μελών της ομάδας μας για την πολιτική, τον πολιτισμό και γενικά την ενημέρωση, είναι η κινητήρια δύναμη για την παρακολούθηση, καταγραφή και παρουσίαση σε όλους εσάς, όσων συμβαίνουν. Δεν μας καθοδηγεί κανείς, δεν μας χρηματοδοτεί κανείς και ως εκ τούτου παραθέτουμε τα γεγονότα όπως ακριβώς λαμβάνουν χώρα. Η πορεία του Art and Press είναι συνεχόμενα και ραγδαία ανοδική όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών / αναγνωστών τόσο στην κύρια ιστοσελίδα όσο και στο κανάλι του Youtube.